מדור טיפים מס' 4

(0)
לדרג

כיצד להתמודד עם עצירות בפסח, נפילת לחץ דם תנוחתית ובעיות שכחה? התשובה: במדור הטיפים של דוקטורס

מאת: מערכת zap doctors
עצירות בפסח? אפשר גם בלי

עצירות היא, לצערנו, תופעה מאוד נפוצה. יש הסובלים ממנה דרך קבע, ויש הסובלים ממנה לפרקים. תקופת פסח מלווה בארוחות מרובות וכבדות המקשות על מערכת העיכול, שלא נדבר על המצות שלא מיטיבות עם מערכת העיכול. אז הנה מספר דרכים להימנע מעצירות בעקבות ארוחות החג:

להקפיד על שתיית מים מרובה במהלך היום.

ללעוס היטב את המזון ולאכול ברוגע.

לא לאכול בשעות הקטנות של הלילה, שבהן מערכת העיכול מורידה הילוך ולא מתפקדת כמו בשעות היום.

בכל ארוחת חג לבחור בקפידה את המנות לאכילה ואת המנות שעליהם נוותר.

יש להקפיד על צירופי מזון נכונים. לכל מזון דרישת חומציות ואנזימים שונה. לא לאכול חלבונים עם פחמימות ולא לאכול פירות חמוצים עם פירות מתוקים.

להקפיד על פעילות גופנית אשר תורמת להפעלת מערכת העיכול. גם נשימות עמוקות שבהן הסרעפת "מעסה" את המעיים מסייעות בכך.

לא להתאפק וללכת לשירותים כשצריך. ההתאפקות גורמת להרחבת המעיים הגדושים בצואה, שרירי המעיים הולכים ונחלשים, ובהדרגה מאבדים מיכולת התכווצותם.

ניתן לעסות את הבטן לצורך הפעלת המעיים על-ידי תנועות מתקדמות המתחילות באזור הימני והתחתון של הבטן וממשיכות למעלה עם כיוון השעון עד שמגיעים למטה לכיוון האגן.

ניתן להיעזר בתוספי מזון כמו פרוביוטיקה (חיידקים ידידותיים), כדורי/אבקות, סיבים תזונתיים, אנזימי עיכול. ניתן להיעזר באופן זמני גם בתרופות, כגון שוקולד אקס-לקס, הכולל מרכיב צמחי שנקרא סנה, שעוזר להקלת העצירות בין לילה.

ניתן לשתות על הבוקר כוס מים עם כף שמן זית (אפשר להוסיף גם לימון).

צרור עצות למניעת נפילת לחץ דם תנוחתית בקשישים

בקרב אנשים קשישים קיימת נטייה לנפילת לחץ דם במעבר ממצב שכיבה למצב עמידה. מצב זה, הקרוי נפילת לחץ דם תנוחתית נגרם בעקבות הקטנה של זרימת הדם למוח באופן מיידי ומשמעותי. התסמינים שיחוש הקשיש הן חולשה, סחרחורת, טשטוש וערפול חושים, נטייה לעלפון, כאבי ראש, חוסר יציבות, רעד ואובדן שיווי משקל. במקרים קיצוניים - ייתכן גם עלפון, נפילה, וחבלות קשות (שברים בגפיים, חבלות ראש וכדומה). במקרים מסוימים וחריפים עלול להיגרם נזק שיתבטא באירוע מוחי, אוטם שריר הלב ואפילו מוות.תופעה זו שכיחה יותר בקרב קשישים בשל השינויים המבניים המתרחשים בלב ובמערכת כלי הדם בגיל המבוגר.

והרי מספר עצות מעשיות כיצד למנוע את נפילת לחץ הדם התנוחתית:

בשוכבך בלילה, הגבה את מראשות המיטה לזווית של 20 עד 30 מעלות.

בטרם תקום ממיטתך, הנע במהירות את כפות רגליך מול מסעד המיטה, כך שמתח שרירי הרגליים יגבר והוא יסייע ב''דחיפת'' הדם כלפי הלב.

בצע את פעולות הקימה באיטיות ובזהירות: עבור בתחילה לישיבה, המתן מספר דקות, ואז התרומם בהדרגה, תוך שאתה נשען על מסעד הכסא, מקל או הליכון, שברשותך. פסע בזהירות את הצעדים הראשונים תוך שאתה מסתייע במקל או בהליכון.

הקפד ללגום כוס קפה בבקר, סמוך להשכמתך (רצוי שכוס הקפה תוגש למיטה ממש).

במקרים מסוימים אין להימנע בסמוך לקימה, ולפני העמידה, מגריבת גרב אלסטית, מכף הרגל עד המפשעה, המסייעת לזרימת הדם במעלה העורקים עד ללב.

לזכור לא לשכוח את הזיכרון

הפרעות הזיכרון השכיחות והמוכרות מתחילות בד''כ סביב שנות ה-50 לחיינו. ההפרעות מתבטאות בשכחה של דברים קטנים הנעוצים בשגרת יומנו.

להלן מספר פעולות שיפחיתו בעתיד את אובדן הזיכרון:

מחקרים מראים כי החשיפה לגירויים אינטלקטואלים כמו משחקי למידה, לימודים ותשבצים מפחיתים את בעיות הזיכרון.

מומלץ לשמור על אורח חיים סדיר וקבוע על מנת להפוך פעולות מסוימות לאוטומטיות.

עוד לפני שמתחילות בעיות השכחה מומלץ לצרוך תוספי מזון העוזרים בהשבחת פעילות התאים: תוספים אלו הינם, ויטמין E הנמצא בזיתים, שמן זית, אבוקדו ובוטנים, לציטין שנמצא בביצים, שוקולד וסויה. וחשוב למנוע מחסור בויטמין B1 ו-B12, המאפשרים תפקוד תקין של תאי הזיכרון.

אפשר לטפל בבעיות השכחה הקשורות לגיל בלבד באופן עצמאי בשיטה הקוגניטיבית. למשל, מי שניחן בזיכרון חזותי מצוין יכול לשפר את זיכרונו ע'' קשירת מושגים ומילים לתמונות ומראות ומי שניחן בזיכרון שמיעתי, יאמר כל דבר שרוצה לזכור בע''פ ובקול רם.

לעצות נוספות - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום גסטרואנטרולוגיה - מחלות דרכי העיכול, בפורום גיל המעבר וטיפול הורמונלי חילופי ובפורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום בריאות נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום