הליכון כושר: נגד כוח הכבידה

(0)
לדרג

הליכונים יעילים לשיפור היכולת האירובית, אבל הם לא מתאימים לכל אחד בשל הלחץ המופעל על המפרקים במהלך הפעילות. הפתרון: הליכון המפחית את כוח הכבידה

מאת: ד"ר איתי זיו וזהר רונן

הליכונים (או מסילות) הם מכשירי כושר שכיחים ביותר, הנמצאים בכל מועדון כושר, קאנטרי קלאב, בבתים פרטיים ועוד. מטרת הפעילות הגופנית המבוצעת על ההליכון היא שיפור היכולת האירובית, שהיא מרכיב חשוב בכושר הגופני. פעילות אירובית תורמת לבריאות, לירידה במשקל ובאחוזי השומן ועוד.

הליכון הוא המכשיר היחידי המאופיין באימפקט הנובע מניתוק כף הרגל מהמשטח על בסיס קבוע. המשמעות היא שעומס תמידי מופעל על מפרק הברך ועל המפרקים האחרים, והדבר עשוי להיות בעייתי, בעיקר כשמדובר באנשים הסובלים מבעיות במפרקים, מפציעות, מהשמנת יתר ועוד. זהו אחד הגורמים לכך שאותה אוכלוסייה לא יכולה למעשה לבצע את הפעילות הגופנית על הליכון על בסיס קבוע ונאלצת להגביל את פעילותה האירובית למכשירים אחרים.

לפני כשנתיים יצא לשוק מכשיר ייחודי, שפותח במקור בנאס"א לאימון אסטרונאוטים. המכשיר, המכונה Anti-gravity treadmill, מפחית למעשה את כוח המשיכה של כדור הארץ ומאפשר שימוש בהליכון גם לאנשים שלא יכולים לעשות כן מסיבות שונות.

אוויר נגד כוח הכבידה

באופן רגיל אנו עושים את הפעילות הגופנית שלנו כנגד כוח המשיכה של כדור הארץ. ככל שנקטין את כוח המשיכה, נוכל לבצע את הפעילות יותר בקלות ועם פחות עומס על המפרקים. אחת השיטות לעשות זאת היא באימון בבריכה, שבו כוח הציפה של המים (כלפי מעלה) מקטין את כוח המשיכה הפועל כלפי מטה. יחד עם זאת, התנועה במים היא פחות טבעית, שכן חיכוך המים משפיע עליה. ב-Anti-gravity treadmill הכוח שפועל מול כוח המשיכה מגיע כתוצאה מלחץ אוויר, שבעצם נושא חלק ממשקל הגוף (עד 80%).

הטכנולוגיה של ההליכונים נקראתDifferential Air Pressure) (DAP. היא נעשית באמצעות כניסה של המתאמן לתוך תא שבתחתיתו הליכון מקצועי כאשר הוא לבוש במכנסיים דמויי מכנסי ריצה. המתאמן מחבר את המכנסיים לדפנות התא, ובכך מאפשר יצירת לחץ יחסי המשתנה בהתאם למשקל שאותו הוא רוצה לשאת. לאחר מכן הוא יכול להתחיל ללכת או לרוץ באופן רגיל לחלוטין, ללא שינוי צורת התנועה הרגילה שלו.

באופן רגיל בזמן ריצה גופנו נחשף לאימפקט של פי 3-5 ממשקל גופו. אם ניקח, כדוגמה, אדם שמשקלו 150 ק"ג, מדובר בעומס של 450-750 ק"ג, שלמעשה מונע ממנו לבצע פעולה של ריצה ולעיתים אף של הליכה. אם אדם זה ישתמש במכשיר ויכוון אותו למשל ל-50% משקל, הוא ישקול למעשה רק 75 ק"ג במהלך האימון. זה יאפשר לו ככל הנראה לבצע את הפעילות האירובית על המסילה וליהנות היתרונות הרבים מכך. עם הזמן, וגם תוך כדי האימון (תלוי ברמת הכושר האירובי התחלתית ובגורמים נוספים), ניתן כמובן להגדיל את העומס על מנת להשיג את האימון האפקטיבי ביותר ללא נזק לגוף וללא כאב כלל.

השימוש בהליכון הייחודי נעשה על בסיס קבוע בעולם ובישראל בקבוצות ספורט מקצועיות (NBA, כדורגל, פוטבול), בנבחרות אולימפיות וביחידות מיוחדות בצבא, וגם בבתי חולים ובמכוני שיקום פיזיותרפי. ייחודו של המכשיר הוא בהתאמתו מצד אחד לספורטאים חובבים ומקצועיים שמעוניינים באימון קרדיו-וסקולרי ללא פגיעה במפרקים או באימון לאחר פציעות ספורט, ומצד שני לאנשים בעלי עודף משקל או בתהליכי שיקום אורתופדי, נוירולוגי וקרדיולוגי.

הפחתת הלחץ על הברכיים

בשנים האחרונות נעשו מספר מחקרים על השימוש במכשיר, ואחד מהם, שנערך במרכז שיליי לחקר אורטופדי במרפאת סקריפס בקליפורניה, בחן את השפעת האימון במהלך החלמה מפגיעות בגפיים התחתונות, כאשר מה שנבדק בעיקר הוא הפחתת העומס הפועל על הברכיים.

הניסוי העלה כי עבודה על הליכון מסוג Anti-gravity treadmill יכולה להיות כלי אפקטיבי בשיקום לאחר פגיעות כאלה. לאור היתרונות הרבים של המכשיר, יש לקוות שבעתיד ניתן יהיה לראות אותו ביותר ויותר מקומות והוא יהפוך ליותר נגיש הן למטופלים והן לציבור הרחב.

ד"ר איתי זיו (Ph.D) הוא מומחה לפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר וסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב. זהר רונן הוא פיזיותרפיסט ומומחה במינהל מערכות בריאות, מנכ"ל חברת אגימד.

בואו לדבר על זה בפורום פיזיולוגיה של המאמץ.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום