בואו ניקח פעילות גופנית ברצינות

(0)
לדרג

מרבית המטפלים מודעים היום לצורך בפיתוח והטמעה של תכניות למלחמה במגיפת ההשמנה. הצעד הראשון החשוב הוא המאבק בעלייה במשקל בכלל האוכלוסייה, אבל יש גם מקום לשיפור תכניות הטיפול. הבעיה עד כה היתה היעדר דרכי פעולה מוצלחות למניעה או טיפול בהשמנה.


הוכח כי ההבדלים המהותיים בין אלה המשמינים לאלה ששומרים על המשקל (השומרים) משתנים.
במעקב במהלך שנה אחרי פעילות גופנית ושמירת משקל חולקו נשים לשתי קבוצות, הנשים שומרות המשקל (20 נשים שמשקלן לא השתנה ביותר מ- 1/2 ק"ג) והנשים שהשמינו (27 נשים שמשקלן עלה, בשנה, בממוצע ב- 9.5 ק"ג). כל הנשים היו בעלות משקל ממוצע וחציין היו אחרי דיאטת הרזייה. קבוצת שומרות המשקל היתה פעילה ב- 44% יותר בפעילות גופנית מהקבוצה השנייה ובחישובים נמצא כי המשמינות היו צריכות להוסיף כ- 80 דקות תנועה ביום כדי להיות כמו קבוצת שומרות המשקל.


באופן בולט עלה כי השומרות היו חזקות יותר מבחינת השרירים, ועסקו בפעילות גופנית יותר מהמשמינות. סוג הפעילות היה מתון באופן יחסי.זהו ממצא חשוב שכן מדובר בפעילות יומיומית, שיש להעלותה, למשל הליכה לעבודה או טיפוס במדרגות במקום במעלית.
קצב חילוף החומרים, משתנה פחות תלוי, לא היה שונה בצורה משמעותית בין שתי הקבוצות.

למחקר יש גם השלכות על הטיפול בהשמנה. מספר קטן של אנשים שמנים הצליחו להוריד במשקל ולשמור על המשקל החדש לטווח הארוך. אחוזי ההצלחה נעים בין 5 ל 20, אך גם אם תילקח בחשבון האפשרות האופטימית יותר אין ספק שיש מקום לשיפור השמירה על המשקל.


אנו נוטים לראות את הירידה במשקל ואת השמירה על המשקל החדש כהמשך רציף של אותה פעולה, ואולם ייתכן שהגיע הזמן להתייחס לשני השלבים כאל תהליכים נפרדים.


הדיאטה הטובה ביותר ותכנית האימונים להפחתה במשקל עשויים להיות שונים מהדיאטה והפעילות הגופנית המומלצים לשמירה על המשקל החדש. ושוב, נראה שהגברת הפעילות הגופנית במהלך היום מסייע בשמירה על המשקל ומפני השמנה.מחקרים מראים כי אנשים העוסקים בפעילות גופנית אינטנסיבית נמצאים בפחות סכנה להשמנה לעומת אנשים העוסקים בפעילות גופנית מעטה.


עדין לא ברור אם נדרשת יותר פעילות גופנית לשמור על המשקל מאשר להוריד במשקל. במילים אחרות, האם אנשים הסובלים מעודף משקל שמורידים במשקלם צריכים להתאמץ יותר מאנשים שלא סבלו מעודף משקל מימיהם. ממחקרים עולה שמידת הפעילות הנדרשת היא גבוהה באופן יחסי. ייתכן שנדרשת יותר פעילות גופנית אצל הנוטים להשמנה על מנת להילחם בנטייה הטבעית, אם כי לא נמצאו לכך הוכחות חותכות.


הנתונים כיום מצביעים שעל מנת לשמור על המשקל נדרשת לפחות פעילות גופנית כפולה מזו המומלצת של 30 דקות ליום. היום, כשמדובר בתופעה בעלת היקף של מגיפה בכל העולם וגם אצלנו, הגיע הזמן להילחם בתופעה ולהגביר את אפשרויות הפעילות הגופנית במהלך חיי היום-יום.


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום