סגולות החלב: רב הנסתר על הגלוי

(0)
לדרג

רוצים להרזות? מסתבר שמוצרי חלב מסוגלים לתקוף את השומן הבטני. הנוסחה הנכונה לשתייה וירידה במשקל - בכתבה שלפניכם

מאת: ד"ר סילבינה מצקין לוי

ידוע שסידן בריא לגוף, אולם עתה ישנן גם הוכחות שחלב וסידן מועילים בהפחתת המשקל ותורמים לגוף מבחינה בריאותית. לצריכת חלב השפעה חיובית כפולה: מצד אחד הוא שורף שומנים ומצד שני הוא בונה את השריר. השפעות אלו הן כה מהותיות עד כי ממש ניתן להבחין בשינויים גופניים בקרב אנשים שהגדילו את צריכת החלב שלהם.

הפחתה בשומן הבטני

מנהל מכון התזונה באוניברסיטת טנסי הופתע מאד כאשר קבוצת מטופלים הסובלים מיתר לחץ דם שקיבלו תחליפי סידן, הפחיתו כ-5 ק"ג ממשקלם בכל שנה ללא דיאטה. "התוצאות היו כה מרשימות שלא ניתן היה ליחס אותן למזל טוב, או צירוף מקרים", אמר מנהל המכון. בתחילה יוחסו הממצאים באופן יחודי לסידן עצמו, אולם כאשר מנהל המכון ביצע את המחקר שוב, הפעם עם חלב, הוא הופתע לגלות שהחלב מביא לתוצאות טובות עוד יותר.

במחקרים נוספים שנמשכו 24 שבועות, ניתנו תוספות של סידן וחלב למטופלים הסובלים מהשמנת יתר שהיו בדיאטת קלוריות קפדנית. המטופלים שקיבלו תוספות סידן במינון נמוך הפחיתו 6.4% ממשקל גופם; המטופלים שקיבלו תוספות סידן במינון גבוה הפחיתו 7.7% ממשקלם; ואילו המטופלים שקיבלו את אותה מנת סידן באמצעות צריכת מוצרי חלב, הפחיתו 10.9% אחזו ממשקלם. המעניין הוא ששני שליש מהמשקל שהופחת היה שומן בטני.

השמנה בטנית הינה הצטברות של תאי שומן החבויים עמוק בתוך חלל הבטן. השמנה זו קשורה להתפתחות התסמונת המטבולית - תסמונת המתאפיינת ברמות גבוהות של אינסולין וסבילות נמוכה לגלוקוז, הפרעה בשומני הדם, יתר לחץ דם והשמנה כללית.

"למוצרי חלב יש יכולת מפתיעה לתקוף את השומן הבטני", טוען בכיר החוקרים, "יכולת שאינה מאפיינת ירידה במשקל בעקבות דיאטות ללא פעילות גופנית". כיצד מוסברת תרומתו של החלב לירידה במשקל? מסתבר שרמות גבוהות של סידן מדכאות הורמון בשם calcitriol. כאשר הגוף לא מקבל מספיק סידן, הוא מבצע פעולה הפוכה ומשחרר את ההורמון. להורמון זה השפעה מטבולית על תאי השומן; הוא "מאותת" לתאים לייצר עוד תאי שומן מסוכר.

צריכת חלב יומית

חלב ומוצריו מכילים מי גבינה עשירים בחומצות אמינו בשם leucine. חומצות אמינו אלו מזרזות את בניית השריר ומשמשת כ"כבשן" לשריפת שומן. כמו כן, מכיל החלב פפטידים - תרכובת של שתי חומצות אמיניות או יותר, המדכאת את סינתזת השומן. מחקרים שנעשו לאחרונה מגלים, כי החלב משמש גם כחומר נוגד חמצון וחומר אנטי דלקתי.

באוניברסיטת McMaster בקנדה גילו, כי חלב נטול שומן מזרז את יכולת בניית השריר ושריפת השומנים במהלך אימון גופני, גם כאשר המתעמלים צורכים כמות גדולה יותר של קלוריות. "היקפי הירידה במשקל מפתיעים", טוענים החוקרים. "ההופעה החיצונית ממש משתנה והתוצאות טובות אף יותר בקרב נשים".

החוקרים ממליצים לאנשים המעוניינים להפחית ממשקלם לצרוך לפחות 3 מנות של מוצרי חלב דל שומן ביום (הגוף לא יכול לספוג למעלה מ-500 מיליגרם סידן בפעם אחת). ולאלו המעונינים בבניית שרירים, ממליצים החוקרים לשתות 2 כוסות חלב נטול שומן - הראשונה מיד לאחר האימון והשניה כשעה לאחר מכן.

ד"ר סילבינה מצקין לוי היא מומחית ברפואה פנימית ויועצת תזונה בשיטת ד"ר לוי.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר - בשיטת ד"ר לוי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום