סוכרת: שומרים על איזון בחנוכה

(0)
לדרג

מאכלי החנוכה עתירי שומן ופחמימות, אבל גם סוכרתיים יכולים להנות מהם בעזרת שימוש נכון בתרופות וחישוב כמות הפחמימות

מאת: שולה ויטקו

סוף סוף גם חולי סוכרת יכולים ליהנות ממאכלי חג החנוכה בלי להפר את איזון רמת הסוכר בדם ובלי להרגיש מקופחים. כיצד? בזכות השיפור הרב בתרופות למחלה זו. תרופות בעלות טווח פעולה מהיר וקצר כמו נובונורם ואינסולינים אנלוגים (למשל, לבמיר ונובורפיד), המוכרות היטב לכל מי שמטפל בעצמו בעזרת אינסולין, מאפשרות ליהנות ממאכלי החג, ליטול את מינון התרופה המתאים וכל זאת תוך שמירה על רמת סוכר מאוזנת.

חשוב לזכור שרמת הסוכר בדם קשורה רק לכמות הפחמימות באוכל - השומן יכול להאט את קצב ספיגת הפחמימות בדם ולגרום להשמנה, אך אינו משפיע על איזון הסוכר. לכן, כאשר נהנים ממאכלים מטוגנים המהווים את סימני החג לזכר נס פך השמן, חשוב לדעת כמה פחמימות יש בהם. השומן יעלה את הערך הקלורי וגם זהו מידע חשוב, אך למרות היותו רלוונטי לכלל ישראל איננו קשור לאיזון רמת הסוכר בדם.

הסוד הוא באיזון

התשובה לאיזון נכון טמונה כמובן בספירת פחמימות. חולה הסוכרת צריך לדעת כי בסופגניה אחת רגילה, השוקלת כ-80 גרם, יש 41 גרם פחמימות שהן קצת פחות משלוש מנות פחמימות (וגם 320 קלוריות). לכן, עליו ליטול את מינון האינסולין המתאים לו. כל חולה סוכרת צריך לדעת כמה יחידות אינסולין הוא נוטל לכל מנת פחמימות לפני אכילת הסופגניה, וכך תישמר רמת סוכר מאוזנת בדם.

מאכל אופייני נוסף לחג הוא הלביבה. ביחידה בינונית של 40 גרם יש 8 גרם פחמימות (וגם 75 קלוריות), וכך שתי לביבות פחות ביס אחד מהוות מנת פחמימות אחת. חולי סוכרת המקבלים מינון קבוע של כדורים ומקפידים על דיאטה עם כמות פחמימות קטנה וקבועה בכל ארוחה, צריכים לזכור את כמות הפחמימות בסופגניות ולהמיר אותן באלו שהיו אוכלים בדרך כלל, כמו לחם, תפוחי אדמה, אורז או פסטה. כפית הריבה בסופגנייה מכילה כ-5 גרם פחמימות, בסופגנייה שלמה הריבה כבר מחושבת מראש.

מפחיתים נזקים

עכשיו, כשפתרנו את איזון הסוכר, נותר רק להתמודד עם בעיית ההשמנה. כאן הכללים עבור חולי הסוכרת שווים לכלל החוגגים את חג החנוכה.

כדי להפחית את "הנזק" של החג מוצעים כמה טיפים. חולה סוכרת שאיננו סובל מבעיית ההשמנה יוכל לוותר עליהם, עליו רק להקפיד לזהות את הפחמימות שהוא אוכל, לספור אותן וליטול מינון תרופה נכון. לא חייבים לאכול סופגניות בכל אירוע שבו מגישים אותן. נסו לוותר על מספר הזדמנויות. חשוב לזכור שטעמן של סופגניות שורד רק זמן קצר על הלשון. אחר כך נשאר רק טעמם של ייסורי המצפון. לכן, אירוע שבו הצלחתם להתגבר על אכילת הסופגנייה ישאיר בפה טעם הרבה יותר טוב - של הצלחה.

אם אוכלים, אפשר להסתפק בחצי או אפילו בשליש סופגניה או לביבה. יש להם בדיוק אותו הטעם ורק ה"מחיר" נמוך יותר.

רצוי לא להתחיל את אכילת מאכלי החג חודש לפני חנוכה ולסיים חודשיים אחריו. הסתפקו באכילת מאכלי החג במהלך החג עצמו.

אפשר לאכול סופגנייה קלה, אך חשוב לזכור שההבדל הוא בכמות השומן והקלוריות. כמות הפחמימות נשארת כמעט ללא שינוי ולכן גם מינון התרופות שווה לזה של סופגניה רגילה.

הסוד בהפחתת הקלוריות נעוץ בהפחתת כמות השומן. ניתן לעשות זאת על ידי החלפת הטיגון באפייה או באמצעות הקפדה על טמפרטורת הטיגון - טיגון לא נכון יגרום לספיגת כמות שומן גדולה יותר, אך שוב, כמות הפחמימות לא שונה.

גם כשמשתמשים בשמן, חשוב לבחור בשמן בריא יותר כמו שמן קנולה או שמן זית.

יותר בריא להשתמש בקמח מדגנים מלאים. היום יש סופגניות מקמח מלא גם במאפיות. שוב, חשוב לזכור שכמות הפחמימות לא משתנה באופן מהותי.

אפשר להכין לביבות מירקות אחרים. אפשר להכין לביבות מירקות כמו קישואים. בלביבה אחת יש רק 3 גרם פחמימות, אך כמות הקלוריות (והשמן) נשארת גבוהה אם מטגנים את הלביבה. אפייתה תפחית גם את כמות השמן והקלוריות וגם זאת ניתן לעשות.

חשוב להשתמש באמצעי ספיגת השמן לפני אכילת הלביבות, כמו הוצאתן מהמחבת לרשת או הנחתן על ניר סופג.

לביבות מיוגורט או גבינה לבנה - זהו מאכל בריא יותר וניתן לחסוך בעזרתו כ-2 גרם פחמימות.

לא לשכוח לנצל את חופשת החג גם לפעילות גופנית - החל במעבר מהיר משולחן האוכל אל זירת הסביבון וכלה בטיולים ארוכים והליכות קצרות לאורך כל ימי החג.
.
שולה ויטקו היא דיאטנית קלינית ומחנכת לסוכרת במרפאת סוכרת, המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה, בשיתוף עם חברת התרופות נובו נורדיסק.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סוכרת
פורום תזונה קלינית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום