מתחילים את השנה בתזונה נכונה

(0)
לדרג

תקופת החגים בפתח ואיתה מגיעים פיתויים, המונעים מאיתנו לשמור על המשקל הקיים. המטרה - חגיגות ללא קלוריות מיותרות

מאת: שרה שטרן-קטיעי

רובנו נוטים "לוותר" לעצמנו בחגים על המשך ביצוע תפריט דיאטה מאוזן ואף להזניח מעט את עניין הפעילות הגופנית והארוחות המסודרות. בארוחות החג ישנם פיתויים שקשה מאד לוותר עליהם ועצם הישיבה הממושכת סביב השולחן גורמת לאכילה מוגברת. מה ניתן לעשות כדי לא להגזים באכילה? איך ניתן לשמור על הגזרה? וכיצד ניתן להמשיך בשגרת חיים בריאה?

^^להלן טיפים שיעזרו לכם לעבור את החג ללא משקל עודף:^^

1. קחו החלטה עקרונית שלא לעלות במשקל במשך החגים: נסו להמשיך באורח חיים בריא, בהנחה שסיגלתם לכם אחד כזה. הסתכלות קולינארית שונה על החגים יכולה להביא אותנו לנקודה אחרת, ועם קצת התארגנות ומספר החלטות אפשר לשמור על ההישגים שהושגו עד כה. במקרה הגרוע, אם אינכם יכולים שלא להתפתות בארוחות החג השונות, התמקדו בשמירה על המשקל הקיים.

2. איכלו ארוחות קטנות במהלך היום שלפני ארוחת החג: במהלך היום שלפני ארוחת החג חשוב לאכול ולא לצום; הרעיון הוא ארוחות קטנות וצנועות כגון - ירקות עם גבינה, יוגורט, סלט או כריך מלחם קל עם פסטרמה וכד'. מומלץ לא להגיע רעבים לארוחה עצמה, כי אז כושר השיפוט בנוגע לאוכל לוקה בחסר.

3. הקפידו על מאכלים שיש בהם ירקות: ירקות מהווים מזון בעל נפח גבוה וריכוז קלורי קטן באופן יחסי ולכן היתרון שלהם, מעבר לבריאות, הוא שהם מאריכים את הארוחה, מאפשרים "לעיסה ממושכת" ובסוף גם ממלאים את הבטן.

4. אל תסחפו ל"טעימות" מיותרות במהלך ארוחת החג: תפוח בדבש אכן מאוד טעים, אך ערכם הקלורי של תפוח ו-3 כפות דבש הוא 180-200 קלוריות. נסו להסתפק בברכה מסורתית ופיסת תפוח טבולה קלות בדבש; גם לגבי הרימון והתמר - טעמו מעט וחכו לארוחה שתגיע לאחר מכן.

5. החליטו מראש מה לאכול וממה להימנע ולוותר: נסו להתעדכן אצל המארחים "מה בתפריט" וכך תוכלו להחליט על מנה ראשונה מועדפת, מנה שנייה רצויה וכן הלאה עד לקינוח. בכל מקרה, הרבו באכילת ירקות וקחו לכם כמות מוגבלת של תוספות-פחמימות (עד כוס).

6. איכלו קינוח בצורה מבוקרת: הקינוח הוא כמעט תמיד הפיתוי האולטימטיבי שלרובנו קשה להתעלם ממנו. הפתרון הטוב ביותר הוא כמובן קינוח בצורת פירות, אבל אם אתם רוצים דווקא עוגה, אל תמנעו מעצמכם את ההנאה שבאכילתה, אך קחו פרוסה קטנה.

7. שתייה: שתו הרבה אך היזהרו משתייה מרובה של יין או משקאות מתוקים. רצוי לארגן לעצמכם קנקן מים בקרבת מקום; הקפידו לשתות לפני הארוחה ובמהלכה (מים ושתייה דלת קלוריות). שתיית מים מותירה תחושת שובע ומאריכה את זמן הארוחה.

8. קומו מהשולחן בסיום הארוחה: כדי למנוע אכילה מיותרת, ההמלצה היא פשוט לקום מהשולחן בסוף הארוחה ולהזמין את הנוכחים למקום אחר בבית, לעזור למארחים לפנות מהשולחן, להתחיל לשחק עם אחיינים משועממים או לעסוק בכל פעילות אחרת שאינה קשורה לאוכל.

9. התעלמו מחבילות שי המכילות ממתקים ושוקולדים: כידוע, החגים הם עונת הבונבוניירות; למרות שחבילות שוקולדים הן טעימות ומעוררות חשק, השתדלו שלא להשאירן בתחום הבית.

10. פעילות גופנית: בחג אנחנו יושבים לעיתים קרובות ונחים הרבה. גם אם הקפדנו על אכילה בהתאם לקצובה הרצויה, עדיין רצוי להשתדל ולשרוף עודפי קלוריות על ידי פעילות גופנית. הפעילות יכולה להיות: הליכה לאחר הארוחה, שחיה בבריכה, משחק כדורסל וכד'.

11. "זמן סליחות": המנהג נכון גם לגבי הדיאטה שלכם - אל תכעסו על עצמכם אם חרגתם מתפריט הדיאטה בארוחה כזו או אחרת, ואל תגרמו לעצמכם בגלל חריגה חד פעמית לפרוץ את שאר הגבולות שהצבתם לעצמכם. בתקופת החגים יש הרבה ארוחות וארוחת ערב ראש השנה היא הראשונה, יש אפשרות להשתפר מפעם לפעם. דווקא תחושה שתגיע לאחר ארוחה שבה עמדתם בצפיות של עצמכם תביא כוח ועוצמה לארוחות הבאות.

שרה שטרן-קטיעי היא דיאטנית ואחראית שירות הדיאטה של המרכז הרפואי הלל יפה.

בואו לדבר על זה בפורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום