תזונה: חלופה חדשה ליין אדום

(0)
לדרג

חדש במחקר: אוכמניות עשירות ברכיב תזונה, שמגן מסרטן ושומר על בריאות הלב. וגם: שותים תה? עדיף ללא חלב

מאת: מולי אפשטיין

מתברר שאינכם חייבים לשפוך יין אדום על דגני הבוקר שלכם על מנת ליהנות מיתרונותיו הבריאותיים של רכיב התזונה Resveratrol. כל שעליכם לעשות הוא להעשיר את ארוחת הבוקר שלכם באוכמניות. האוכמניות עשירות ברכיב תזונה שמגן מפני סרטן ושומר על בריאות הלב, אותו רכיב שנמצא בשפע ביין האדום.

אוכמניות ושאר גרגרי יער ידועים בכושר האנטי-חמצוני שלהם, הודות לעושר הרב שלהם בחומרים שנקראים פנולים (phenols). לאחרונה זוהו במספר זנים של אוכמניות מספר רכיבים חדשים. ל-Resveratrol המוכר נוספו עתה חומרים חדשים כמו Piceatannol, פנול שידוע כלוחם בסרטן, ופנול בשם Pterostilbene, שידוע כמווסת את רמת הסוכר בדם. בנוסף, האוכמניות עשירות מאוד בסיבים תזונתיים.

מספר חוקרים העלו את הסברה שהשילוב המיוחד בין רכיבי התזונה הבריאים שנמצאים באוכמניות מעניק לפרי יכולת מיוחדת במלחמה כנגד מספר מחלות. זו הסיבה, כנראה, שמספר מחקרים מצאו קשר בין אכילה של אוכמניות לבין תפקודי מוח טובים יותר, להפחתת הסיכון לחלות בסרטן ואפילו להתאוששות טובה יותר אחרי אירוע מוחי.

^^תיאור ניסוי וממצאיו^^

מחקר שנעשה על ידי חוקרים מאוניברסיטת יוסטון ומאוניברסיטת נסיונל אוטונומה במקסיקו הראה, כי אוכמניות יכולות לסייע במלחמה בהידרדרות הזיכרון המגיעה עם הגיל אצל חולדות.

חולדות מזדקנות שקיבלו תוספי מזון מאוכמניות למשך ארבעה חודשים עמדו במבחנים בצורה טובה כמו חולדות צעירות יותר מבחינת היכולת לזכור חפצים לאחר שעה. חולדות מזדקנות שקיבלו מזון רגיל לא הצליחו לזהות את החפצים. "למחקר הזה יש השפעות מעוררות תקווה לגבי מניעת הפרעות נוירולוגיות או פסיכולוגיות באוכלוסייה המזדקנת", התייחס ד"ר דוד מיילין מאוניברסיטת יוסטון לתוצאות המחקר.

יצוין כי מוחן של החולדות בניסוי נותחו, על מנת לקבוע אם האוכמניות האטו את הידרדרות המוח.

אם כן, מה טוב יותר מאשר לפתוח את היום עם חופן של אוכמניות? אם אין ברשותכם אוכמניות טריות אפשר בהחלט להשתמש גם בקפואות. הוסיפו את האוכמניות לדגני הבוקר שלכם, לפנקייק, ליוגורט או לשייק פירות.

שותים תה? עדיף בלי החלב

חלב הוא מזון מצוין, אולם לא כאשר הוא נמצא בכוס התה שלך. נשים שהשתתפו במחקר ושתו תה שחור נהנו מתפקוד לב טוב יותר, אולם ההגנה הזו נעלמה כאשר התה היה מהול בחלב. אם ברצונכם לעדן את טעמו של התה עדיף להוסיף לו לימון אולם לא חלב. אפשרות אחרת היא לשתות אותו על פי המסורת הסינית, ללא כל תוספות שהן.

החוקרים עדיין לא יודעים בוודאות מדוע החלב מקהה את האפקט הבריאותי של התה, אולם סביר להניח שהאשם נמצא בחלבוני החלב (קזאין). התה עשיר מאוד בחומרים מעודדי בריאות שנקראים פולי-פנולים, אולם כבר הוכח שחלבון עלול לנטרל את פעילותם.

במחקר שנערך בברלין ופורסם בכתב העת המדעי European Heart Journal הוסיפו החוקרים מעט חלב לתה שחור (10% מהתכולה הכוללת) ובדקו את ההשפעה על כמה תפקודים במערכת הלב וכלי הדם. התיסוף בחלב גרם לירידה בריכוז של חומרים בשםCatechins - פולי-פנולים שמעניקים לתה את תכונות נוגדות החמצון שלו, ובנוסף נלחמים במחלות הלב ומסייעים בהפחתת משקל. תוצאות המחקר עוזרות להסביר, לפחות באופן חלקי, מדוע התועלות הבריאותיות ללב לא קיימות כמעט בבריטניה, שם נוהגים לשתות את התה עם חלב.

אולם מתברר שהעניין לא מנוי וגמור. מחקרים אחרים מצאו שחלב לא פגם בכוחו-האנטי חמצוני של התה. התוצאות המנוגדות במחקרים השונים נובעות, כנראה, מדרכי המדידה של החוקרים. במחקר שתואר לעיל בדקו החוקרים את האפקט של התה - בלי חלב ועם חלב - על כלי הדם במערכת הלב וכלי הדם. תה שחור נמצא כמסייע להרפיה ולהרחבה של כלי הדם ובכך מאפשר זרימת דם טובה יותר, ואילו תה עם חלב לא גרם לאפקט דומה.

הכתבה פורסמה במקור באתר של מכון וינגייט.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום