דיור יקר? עולה לכם בבריאות

(0)
לדרג

רוצים לגור בשכונת יוקרה? קחו בחשבון את המחיר הבריאותי. הקושי הכלכלי גורם לאכילה לא בריאה - ואין זמן לספורט. כדאי לשקול מגורים זולים או לאמץ תוכנית אימונים

מאת: ד"ר איתי זיו

לא קל לגור בערים הגדולות - המגורים בערים המרכזיות יקרים מאוד - במיוחד בתל אביב. מדובר בדמי שכירות העלולים להסתכם בשיעור המהווה לעיתים יותר מחצי המשכורת של יחיד (או זוג).

עלות הדיור הגדולה הזו משליכה באופן מהותי על אורח החיים של זוגות בגילאים שונים, מבחינות רבות, כולל מבחינה בריאותית: שמירה על משקל, אחוז שומן תת עורי, אנרגיות, חיוניות וכיו"ב.

זוגות רבים אשר בוחרים לגור במרכזי ערים יקרות נדרשים, לא פעם, להשתכר לפחות 15,000 שקלים נטו בחודש, על מנת לעמוד בתשלומים הגבוהים של שכר הדירה באזורים המבוקשים והפופולריים.

כיצד משפיעה עלות הדיור הגבוהה על שמירת הבריאות?

ניתן להביא כדוגמה את מיה ותומר: זוג נשוי, בני 37 ולהם ילדה בת 4. שניהם מאוד אוהבים את תל אביב, אך יש לכך השלכות מהותיות מבחינתם על איכות החיים, שירדה עד מאוד, מאז שעברו לעיר הגדולה.

שניהם עובדים ומשתכרים יחד 14,800 שקלים. לאחר חצי שנה, בשל הנטל הכלכלי הגדול, התרחשו הדברים הבאים (רשימה חלקית).

1. תומר ביטל את המנוי בחדר הכושר והפסיק גם לרכב על האופניים מפאת מחסור בזמן פנוי.
2. תומר התחיל לעבוד בשתי עבודות. יוצא מדי יום ב-7 בבוקר מהבית וחוזר בערב לקראת 20:00.
3. תומר עלה בשנה האחרונה במשקל הגוף ובאחוזי השומן - והוא ממש לא נראה "ייצוגי" כמו בעבר.
4. מיה הפסיקה לפקוד את חוג הפילאטיס לאחר התמדה של חצי שנה.
5. בוטלו שני חוגים לילדה שאחד מהם הכרחי להתפתחותה התקינה.
6. החופשה השנתית המתוכננת לחול בוטלה.
7. היחסים בין תומר ומיה התקררו ממש - בין היתר בשל השקעה נמוכה עד מאוד בזוגיות, מעט זמן פנוי וכסף לבילויים.
8. בימים אלה (שנת 2014) מיה ותומר שוקלים למכור את הרכב היחיד שיש ברשותם ולעשות שימוש רק בתחבורה ציבורית (יש לציין כי עבודתה של מיה היא מחוץ לעיר - ומצריכה נסיעה בשני אוטובוסים).

יוצא אפוא כי איכות החיים של בני הזוג התדרדרה באופן מהותי וההמשך מבחינתם כלל לא ברור - ולוט בערפל. גרים במרכז תל אביב - וסובלים: לא פשוט - אלא עצוב.

עד כמה התופעה שכיחה?

מתברר כי הסיפור של מיה ותומר שכיח למדי. למרבה הצער, זוגות רבים מתעקשים לגור במרכזי הערים היקרות בישראל - ולפגוע קשות באיכות חייהם. לעומת זאת, ישנם זוגות (או בודדים) אשר בוחרים מקום מגורים זול משמעותית. מחד, לא מדובר במשאת נפשם או בהתגשמות חלום. עם זאת, מאידך, מקום המגורים הזול יאפשר להם, ככל הנראה, לשפר את איכות חייהם באופן משמעותי (למעט מקום המגורים) באופן שיאפשר להם כל מה שהם אינם מסוגלים להשיג כל עוד הם גרים בערים היקרות בישראל. אולי הם אף יצליחו לחסוך מעט.

מהם הנזקים הנגרמים מירידה בכושר הגופני?

המחיר של הזנחה גופנית, עלייה במתח הנפשי ואי הקפדה על ביצוע אימונים גופניים על בסיס קבוע הוא מחיר כבד. מדובר במתכון די בטוח להיארעות מחלות, השמנה, הרעה של מערכות יחסים (ממחקרים עולה כי יש קשר ישיר בין עלייה ב- BMI לבין עלייה במספר מקרי הגירושים). בקיצור, מדובר במתכון לאיכות חיים ירודה.

מעבר לכך, החל מהעשור הרביעי בחיים, הירידה ביכולת הגופנית משמעותית יותר -וככל שההזנחה ממושכת יותר, כך המצב הולך ומתדרדר. מבחינת שמירה על הכושר הגופני, נציין גם כי במידה ולא מבצעים פעילות גופנית אירובית, תוך ארבעה ימים מתחילה נסיגה ביכולת שהושגה. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר באי ביצוע פעילות גופנית משך שבועות או חודשים. במצבים אלה, של הפסקה ממושכת, הירידה משמעותית מאוד ועקבית - למרבה הצער.

כמובן שהירידה היא בקורלציה לגיל האדם: ככל שהעשור מתקדם יותר, הירידה מהירה יותר. לכן, חשובה תשומת הלב לכושר הגופני בכל מעגלי החיים, ובפרט לאחר גיל40 .

מכל אלה, עולה כי שינוי מקום מגורים, באופן שההוצאות של בני הזוג או היחיד לא תהיינה ריאליות לרמת ההשתכרות - עשוי לגרום לשרשרת של בעיות: ירידה באיכות החיים, השמנה ובעיות בתחום הזוגיות.

מה בכל זאת ניתן לעשות כאשר מעדיפים את המגורים היקרים?

ניתן לעשות לא מעט.

1. לבדוק ביצוע אימונים על בסיס עצמאי - ללא עזרת איש מקצוע. יש בשנים האחרונות אפשרויות רבות לאמץ תוכנית אימונים ותרגילים ללא תשלום, באמצעות אפליקציות, אתרי אינטרנט ועוד. במקרים לא מעטים מדובר בתוכניות שגובשו על ידי אנשי מקצוע מובילים בתחום.
2. לעשות שימוש במתקני הכושר בפארקים על בסיס קבוע - וכך לחסוך את העלות הגבוהה של המנוי במועדון כושר או במסגרת ספורטיבית אחרת.
3. לבדוק היכן יש חוגי כושר בחסות הרשות המקומית (למשל: ברמת גן, הרצליה, חולון). יש לא מעט חוגים אליהם ניתן להצטרף ללא עלות כספית.
4. שכירת שירותיו של מדריך אימון אישי אחת לחודש, מדריך שיבנה תוכנית אימונים מתאימה ויעקוב אחר התוצאות.
5. לבצע פעילות גופנית אירובית בחוץ, כגון: ריצה, רכיבה על אופניים ועוד.
6. לצפות בתוכניות כושר שונות בטלוויזיה (בייחוד אלה שמשודרות בחו"ל) ולהתאמן בהשפעתן.
7. במידת הצורך, ניתן להתייעץ עם דיאטנית של קופת חולים (ללא תשלום) על מנת שהיא תבנה תפריט תזונתי מתאים להשגת מטרות אימון שונות.

ד"ר איתי זיו (Ph.D) מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. שימש כסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.

בואו לדבר על זה בפורום אימון, כושר גופני ותזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום