ושנהיה לראש ולא לזנב...

(0)
לדרג

מעבר למנהגים, מעבר לפתגמים - למה מומלץ לאכול דגים? אילו דגים מומלצים במיוחד? בתיאבון ולבריאות

מאת: ד"ר מיכל לזרוביץ N.D, נטורופתית, אחות מוסמכת, B.A בסיעוד, M.A. במערכות בריאות, צמחי מרפא, תזונה טבעית, תוספי מזון , אירידולוגיה וקוסמטיקה טבעית
בסעודת ראש השנה קיימים מנהגים מקובלים שיסודם הוא רמז לשנה טובה, אחד מהם אכילת ראש של דג ואומרים " יהי רצון מלפניך שנהיה לראש ולא לזנב".

מהם הדגים המומלצים? דגים מים צפוני כגון סלמון, הליבוט, מקרל, טונה, סרדינים, אנשובי.
למה מומלצים? כי הם מקורות נפלאים לחומצות אומגה 3 eicosapentaenoic acid EPA
ו- docosahexaenoic acid DHA. מקורות האומגה-3 הן מהמזון בלבד ולכן נקראת חומצת שומן חיונית.
מדענים החלו להתעניין בחומצות שומן מסוג אומגה 3 כאשר התחילו להגיע דיווחים על אוכלוסיית האסקימוסים אשר מרבה לצרוך מזון עשיר בשמן דגים אך בכל זאת אוכלוסייה זו סובלת משיעור נמוך של מחלות לב.
לשתי החומצות DHA ו- EPA יש השפעה אנטי דלקתית ומכאן תפקידם החשוב במחלות כגון אסטמה, אלרגיות, מחלת פרקים דלקתית ועוד. לחומצת DHA חשיבות בתפקוד המוח ובריאות הפרקים . EPA מווסתת דלקות, מע' חיסונית, קרישת דם וזרימת דם.
במחלות עור שונות מומלץ גם להגביר צריכת שמן דגים אשר מכיל שמנים אנטי דלקתיים הנחשבים למאד יעילים לעור.
חשיבותה של אומגה 3 (או שמן הדגים) לעור: עוזרת בהחלמת פצעים, מקלה על סימפטומי ארטריטיס, עוזרת בהחלמה של אקזמה ופסוריאזיס, מאזנת ייצור הפרשת סבום (לכן יעילה גם באקנה). חולה הסובל מבעיית עור כגון פסוריאזיס, אקזמה, לופוס, עור יבש, ציפורניים שבירות, נשירת שיער יכול להיעזר בתוסף שמן דגים אם איננו מסוגל לאכול דגים מס' פעמים בשבוע.

מצבי חסר, ומצבים אופטימליים

בחסר של אומגה 3 הסימנים בעור יהיו: עור יבש, קשקשים, אקזמה, מצבי דלקת, החלמה איטית של פצעים.
התזונה עשירה באומגה 3 היא מהסוג הים תיכוני והיא מראה תוצאות טובות. ירידה של 70% בשכיחות מחלות לב קורונריות. עלייה בצריכה של אומגה 3 גורמת לירידה בשכיחות התקפי לב, ירידה בטריגליצרידים ומפחיתה זמן קרישה. כנראה אומגה 3 משפיעה לטובה על מחלות כגון סרטן, דיכאון, סוכרת, סינדרום עייפות והפרעות אוטואימוניות. לעומת זאת יש עדויות כי צריכה מופרזת של אומגה 3 מעלה את הסיכון לסרטן הפרוסטטה.
כנראה שלחומצות אומגה 3 יש אפקט מיטיב על התיפקוד האימוני (מפחיתה אלרגיה בתינוקות), יש מחקרים המצביעים על כך כי פעילות לימפוציטים מסוג T יורדת. התגובה האימונית ברקמות הסינובליות גם יורדת (במחלות כגון ראומטואיד ארטריטיס) בנטילת שמן דגים (בגלל ירידה בחומצה אראכידונית המעודדת דלקת ועליה ב EPA).
בשנים האחרונות נחקרת השפעת חומצות שומן מסוג אומגה 3 על הבריאות המנטלית. התוצאות מראות קשר ברור. המחקרים מראים קשר ברור וישיר בין דיכאון, דיכאון לאחר לידה ובין אנשים שצרכו שמן דגים או מאכלי ים באופן נדיר. ממצאים אפידמיולוגים מראים כי אנשים שאובחנו עם דיכאון ואלכוהוליסטיים רמת אומגה 3 היתה נמוכה בדם.

בזמן ההריון העלייה בדרישה לאומגה 3 יכולה לגרום לנפילה ברמת החומצה אצל פלסמת האם דבר שיכול להסתיים בדיכאון לאחר לידה. במחלות כגון זכיזופרניה ודפרסיה נצפה רמות נמוכות בדם. מינון יומי של אומגה 3 eicosapentaenoic acid (EPA) יכולה להפחית דיכאון אצל מטופלים שאינם מגיבים לתרופות קונבנציונליות נוגדות דלקת. קיימים מחקרים המראים כי מינון יומי של 1 גרם של EPA משפר סימפטומים באופן משמעותי כגון: חרדה, בעיות שינה, עצבות ומחשבות התאבדותיות.
כדי להשיג רמה נאותה של חומצות שומן במזון יש לצרוך 2 מנות של דגים מים צפוני כל שבוע. אם רוצים ליטול בצורת קפסולות שמן דגים יש לקחת בהמלצת מטפל (מינון מניעתי
1-2 גרם של EPA ו DHE ביחד, מינון טיפולי 3-5 גרם של EPA ו DHE ביחד) .

אנשים עם מחלות לב צריכים להתייעץ עם הרופא לפני לקיחת מינון מעל 3 גר' שמן דגים ליום מאחר ויש עדויות כי שמן זה יכול להעלות רמות כולסטרול וסוכר בדם.
לסיכום: חומצות שומן מסוג אומגה 3 אשר נמצאות בעיקר בשמן דגים נקראות חומצות שומן חיוניות מאחר וגופנו אינו יכול לייצרם ולכן יש לדאוג לקבלם מהמזון (כגון דגים) או באמצעות תוספי מזון.
בברכת שנה טובה ונפלאה, רק בריאות

בואו לדבר על כך בפורום האינטגרטיבי לרפואת עור
ובפורום אנטי אייג'ינג

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום