סבוריאה - טיפול באמצעות תזונה

(35)
לדרג

סבוריאה היא מחלת עור כרונית הניתנת לשליטה באמצעות אורח חיים בריא, עם דגש על תזונה טבעית והסתייעות בתוספי תזונה החיוניים לעור

מאת: הרמן וויס

סבוריאה היא מחלת עור המאופיינת באודם, גרד וקשקשת על העור, לרוב מלווה בשמנוניות. הסבוריאה מופיעה באזורים העשירים בבלוטות חלב, כמו הקרקפת, קו השיער, מעל הגבות, בכנפות האף והסנטר, ולעיתים אף על החזה העליון והכתפיים. סבוריאה יכולה להתפשט בכל אזורי הגוף ולרוב מופיעה בקפלי העור. הסיבה להתפרצות הסבוריאה אינה חד משמעית, אך היא נחשבת למחלה פסיכוסומטית. סבוריאה מתפרצת ומחריפה במצבי לחץ, שינויים הורמונליים, ובעונות המעבר. מקור המילה "סבוריאה" ביוונית: Sebo - סבום, הפרשה טבעית המעניקה לעור את שכבת ההגנה; rrhea - רץ, מתפרץ. כלומר, "הסבום מתפרץ", יש עודף הפרשה של הסבום.

ישנן שתי אסכולות המסבירות את הסבוריאה: על פי הראשונה, המקור לתופעה הוא פטרייה שנמצאת על העור באופן קבוע, וכשהיא מגרה את בלוטות החלב, הסבוריאה מתפרצת. הפטרייה נוצרת בעקבות הפרשה מוגברת של הסבום. על פי האסכולה השנייה הפטרייה היא תופעה משנית והסיבה להגברת הפרשת הסבום היא שינוי הורמונלי או פיזיולוגי.

פרופיל של מחלה

הסבוריאה נפוצה בקרב 10%-5% מהאולכוסייה ושכיחה אצל גברים יותר מאשר אצל נשים. הסבוריאה יכולה להופיע בכל הגילאים, אם כי בגילאי 35-30 ישנה עלייה במקרי המחלה. סבוריאה בקרב תינוקות נפוצה מאוד ומופיעה כבר בימים הראשונים אחרי הלידה. אצל תינוקות היא מופיעה לרוב על הפנים, על הקרקפת (cradle cap) ומאחורי האוזן. סבוריאה שכיחה יותר בקרב אוכלוסייה לבנה ובאזורים קרים. נמצא גם שבקרב אוכלוסיות הסובלות ממחלות קשות שיעור הסבוריאה גבוה, למשל בקרב חולי פרקינסון ואיידס, שאצלם אחוז הסובלים מסבוריאה הוא 50%-30%. עובדה זו מחזקת את ההנחה שסבוריאה היא מחלה פסיכוסומטית ומושפעת מאוד מהמצב הנפשי של הסובל ממנה.

הסבוריאה היא מחלה כרונית, כלומר לאחר שהופיעה פעם אחת היא נשארת לכל החיים. מספר ההתפרצויות שלה משתנה מאדם לאדם והיא יכולה להתפרץ כל כמה ימים, חודשים או שנים.

אין הסכמה עד כמה הסבוריאה מחלה גנטית. זוהי אינה מחלה נרכשת - לאדם יש את הנטייה וצריך טריגר שיגרום לה להתפרץ.

מאחר שהיא מחלה כרונית, לא ניתן להבריא מהסבוריאה, אך ניתן לשלוט בה ולמנוע את התפרצותה על ידי תזונה נכונה, הורדת הלחץ והמתח, התגוררות במקום עם פחות שינויי מזג אוויר, נטילת תוספי תזונה, שימוש בתכשירי דרמו-קוסמטיקה שונים וכדומה.

טיפול ומניעה

על מנת למנוע את התפרצות הסבוריאה יש להקפיד על טיפול משולב, חיצוני ופנימי. בטיפול החיצוני יש להשתמש בתכשירי דרמו-קוסמטיקה עדינים המרגיעים את העור ופועלים לאיזון הפרשת הסבום. מטרת הטיפול הפנימי להעניק לעור את הרכיבים הדרושים לו לשמירה על בריאותו. מומלץ לאכול מאכלים המכילים חומצות שומן חיוניות, כמו אבוקדו, טחינה, דגי ים צפוני, קטניות ודגנים מלאים, ולצמצם צריכת שומנים מהחי, מזון מעובד וצבעי מאכל. תזונה בלתי מאוזנת, שלא כוללת את כל אבות המזון ביחס נכון ומיקרו אלמנטים (מינרלים, ויטמינים ותרכובות מהצומח), גורמת לכך שבגוף נוצרת דלקת תת-תרפויטית. דלקת זו פוגעת בחלוקת התאים, ולכן המקומות הראשונים שייפגעו הם אלו שבהם חלוקת התאים מהירה, כמו העור, הציפורניים, השיער והאפיתל של מערכת העיכול. כמו כן, כתוצאה מהדלקת שמתפתחת באזורים אלו, ישנו שיבוש בהפרשת הסבום אשר גורם לסבוריאה.

בנוסף לתזונה נכונה, יש להקפיד לספק לגוף את הוויטמינים, צמחי המרפא והרכיבים הטבעיים שלהם הוא זקוק: ויטמינים C, E, D ובמיוחד ויטמין A וביוטין (נגזרת של ויטמין ,(Bצמחי מרפא ירוקים, תלתן אדום, כורכום, סרפד ואמנון ותמר.
הגורמים המזיקים ביותר במזון הם "קלוריות ריקות" מזון המכיל ריכוז גבוה של עמילן ואינדקס גליקמי גבוה, המביא לספיגה מהירה ובכך לעלייה בהפרשת האינסולין הגורמת להפרשת הורמונים מעודדי דלקת. בין המזונות האלה: לחם, פסטות, אורז. שומני טראנס, שנמצאים במרגרינה, מאפים, מוצרי בצק קפואים ומזונות מטוגנים, נשארים במחזור הדם לתקופה ארוכה מכיוון שהגוף לא יכול לפרק אותם. הם אף גורמים לתאים להיות נוקשים יותר בכך שהם פוגעים במבנה קרום התא וגרומים להתבלות התאים.

אורח חיים בריא, הכולל פעילות גופנית ותזונה מאוזנת, מוריד את ההורמונים הגורמים ללחץ ומפחית את המתח. היום מקובל להניח, שככל שהאוכל טבעי יותר, אינו מטוגן או מבושל (raw food), כך רמת המתח הנפשי נמוכה יותר.

שימוש בתוספי תזונה

קשה מאוד, ואף כמעט בלתי אפשרי, להרכיב תפריט תזונה מגוון מספיק שיכסה את כל הצרכים שלנו, למשל קו-אנזים Q10 כמעט שלא קיים במזון, ויטמין E קיים במספר סוגי אגוזים, אך הכמות שיש לאכול היא כמה מאות גרמים של אגוזים והתוספת הקלורית תהיה גבוהה מדי. כך גם אומגה 3 - רוב הדגים שמגדלים היום בתעשייה לא מכילים את שתי חומצות השומן החשובות DHA ו-EPA. באוכל המוכן שאותו אנו צורכים, האוכל הקפוא, המבושל והמטוגן, יש הרבה פחות ויטמינים ומינרלים, רוב האנזימים והנוטריאנטים נהרסים. לכן קשה מאוד לקבל מהמזון בלבד את כל מרכיבי התזונה הנחוצים לתפקוד היומיומי. יש מגוון רחב מאוד של תוספי מזון שניתן להמליץ עליהם: נוגדי חמצון, כמו ויטמינים A ו-E, קליפת אורן צרפתית (Pycnogenol), קו-אנזים Q10, תמצית ורד בר העשירה בוויטמין C; חומרים מנקי רעלים, כמו צמח השינן (Taraxacum), תלתן אדום, סרפד ושן הארי (Dandelion); חומרים אנטי-דלקתיים, כמו כורכום ואבץ. בנוסף לתוספים אלו מומלץ לצרוך מולטי ויטמין טבעי כללי, ואומגה 3 (EPA+DHA).

חדירה של ויטמינים ומינרלים דרך העור היא חלשה מאוד ומגיעה רק לשכבת העור העליונה, האפידרמיס. כדי לספק חומרים לשכבות העור העמוקות, הדרמיס, הדרך הטובה ביותר היא צריכת תוספי מזון או רכיבי תזונה אשר תוך דקות מגיעים ממערכת העיכול לשכבות העור העמוקות. מכיוון שתוספי תזונה מגיעים לדרמיס, אבל לא לאפידרמיס, הטיפול הנכון ישלב קרם מבחוץ ותוספי מזון מבפנים.

תוספי המזון משפרים את העמידות של העור בחשיפה לשמש. אותם הרכיבים שגורמים לכך שהעור יהיה פחות רגיש מהווים מעין הגנה מפני השמש. כמובן שאין זה תחליף לתכשירי ההגנה החיצוניים.

השינויים במזג האוויר גורמים לסטרס לעור ובכך להחרפה במצבים של סבוריאה. תוספי המזון, אשר עוזרים בחלוקת התאים ומספקים את החומרים הנחוצים גם לחלוקה וגם להזנה, עוזרים למנוע את הסטרס בעור ואת החרפת הסבוריאה. גם במצב שדלקת כבר התחילה, הם עוזרים לטפל בה.

המגמה היום היא ליטול תוספי מזון הבנויים מקומפלקס המכיל את רוב הרכיבים הנחוצים יחד, מה שמשפר את נוחות השימוש ומגביר את ההתמדה ובכך האפקטיביות עולה.

הרמן וויס הוא רוקח בחברת סבוקלם.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום