דיאטה ותזונה: עובדות ומיתוסים

(0)
לדרג

האם קיימים מזונות מרזים, והאם כולסטרול קיים רק במזונות מן החי? doctors מנפץ מיתוסים שקשורים לתזונה ודיאטה

מאת: מאת :ענת קייזמן

לעיתים קרובות אנו נתקלים בעצות ובהצעות שונות הקשורות לירידה במשקל ואכילה בריאה. חלקן נכונות ומבוססות בספרות המקצועית וחלקן לעיתים מטעות ומשלות.

^^להלן מספר דוגמאות למשפטים ודעות שרווחות:^^

לחם משמין

לא נכון - הלחם שייך למשפחת הפחמימות. פחמימה הינה אב מזון הכרחי המספק לנו שובע, רוגע ומצב רוח טוב. הפחמימה הופכת לסוכר בגוף המהווה, מקור דלק עיקרי לתאינו. הפחמימה צריכה להוות את בסיס הארוחה; כלומר, ממנה ניתן לאכול הכי הרבה.

מומלץ שרוב הקלוריות היומיות יסופקו ממקור של פחמימה. מה שחשוב הוא לבחור את הפחמימות האיכותיות שמוגדרות כמורכבות-עתירות סיבים כגון: חיטה מלאה, שיפון, קטניות, בורגול, גריסים. אלה משרות תחושת שובע לאורך זמן ואף משפיעות לטובה על רמות הסוכר והשומנים בדם. על כן, אכלו לחם מלא אבל במידה.

ארוחת בוקר "פותחת" את התיאבון

ההיפך הוא הנכון - מחקרים מראים שאנשים שאינם צורכים ארוחת בוקר מעלים במשקל בהדרגה לאורך השנים. לרוב הם ישלימו את החסך הקלורי בשעות הערב. הנטייה שלנו היא לחרוג בעיקר בשעות המאוחרות של היום על כן, אם אנו מגיעים רעבים הסיכוי לחריגה גדל אף יותר. מומלץ לאכול מהבוקר לאורך כל שעות היום במספר רב של ארוחות. רצוי לאכול כל 3-4 שעות ולהימנע מצומות ארוכים מידי, אשר הופכים את הגוף ל"חסכן" באנרגיה ומקטינים את חילוף החומרים.

צריכת הקלוריות היומית תלויה במשקל העכשווי שלי

נכון מאד - יש להתאים לכל אדם את צריכת הקלוריות היומית שלו בהתאם למינו, גילו, משקלו, גובהו ורמת הפעילות אותה הוא מבצע. אדם גדול יותר יזדקק ליותר קלוריות וההיפך, כך שגברים זקוקים ליותר קלוריות מנשים. ככל שהמסה גדולה יותר כך היא זקוקה ליותר אנרגיה (קלוריות).

כולסטרול קיים רק במזונות מן החי

נכון מאד - מקורו של הכולסטרול בבשר, דגים, חלב ומוצריו וביצים. על כן, כשרשום על בקבוק שמן שאינו מכיל כולסטרול אל תטעו לחשוב, שהשמן מיוחד או שהחברה היצרנית השקיעה את מיטב מאמציה, על מנת להפכו לבריא יותר. הכולסטרול מעולם לא היה בתוך השמן מכיוון שזהו מזון צמחי. כך גם לגבי מרגרינות, גלידות צמחיות וכל מה שמבוסס על שמנים צמחיים. הכולסטרול משמש לבניית מעטפות תאים והורמונים על כן יש לצרכו במידה.

קיימים מזונות מרזים

הלוואי - לחומץ, אשכוליות ודומיו הוצמד שם הקסם של "שורפי שומן" בגוף. לא קיימים מזונות מרזים. הדבר היחידי שמאפשר יציאת שומן מתאי השומן ושימוש בו כמקור אנרגיה, הוא יצירת מינוס קלורי בצריכת המזון וביצוע פעילות גופנית אירובית למספר שעות במהלך השבוע.

ענת קייזמן היא דיאטנית קלינית מוסמכת.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הרזיה ללא דיאטה
פורום תזונה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום