המחיר הבריאותי של פסח

(0)
לדרג

רגע לפני: התזונה הלקויה וכמויות המזון בפסח יגבו מאיתנו מחיר בריאותי גבוה. כיצד נתמודד עם חג המצות?

מאת: עדנה מינץ

עבור רבים מאיתנו חג הפסח הוא לא עוד סימן להתחדשות, היטהרות וחירות, אלא סימן מובהק לתחילת המאבק באויב הקלורי מספר אחד - סעודת החג. הריטואל הקבוע המתחיל במפגש משפחתי מהנה ותמים, הופך במהרה למסכת של זלילה ללא הכרה, המתורגמת לתוספת ממוצעת של כשני קילוגרמים עודפים למשקל גופינו. סך הכול מדובר בשני קילוגרמים "תמימים", אולם חשוב לדעת כי לחוסר האיזון הגופני הפתאומי הזה יש לא רק מחיר אסתטי, אלא גם מחיר בריאותי.

לכאורה, החג לובש חזות תמימה, המתחילה בשבעה ימים צרופים של הנאה ומפגשים משפחתיים, העמוסים בערב רב של מטעמים מסורתיים מכל הצבעים ומכל המינים, אולם במהרה הופכת החגיגה למסכת של האבסה רצופה: "קצת מן הדג של חמותי ומן הפשטידה של אחותי, קצת מן הבשר של גיסתי ומן הקניידלעך של אשתי, וגם איך לא? הקינוח הסופי, מעשה ידיה של דודתי". כולנו מכירים את תסריט האימים שמתחיל טעים ונגמר עם תוספת עודפת של עוד כשני קילוגרמים. רבים מאיתנו מעוניינים לדעת כיצד ניתן לסלק במהירות וביעילות את העודפים שנוצרו.

המעבר הטראומטי מבצק למצה

בחג הפסח גופינו שעד כה התרגל לאכילה המבוססת ברובה על מזון בצקי, כגון: לחם, פסטות ומאפים, נקרא להסתגל באופן פתאומי ומיידי למזון המבוסס על קמח מצה שהרכבו דל בנוזלים, מינרלים וויטמינים; עובדה הגורמת למצוקה מיידית בתאי הגוף ולתחושה המוכרת של גזים ונפיחות.

באופן טבעי, בשל המחסור באספקת מזון בצקי לגופינו, אנו נוטים להתמסר בקלות רבה וללכת שבי אחר התחליף הראשוני ללחם - המצה. קיימים ארבעה מאפיינים שליליים ומכריעים בהרכבה התזונתי של המצה, העשויים לגרום לחוסר איזון בגופינו:

- מצה מסורתית מכילה בממוצע 130 קלוריות, והיא שוות ערך לשתי פרוסות לחם.

- מצה מכילה אחוז מים נמוך יחסית, עובדה הגורמת לתחושת כבדות ולעצירות.

- מצה מכילה חומצה פיטית, המפריעה לספיגת מינרלים מסוימים כגון: ברזל או סידן, באם הם נצרכים יחדיו.

- מצה היא מזון חומצי לגוף, ולכן מהווה קרקע פוריה להתפתחותן של מחלות. לפיכך, במהלך החג חשוב להקפיד על צריכה מוגבלת ומבוקרת של מצות (או להימנע מהן בכלל) ועל שתייה מרובה של מים, על מנת להקנות לגוף נוזלים החיוניים לתהליך העיכול, המסייעים במניעת בעיות של נפיחות ועצירות.

^^כיצד ניתן להתגבר על המעבר הטראומתי מבצק למצה?^^

מי שדבק בתזונה אורגנית וטבעית המושתתת על אכילה מרובה של ירקות, פירות, נבטים, אגוזים וגרעינים, יעבור את הפסח בקלות רבה, משום שגופו ממשיך לקבל את כל מאגר הויטמינים, המינרלים והאנזימים, הכה חיוניים לבריאות גופו ולהווייתו. אולם, מי שמבסס את תזונתו על לחמים, בצקים ושאר מאפים, עשוי להסב לגופו נזקים, כיוון שבאופן טבעי יבסס את תזונתו במשך החג על תחליפי הלחם (המצה), עובדה אשר תגרום להיווצרותם של מחסורים במרכיבי תזונה עיקריים החיוניים לגופינו.

סעודת החג

הבעיה המרכזית בסעודת חג הפסח מתחילה כמובן בכמות המזון הכפולה הנכנסת אל גופנו; מדובר בכמות מאסיבית של מזון, החורגת מהכמות הנורמאלית אליה רגיל גופינו, עובדה המקשה על תהליך העיכול בגוף. בנוסף לכך, סעודת החג מורכבת מערב רב של מאכלים, כגון: מצות, ביצים, תפוחי אדמה, עוף, בשר, דגים, אלכוהול, מיצים ממותקים ועוגות, הרכבים שונים של פחמימות, חלבונים, שומנים וסוכרים, היוצרים משקעים של פלאק על גבי דפנות המעיים ומסבים נזק רב למערכת העיכול.

ארוחת החג, עשויה לגרום לתחושת כבדות ולכאבי בטן, לעצירות ולשלשולים, לצרבות, לעלית לחץ הדם, לחוסר איזון ברמות הסוכר (בקרב חולי סוכרת), לשיבושים בקצב הלב ולהשמנה. ולכן, אנשים הסובלים ממחלות כגון סוכרת ובעיות עיכול למיניהן, צריכים להקפיד שבעתיים על המזון הנכנס לגופם, שמא יחריפו את המצב הקיים.

נקיון הגוף

בדיוק כשם שאנו מקפידים על ניקיון יסודי בביתנו לקראת חג הפסח, כך גם עלינו להקפיד לבצע ניקיון יסודי לגופינו, בתום חג הפסח. התזונה הלקויה בחג הפסח גובה מאיתנו מחיר בריאותי גבוה, הניכר בעליה פתאומית במשקל הגוף, עליה ברמות הסוכר בגוף, עליה ברמות הכולסטרול בדם וקשיי עיכול ועליה בלחץ הדם. בנוסף, ישנם שיבושים גופניים, שבהעדר טיפול מתאים עשויים להסב נזקים חמורים אף יותר, ולגרום להתפתחות עתידית של מחלות; לכן, חשוב לבצע ניקיון כללי ברמת הגוף והנפש ולהטעין את גופינו בכוחות מחודשים.

עדנה מינץ היא תזונאית טבעית, מנחת סדנאות בחוות הבריאות מצפה אלומות, מומחית בשיטת ד"ר אן ויגמור מטעם מכון היפוקרטס בפלורידה ובוגרת בי"ס לשפים בקליפורניה בשיטת RAW FOOD.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום קולון הידרותרפיה - ניקוי רעלים
פורום תזונה טבעית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום