תזונה: היכונו לספיגת הסופגניות

(0)
לדרג

חג החנוכה מגיע ובא והנפש חשקה בסופגניה חמה ומתוקה. לאנשים בריאים ובעיקר לסוכרתיים כדאי להיערך מראש להתמודדות עם פצצות השומן המפתות

מאת: מערכת zap doctors

בשבוע הקרוב נחגוג את חג החנוכה. חג זה מתאפיין באוכל מטוגן, ארוחות משפחתיות, הדלקת נרות בחברותא, מסיבות עם הילדים וכמובן - לביבות וסופגניות. הטיגון, כמו שכולנו יודעים, הוא שיטת בישול שאינה מועדפת. אכילת כמות גדולה של שומנים מובילה להשמנת יתר ולתחלואה. אבל חנוכה זה חנוכה, ובלי הטעם המתוק והנימוח של הסופגניה לא נוכל לחוש בגופנו את טעמו של החג. הנה מספר עצות שיעזרו לכם להמשיך ולאכול סופגניות עם הרבה פחות רגשות אשם.

ניתן לאפות את הסופגניות ולא לטגנן. מכינים את בצק הסופגניה כרגיל, מניחים אותו בשקעים בתבנית מאפינס ואופים בתנור עד הזהבה. הסופגניות האפויות מכילות מחצית מכמות הקלוריות של הסופגניות המטוגנות. הולכים בכל זאת על טיגון? הוסיפו כמה שפחות סוכר לבצק. הסוכר משפיע על כמות השמן שסופגת הסופגניה בשעת טיגונה. נשמע מוזר, אך נכון - טיגון הסופגניות בשמן עמוק עדיף על פני טיגון במחבת, כי כך נספג פחות שמן. מומלץ להשתמש בשמן קנולה, שהוא שמן בריא יותר.

טיגון הסופגניות בטמפרטורה נמוכה מדי (170 מעלות צ') יגביר את ספיגת השומן, וכאשר מטגנים אותן בטמפרטורה גבוהה יותר (185 מעלות) ספיגת השמן קטנה. יחד עם זאת, חשוב לזכור שטמפרטורה גבוהה מדי פוגעת באיכות השמן. מומלץ להחליף את השמן כמה שיותר פעמים, מפני שהחימום פוגע באיכותו. לא מומלץ לעשות שימוש חוזר באותו שמן.

גרם אחד של שומן מכיל 9 קלוריות, לעומת גרם אחד של פחמימה או חלבון, שמכיל 4 קלוריות. אפשר ליהנות ממאכלי החג כאשר אורח החיים הוא בריא וכולל תזונה מאוזנת מלווה בפעילות גופנית. אפשר להחליט שאוכלים רק סופגניה אחת או שתיים בחג ולהשתדל לעמוד בזה. כדאי לקבוע מראש באיזה מהאירועים הרבים נאכל סופגניה. אין צורך להימנע לגמרי מאכילת סופגניות או לביבות, אבל לפעמים הדברים "מתחילים מהראש", ותכנון מוקדם יכול לתרום לאכילה מאוזנת יותר במהלך החג.

כדי לא לעלות במשקל בחופש ובמיוחד בחנוכה, כדאי להמשיך עם ארוחות מסודרות ופעילות גופנית. נצלו את החג לטיולים ולפעילות משפחתית מהנה. אם התפריט שלכם מכיל גם ירקות, גבינות (עד 5%), לחם מלא, בשר רזה או דגים, סופגניה אחת לא תזיק. יחד עם זאת, חשוב לזכור שסופגניה אחת שווה כ-500 קלוריות, כך שלא מומלץ להפריז. כדאי לזכור שאת השמן ייעדו המכבים בעיקר להדלקת המנורה ולאו דווקא למאכל, כך שמי שרוצה לשמור על הדיאטה, יכול לאמץ לעצמו את הרעיון.

טיפים לסוכרתיים

מבוגרים וילדים סוכרתיים יכולים ליהנות בחנוכה ממאכלי החג, כל עוד נלקחת בחשבון כמות הפחמימות בהם. בסופגניה אחת רגילה, שמשקלה 100 גרם, יש כ-400 קלוריות וכ-50 גרם פחמימות, שהן קצת יותר משלוש מנות פחמימה (שווה ערך לכ-3 פרוסות לחם).

בלביבה אחת בינונית, שמשקלה 40 גרם, יש כ-75 קלוריות וכ-8 גרם פחמימות, כך ששתי לביבות כאלו יספקו כמנת פחמימה אחת. מומלץ לצרוך את הסופגניות והלביבות במקום פחמימות אחרות בתפריט - כגון לחם, תפוחי אדמה, פסטה וכו' - ולא בנוסף אליהן.

בכל מקרה, עקב ערכן הקלורי הגבוה של הסופגניות והלביבות, יש לצרוך אותן במתינות, בימי החג בלבד ולא יותר מסופגניה אחת ביום. חשוב לזכור כי הסופגניה והלביבה הן מאכלים מטוגנים עתירי שומן, ולפיכך קצב ספיגת הסוכר לדם יהיה איטי יותר. כלומר, רמת הסוכר בדם אחרי שעתיים יכולה עדיין להיות גבוהה ולרדת רק לאחר זמן ארוך יותר. למטופלים עם משאבה מומלץ לשקול שימוש בבולוס מושהה בפרט כשאוכלים סופגניה.

המידע באדיבות היחידה לתזונה ודיאטה והמרפאה הרב-תחומית לסוכרת ילדים ונוער, המרכז הרפואי אסף הרופא.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה קלינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום