שלבי התפתחות: החיפזון מן השטן?

(0)
לדרג

התינוק הולך בשלב מוקדם לגילו? חשוב לדעת ש"התפתחות מוקדמת עלולה להוביל לבעיות מוטוריות ורגשיות, ולליקויים תפקודיים בעתיד"

מאת: הילה-אור גופר

תינוקות הממהרים להתהפך, לזחול, להתיישב ואפילו נעמדים והולכים בטרם מלאו להם עשרה חודשים גורמים לנו לא פעם לחייך בגאווה רבה. האם זה טוב? לא בהכרח. התפתחות מוטורית מוקדמת עלולה להוביל לבעיות מוטוריות ורגשיות, וכמו כן לליקויי למידה או ליקויים תפקודיים בעתיד. לעיתים תינוקות מדלגים על שלב התפתחותי זה או אחר דווקא מכיוון שקיימים אצלם קשיים מוטורים.

מהירות על חשבון איכות

פעוט שהולך בגיל עשרה חודשים, ייתכן וגופו עדיין לא בשל לכך וההתפתחות המוטורית המהירה עשויה לבוא על חשבון איכות הביצוע. הפעוט יבצע תנועות גלובליות, ללא הפרדה איכותית בין חלקי הגוף השונים, כגון: חגורת הכתפיים ביחס לאגן וכתוצאה מכך שיווי המשקל יהיה לוקה בחסר, זחילה בצורה אסימטרית וישיבה וגרירת הגוף בקפיצות. הפעוט עשוי להיראות יצירתי בפתרונותיו המוטוריים, אבל ייתכן שהוא יפתח סגנון יציבה לא אופטימלי, מכיוון שלמערכות הגוף המעורבות בתהליך לא הייתה הזדמנות להתפתח כיאות.

היציבה משפיעה באופן ישיר על פעולות מגוונות במוטוריקה גסה (לדוגמא: משחקי כדור), ובמוטוריקה עדינה (פעולות כגון: כתיבה, גזירה והדבקה). ילדים המתפתחים עם יכולות מוטוריות שלא מאפשרות להם ביצוע פעולות באופן מלא, עשויים לפתח בעיות רגשיות ביחס לדימוי ולביטחון העצמי שלהם ולהשפיע על יכולותיהם החברתיות.

להיעזר בסבלנות

ההורה צריך לבדוק האם הוא מאיץ בילדו לעשות דברים שגופו טרם מוכן להם.

^^האם אני מושיב את ילדי לפני שלמד להתיישב?^^
ישיבה טרם זמנה אינה מאפשרת התפתחות וחיזוק טבעיים של שרירי הגב ועשויה להשפיע על ההתפתחות התקינה של שיווי המשקל.

^^האם אני נושא אותו במנשא בצורה אנכית?^^

תינוק במנשא זקוק לשהייה בתנוחת עירסול לפחות עד גיל 5 חודשים. כך גופו שוהה במצב כפיפה המאפשר המשך הבשלת המערכת המוטורית ללא התמודדות אנכית עם כוח הכובד.

עלינו כהורים למנוע זירוז של שלבים התפתחותיים. במצב בו נדמה שהילד רוצה לעמוד בגיל שלושה או ארבעה חודשים, יש להימנע מלהעמיד אותו. כשהילד רוצה כבר ללכת, יש להימנע מלהוליך אותו לפני שהצליח לעמוד וללכת בכוחות עצמו. הורים המאיצים בילדיהם מביעים בכך חוסר סבלנות לקצב ההתפתחות הייחודי לילדם. האצת ההתפתחות עלולה לגרור איתה פגיעה ביכולותיו המוטוריות והקוגניטיביות של הילד בהמשך חייו כמתבגר וכבוגר.

אבני דרך

במחקרים שנעשו נמצא, שילדים אשר דילגו על שלבי התפתחות כאלו ואחרים מביעים תסכול בחיי היומיום, כאשר עליהם לבצע פעולות מוטוריות, כגון: תפיסת כדור (לקות בקשר עין-יד תמנע מהילד יכולת לשלוט בתפיסת כדור), החזקת עפרון (טונוס שרירי גבוה או נמוך מדי עלול להקשות על הילד לאחוז נכון את כלי הכתיבה) ועוד.

ילד שלא ניתן לו מספיק זמן בינקותו ללמוד ולהבחין היכן הבטן שלו, מה הוא יכול לעשות כשהוא שוכב על בטנו, היכן הגב, מהם הכיוונים הקרדינאליים שיש מסביבו (למטה, למעלה, לפנים, לאחור, ימין ושמאל), היכן היד והרגל שלו ומה קורה שהוא אוחז ברגליו עם ידיו ועוד, משלם על כך בבגרותו. לדוגמא, התהפכות שלמה מבטן לגב מסייעת בבגרות בעשיית סיבוב שלם או חצי סיבוב בעמידה עם יכולת התמודדות טובה של שיווי המשקל מול כוח הכובד של נשיאת הגוף. טונוס שרירי נכון שנוצר כתוצאה מאותן פעולות יומיומיות שהתינוק עושה כל יום: הרמת הראש, הטחת הרגל שוב ושוב על המזרן, החזקת צעצוע, נענועו והעברתו מיד ליד - כל אלו הן אבני דרך הבונות את שלבי ההתפתחות התקינים שעל הילד לעבור. אם נאיץ בו ולא ניתן לו לחוות את כל אלו, סביר להניח שיהיו בבגרותו בעיות וליקויים.

מוטוריקה כבסיס הפירמידה

במחקרים מדעיים נמצא, שילדים אשר דילגו על התהפכות תקינה, או על שלב הזחילה, יתקשו בקריאה, כתיבה, מתמטיקה וייתכן אף כי יסבלו מקשיי קשב וריכוז. אמנם לא כל הילדים שהקדימו בהתפתחות המוטורית בשנת החיים הראשונה סובלים מקשיים קוגניטיביים, רגשיים, מוטורים ונפשיים בבגרותם. ילד יכול לדלג על שלב התפתחותי ועדיין להיות מוכשר ולהביע יכולות למידה סבירות ואף טובות, אולם אותו ילד יישאר חלש באופן יחסי לפוטנציאל הטמון בו להתקדם ולהצליח. אותה חולשה מקורה בדילוג או זירוז של שלב התפתחותי זה או אחר בשנת החיים הראשונה.

הילה-אור גופר היא מורה מוסמכת לפלדנקרייז ומדריכה לליווי התפתחותי לתינוקות בשיטת "שלהב" space'child.

לפרטים נוספים - לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום לשיטת פלדנקרייז ולשיטת שלהב לעבודה עם תינוקות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום