רפואה משלימה לטיפול בסרטן

(0)
לדרג

האם רפואה משלימה יכולה לסייע בריפוי מסרטן? הספר "תעצרו את הסרטן אני רוצה לרדת" שופך אור על הנושא

מאת: ד"ר יוסף ברנר

שיטות הטיפול של רפואה אלטרנטיבית משלימה בסרטן הן רבות ומגוונות ומעניקות לחולי סרטן תקווה נוספת לריפוי, להארכת חיים או לעצירת המחלה. מרבית חולי הסרטן בעולם משתמשים בשיטות אלה כחלק מהטיפול במחלתם.

83% מחולי הסרטן משתמשים בשיטות רפואה אלטרנטיבית משלימה. בסקר שנערך בקרב 453 חולי סרטן במרכז הסרטן הגדול בעולם - מרכז מ.ד אנדרסון באוניברסיטת טקסס ביוסטון, בשנים 1998-1997, נמצא כי 99.3% מהחולים שמעו על רפואה אלטרנטיבית משלימה ו-83.3% מהחולים השתמשו לפחות בשיטה אחת של רפואה אלטרנטיבית משלימה. מחקרים רבים אחרים מוכיחים כי שיעור השימוש ברפואה אלטרנטיבית משלימה בקרב חולי סרטן הוא בין 50% ל-80%. במחקר שנערך בארץ נמצא כי 58% מחולי הסרטן בישראל משתמשים בשיטות של רפואה אלטרנטיבית משלימה.

^^מהי רפואה אלטרנטיבית משלימה?^^

שיטת רפואה המאגדת בתוכה מספר רב של שיטות טיפול, שאינן חלק מהטיפול הרפואי הקונבנציונאלי, ואשר לא נבדקו בסדרת ניסויים מבוקרים הכוללים השתתפות של מספר רב של חולים; לכן לא נקבע שיעור ההצלחה המדויק של השיטות הללו.

^^כיצד החל השימוש בשיטות אלה?^^

חלק משיטות הטיפול ברפואה אלטרנטיבית משלימה הן שיטות העוברות מדור לדור באוכלוסייה מסוימת במשך שנים רבות. לדוגמה: הטיפולים באקופונקטורה ובצמחי-מרפא הקיימים בסין כבר אלפי שנים; שיטות טיפול שונות המקובלות ביפן, בהודו ובטיבט; צמחי-מרפא מיערות-הגשם בדרום אמריקה וכו'. שיטות אחרות הן אלה שנוסו במעבדה (בתרביות תאים) על בעלי-חיים ועל קבוצות קטנות של חולים, והוכח כי הן מועילות לטיפול. לדוגמה: שיטות הטיפול בוויטמינים, בצמחי-מרפא ובחומרים לחיזוק התפקוד של המערכת החיסונית המופקים מהחי או מהצומח, היפרתרמיה ושיטות שונות של טיפולי גוף-נפש.

^^האם אפשר לקבוע את שיעורי ההצלחה של שיטות טיפול אלה?^^

בהיעדר מחקרים נרחבים ומבוקרים, קביעה כזאת אינה אפשרית, אך הרקע הניסויי, הדיווחים של הרופאים והמטפלים, ובעיקר דיווחי החולים והמטופלים על הצלחות הטיפולים ועל התועלת שבהם מעודדים חולים נוספים לנסות להשתמש בשיטות אלו.

^^מה הבדל בין רפואה אלטרנטיבית לרפואה משלימה?^^

הטיפולים ברפואה אלטרנטיבית משלימה מכונים "אלטרנטיביים" כאשר הם ניתנים ללא טיפול מקביל ברפואה קונוונציונאלית. אותם טיפולים מכונים "רפואה משלימה" כאשר הם ניתנים במקביל לטיפולים קונבציונאליים.

רפואה אינטגרטיבית

כיום נפוץ הביטוי "רפואה אינטגרטיבית", כלומר מיזוג של שיטות קונוונציונאליות עם שיטות רפואה אלטרנטיבית משלימה. השימוש במילה "מיזוג" מצביע על כך ששיטות הטיפול האלטרנטיביות אינן נחותות מאלה הקונבנציונאליות. הן משלימות זו את זו ופועלות באופן משולב.

^^מדוע חולים משתמשים בשיטות אלטרנטיביות ללא שימוש מקביל ברפואה קונבנציונאלית?^^

חולים רבים מגיעים לטיפולים ברפואה אלטרנטיבית משלימה לאחר שכל שיטות הטיפול הקונבנציונאליות בבית-החולים נכשלו לגביהם, ונאמר להם שאין בשבילם טיפולים נוספים מתאימים. ישנם גם חולים המסרבים לקבל טיפולים קונבנציונאליים באופן עקרוני. חלקם הגדול נחשפו בעבר לטיפולים קונבנציונאליים בסרטן של בן משפחה או ידיד, והיו עדים לתופעות-הלוואי הקשות ולתוצאות המיידיות והמאוחרות של טיפולים אלה. עקב כך הם מסרבים לקבל טיפולים אלה.

רוב החולות בסרטן השד היו מרוצות מהטיפולים ברפואה אלטרנטיבית משלימה. במחקר שפורסם בשנת 2000 בירחון של המכון הלאומי לסרטן בארצות-הברית, נמצא כי 90% מחולות סרטן השד חשבו כי הטיפולים ברפואה אלטרנטיבית משלימה הועילו להן. במחקר דומה שנערך בארץ נמצא כי 64% מהחולות שטופלו ברפואה אלטרנטיבית משלימה חשבו כי הטיפול היה יעיל.

^^שיטות הטיפול ברפואה אלטרנטיבית משלימה משפיעות על מחלת הסרטן באופן הבא:^^

הפעלת המערכת החיסונית ושיפור התפקוד שלה: ייצור מוגבר של הרכיבים השונים של מערכת החיסון ופעולה חזקה ויעילה יותר של כל אחד מהרכיבים הללו.

שיפור המצב הכללי של החולה: שיפור התיאבון, עלייה במשקל, שיפור ההרגשה וחיזוק הגוף.

השפעה על תסמיני המחלה: הפחתת כאבים, בחילות, הקאות, שלשולים וכו'.

הפחתה בתופעות הלוואי של הטיפולים הקונבנציונאליים: הפחתת הבחילות, ההקאות, השלשולים, החולשה, התופעות הנוירולוגיות, שמירה על ספירות דם תקינות וכו'.

הפחתת הנזקים הנגרמים לאיברים בגוף כתוצאה מהכימותרפיה ומההקרנות: פחות נזקים ללב, לכליות ולריאות.

הגברת היעילות של הטיפולים הקונבנציונאליים: שיפור ביעילות של כימותרפיה, הקרנות או הורמונים, הגדלת שיעור התגובה על הטיפולים והארכת משך ההשפעה שלהם. מניעת תופעות הלוואי והנזקים של הטיפולים הקונבנציונאליים והשמירה על ספירות הדם מאפשרת לתת את הטיפולים האלה בצורה מסודרת וללא עיכובים - עניין חשוב ביותר ליעילות שלהם.

פעולה לעצירת הגידולים: חלק מהטיפולים ברפואה אלטרנטיבית משלימה עשויים להביא להיעלמות, הקטנה או עצירה בהתפתחותם של הגידולים.

מניעת היווצרות של תאים סרטניים: שיטות רבות עשויות למנוע את תהליך התחלת היווצרותו של סרטן.

דה-טוקסיפיקציה: מניעה של כניסת רעלים לגוף, נטרולם לאחר שנכנסו והוצאתם מהגוף.

פעולה אנטי-אוקסידנטית: מניעת נזקים של רדיקלים חופשיים בגוף.

חלק גדול מן החולים פונים לעזרת הרפואה האלטרנטיבית המשלימה רק לאחר שכל הטיפולים הקונבנציונאליים נכשלו. בשלב זה הם כבר מצויים בדרך-כלל במצב גופני וכללי רע ותוחלת החיים הצפויה להם קצרה. רצוי להתחיל את השימוש בשיטות רפואה אלטרנטיבית משלימה מיד עם אבחון המחלה. יש להתחיל בתזונה נכונה, באורח-חיים נכון ובשימוש בתוספי מזון כדי לשפר את הסיכויים שהמחלה לא תחזור לאחר הטיפול הראשוני.

הטיפולים ברפואה אלטרנטיבית משלימה צריכים להשתלב בטיפולים הקונבנציונאליים עם האבחון של המחלה הסרטנית, וללוות את החולה לאורך כל תקופת המחלה. הם עשויים להפחית סימפטומים של המחלה ושל הטיפולים הקונבנציונאליים, יכולים לשפר את תוצאות הטיפולים האחרים ולעיתים גם תורמים במידה משמעותית להארכת החיים, נסיגה של הגידולים או לעצירת גדילתם.

מתוך: "תעצרו את הסרטן אני רוצה לרדת", ד"ר יוסף ברנר. הוצאת מודן, 594 עמ'. מחיר קטלוגי: 128 ש"ח.

בואו לדבר עם ד"ר יוסף ברנר בפורום טיפולים משלימים בסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום