השמנת ילדים: כוננות קיץ

(0)
לדרג

ילדים הסובלים מהשמנת יתר מתקשים בתקופת החופש לשמור על המשקל. החריגה מהשגרה והצפייה הממושכת בטלוויזיה בוודאי הן הסיבות העיקריות לכך

מאת: נטע-לי שלום

השמנת יתר הינה מגיפת המאה. כל ילד שלישי סובל מעודף משקל. ההגדרה של השמנת יתר הינה עודף משקל של יותר מ-20% ממשקל תקין. רוב הילדים והמבוגרים השמנים סבלו מהשמנת יתר בילדות, ו-60-80% מהילדים השמנים יתפתחו למבוגרים שמנים.

מחלות שהיו בעבר מחלות של מבוגרים כגון סוכרת ויתר לחץ דם הן מחלות שכיחות אצל ילדים עם השמנה. הטיפול המומלץ כיום הוא טיפול התנהגותי ופסיכותרפיה קוגניטיבית, אולם עד כה אין יותר מ-5% הצלחה בטיפולים אלו במעקב של 10 שנים.

הרגלי אכילה במשפחה

לילדים הסובלים מהשמנת יתר פרופיל אישיות אחיד. מדובר באכילת יתר בעקבות מצבי דחק, מצבי דיכאון קלים או שעמום. אמנם נהוג לראות בהתנהגות זו קו אופי שהיה קיים מאז הילדות הרכה, כעין מרכיב של הטמפרמנט, אך בעקבות טיפולים עם ילדים ומתבגרים הסובלים מהשמנת יתר נמצא שהרגלי האכילה במשפחה הם רקע חשוב להתפתחות התסמונת; מדובר בעיקר בתופעה מבנית במשפחה בהתייחסותה לאכילה. קיימת אפשרות שקרקע מולדת, הרגלי אכילה במשפחה ומערכת יחסים מסוימת מקבעים דפוס אכילה כזה, שקשה מאוד לשנותו בהמשך.

אכילה הינה אחת מהפעילויות המוקדמות ביותר, החיוניות ביותר והטעונות ביותר מבחינת הערך הרגשי הקשור בה, אך נראה כי יש גורמים בינקות ובילדות הגורמים להשמנת יתר בהמשך. כל סימפטום הקשור באכילה, במזון וביכולת הזנה עצמית נובע תמיד מילדותנו, מזיכרונות מודעים ולא מודעים וכל תקלה הקוראת ביכולתנו להזין את עצמנו באוכל ובהזנה רגשית, מתחילה בימינו הראשונים, דרך יחסנו עם האדם שטיפל בנו, האכיל, הזין ואהב אותנו.

אכילה בחופש הגדול

ילדם שמנים הינם לעיתים קרובות גם ילדים מבודדים חברתית וממחקרים עולה כי איכות החיים של ילד שמן נמוכה מזו של ילד רזה באותו גיל.

החופש הגדול מהווה אחד הגורמים לעליה במשקל. במהלך השנה השגרה היומיומית של הילדים כוללת מסגרת בצורת ביה"ס שנמשכת 6-8 שעות ביום. בזמן זה הילדים אוכלים בצורה מסודרת (גם אם לא תמיד בריאה). הם פעילים, לפחות במהלך ההפסקה, ולמעשה, במהלך שעות אלו אינם צופים בטלוויזיה ומשחקים במחשב. החופש הגדול, משבש שגרה זו.

בזמן החופש הילדים הולכים לישון מאוחר, הבוקר שלהם מתחיל בשעה מאוחרת יותר. יש להם יותר שעות ערות ורוב הילדים שנוטים לעודף משקל מבלים זמן זה בצפייה בטלוויזיה ובמשחקי מחשב. הם נמצאים שעות רבות, לעיתים ימים, בבית. במצב כזה יש פחות הקשבה למנגנוני רעב ושובע וילדים שמלכתחילה נטו לעודף משקל, עולים במהלך חופשת הקיץ בין 4-6 ק"ג. משקל זה נוסף לעודף משקל שהיה קיים בעבר וכך מתחילים הילדים את שנת הלימודים החדשה עם עודף משקל ניכר.

קייטנה לירידה במשקל

בתשע השנים האחרונות מתקיימת קייטנה בתנאי פנימייה בשיבא לילדים ונוער עם עודף משקל. הקייטנה נמשכת חודש ימים. במהלך הקייטנה יחשפו המשתתפים לסוגים שונים של פעילות גופנית. כולם יקבלו תפריט שמורכב משש ארוחות ביום. בתפריט אוכלים הכול, אך לראשונה לומדים באמת מהי הכמות ההגיונית לאכילה ומה חשיבות הפעילות הגופנית.

ילדים שבדרך כלל בקושי יוצאים מהבית, שנים לא הלכו לבריכה, מעולם לא השתתפו במחנות קיץ, בנים שלא מחליפים מילה עם בנות ולהפך, מרגישים פתאום בקבוצת השווים וממקום של כוח עושים שינוי בחייהם. העובדה שבמהלך הקייטנה יורדים המשתתפים במשקל נותנת להם דחיפה להמשיך את השינוי.

נטע-לי שלום היא מדריכת פסיכודרמה, היחידה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת נעורים, בית חולים לילדים ע"ש אדמונד ולילי ספרא, המרכז הרפואי שיבא, תל-השומר.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום