סגולותיו של שמן הזית

(1)
לדרג

מלבד יתרונותיו התזונתיים, שמן הזית תורם לחיזוק שורשי השיער ולהזנת העור. מדריך מקוצר לתכשירי טיפוח ביתיים

מאת: אורן שניאורסון

שמן זית הוא שמן המופק מזיתים ונחשב למשובח שבמיני השמנים. הוא משמש בעיקר לתיבול ולטיגון, טעמו מריר ומעודן. שמן הזית מהווה מרכיב חשוב במטבח הים תיכוני ורמת איכותו נקבעת בהתאם לתהליך הפקתו ודרגת החומציות שלו. האיכות הגבוהה ביותר היא "כתית מעולה" (extra virgin). שמן זית מזוכך הוא שמן שרמת החומציות שלו הורדה אל מתחת ל-3% באמצעות שימוש בחומרים כימיים. הוא משמש לרוב למאור וקוסמטיקה אך לא למאכל.

עוד מימי קדם נודע שמן הזית בסגולותיו הבריאותיות. בכתובים מוזכר שמן הזית כחומר גלם ליצור מוצרים קוסמטיים כמו: סבונים, תכשירי שיער וכו'. בשל הקושי בהפקת שמן הזית, הוא נחשב לקדוש ומוצריו שימשו את אנשי המלוכה ולהקדשת כלי המשכן. שמן הזית מסמל את ניקיון הגוף וטוהר הנפש. יתרונותיו הבריאותיים באים לידי ביטוי בריפוי פצעים וחבורות, בריפוי מחלות בדרכי העיכול, מחלות נשימה ועוד. השימוש בשמן הזית יעיל גם נגד קשקשים וכינים, תורם לחיזוק שורשי השיער ומונע נשירה. בשורות הבאות יוצעו מספר מתכונים לרקיחת תכשירי טיפוח ביתיים.

טיפוח השיער

^^טיפול לטיפוח שיער יבש^^

לחמם שמן זית לדרגה בינונית ולחמם מגבת, אפשרי במייבש כביסה, למרוח את השמן על השיער לאחר חפיפה ולעטוף במגבת בערך חצי שעה. לחפוף כרגיל את השיער.

^^מסכה לטיפול בקצוות שיער שרופים ומפוצלים^^

לערבב כף שמן זית וחלמון ביצה, למרוח על קצוות השיער, לכסות את השיער בניילון למשך כ-15 דקות ולשטוף היטב את השיער.

^^מסכה ביתית לחיזוק השיער^^

מסיכה יעילה לחיזוק שורשי השיער ולטיפול בנשירה. המסיכה טובה במיוחד לבעלי שיער יבש. יש לקחת שמן זית ועלי רוזמרין קצוצים דק (טריים או יבשים), ביחס של 1/3 צמח כתוש ודחוס על 2/3 שמן זית. יש לשים את השמן עם העלים הכתושים בסיר קטן, אותו מניחים על סיר אדים (בן מרי). מחממים על האש הכי קטנה כ-4 שעות. יש לכסות את הסיר במכסה כל הזמן. לאחר 4 שעות מכבים את האש ומשאירים את הסיר מכוסה עוד כשעה. מסננים היטב את השמן מהצמח באמצעות חיתול בד ומכניסים את השמן לבקבוק זכוכית (רצוי מזכוכית כהה). שומרים במקום חשוך ויבש. לפני החפיפה מורחים מהשמן על השיער כשהראש מוטה כלפי מעלה בתנועות עיסוי נמרצות של הקרקפת. משהים כ-20 דקות וחופפים.

עור הפנים

^^ניקוי הפנים^^

לוקחים עלי זית עם הענפים (ממלאים חצי סיר בענפים ועלים ומכסים במים), מבשלים באש נמוכה 10-15 דקות, משאירים את העלים ל-12 שעות לפחות. לאחר מכן מסננים ומשתמשים במים לניקוי הפנים. המסיכה טובה במיוחד לעור שמן ולעור עם פצעי בגרות.

^^מסכת הזנה לעור מבוגר^^

לטחון זיתים במיקסר (100 גרם), להוסיף שמן אבוקדו (1 כפית), טיפה שמן אתרי, לימון ו-3 טיפות ויטמין E, ולערבב. המסכה עוזרת להבהיר קלות את עור הפנים.

^^קרם פנים לילה, במיוחד לחורף^^

ניתן לנצל גם משקעים הנשארים בבקבוק של שמן הזית. מסננים את המשקעים דרך בד, לוקחים חצי כוס מהמשקעים המסוננים, מוסיפים לחצי כוס חמאת שיאה מומסת, מוסיפים חצי כוס חמאת אבוקדו, כף שמן רימונים ו-2 טיפות שמן אתרי לבנדר בולגרי. מתאים לעור יבש במיוחד ולחורף.

טיפוח הגוף

^^פילינג גוף לטיפול בצלוליט^^

לוקחים 1/2 כוס קפה שחור טרי (רצוי מיד לאחר טחינתו) מוסיפים 1/2-3/4 כוס שמן זית, ומערבבים. מורחים על איזור הצלוליט ומעסים היטב בתנועות סיבוביות. מסירים במים.

^^טיפול בסימני מתיחה בהריון ולאחר דיאטה^^

יש לערבב כוס שמן זית, 1/2 כוס שמן שקדים, 1/4 כוס שמן אבוקדו ירוק ושתי כפיות שמן נבט חיטה. יש למרוח על כל אזור הבטן. הטיפול מסייע גם להרגעת גרד בעור בזמן ההריון.

^^שמירה על שיניים בזמן ההריון^^

לעסות בעדינות את החניכיים עם מעט שמן זית, למרוח על האצבע או על מברשת שיניים רכה.

^^טיפול בהתקררות בחורף^^

מחממים 1/4 כוס שמן זית, 1/4 כוס שמן סומסום, 3 טיפות שמן קורנית וטיפה שמן רוזמרין. מתאים לעיסוי בית החזה בזמן התקררות.

אורן שניאורסון הוא מנכ"ל חברת ROOTS מוצרי טיפוח אלטרנטיביים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת עור טבעית וקוסמטיקה טבעית
פורום רפואה משלימה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום