החופש הבריא: נזקי הכלור

(0)
לדרג

המדריך המלא להורים, כתבה שמינית ואחרונה בסדרה: הכלור בבריכה גורם לגירויים בעור, מקלחת כל שעתיים ומריחת הגוף בשמן יסייעו להקטין את הנזק

מאת: ד"ר זיו בר

ריכוז הכלור במי הבריכה נקבע כריכוז המקסימלי שאנו, השוחים במים, יכולים לסבול. על אף שריכוז זה אינו מספיק כדי להרוג ביעילות את כל החיידקים והפטריות, ריכוז גבוה מדי עלול לגרום לתופעות קשות כאשר נחשפים אליו בריכוזים גבוהים. תופעה זו מוכרת בעיקר בעונת האביב, כאשר אנשים מחטאים את ביתם עם תכשירי ניקוי המכילים כלור, כגון אקונומיקה ומלבינים שונים.

באשר לילדינו, כל עוד לא קרתה תקלה חמורה מבחינת ריכוז הכלור בבריכה, הרי שהריכוז הנורמלי הרגיל מספיק כדי לגרום לגירוי של העיניים, דרכי הנשימה העליונות והעור. התמונה המוכרת היא של ילד מנוזל, או קצת משתעל, עם עיניים אדומות ומבריקות ועור אדום ורגיש.

נזקי הכלור (אילוסטרציה)
נזקי הכלור (אילוסטרציה)

סימני אזהרה

חשיפה לריכוז גבוה מדי של כלור תגרום מיד לתחושה של צריבה בעיניים ובדרכי הנשימה ולמחנק. אירוע מעין זה קרה בבריכת שחייה בעונת הרחצה שעברה. חשיפה ממושכת לריכוז התקין של כלור איננה מסוכנת גם לילדים רגישים, אך היא תגרום לאי נוחות.

אז מה עושים? מתמרחים

יש להתרחץ במים זורמים לאחר הבריכה. אם מתכננים יום ארוך בבריכה, להתקלח אחת לשעתיים בערך, כדי לתת לעור לנוח. הכלור הוא חומר המסיס במים ולכן טוב למרוח את העור בחומר שומני, כמו שמן תינוקות, שמן עיסוי עדין וכדומה. אפשר בהחלט לבצע את המריחה לפני הכניסה למים וכל שעתיים אחרי מקלחת קצרה. אם העור מגורה ורגיש אפשר להשתמש באלוורה, טראומיל או קרם וולטרן, כדי להרגיע את העור. כאשר מדובר על אזור רחב של גירוי בעור עדיף להכניס את הילד לאמבט עמילן תירס. 2 כפות עמילן תירס (קורנפלור) לאמבט לילד קטן ו-4 כפות לילד יותר גדול (בהתאם לכמות המים) ירגיעו את העור ויעזרו לו להתנקות.

במקרה של גירוי האף דרכי הנשימה העליונות ניתן להקל בעזרת תרסיס הומאופתי הנקרא "סינוסין קיד". רצוי גם כאן להתחיל בטיפול עוד לפני הכניסה למים ואחת לשעה בערך. המינון הוא שתי התזות לכל נחיר. לגבי העיניים, טיפות נגד גירוי ויובש כמו סטילה, או אזולין, מותרות לשימוש בילדים מעל גיל 6. לגבי ילדים צעירים יותר, אפשר להשתמש בטיפות אלה, לאחר התייעצות עם רופא. לילדים קטנים ולמעדיפים את האופציה הטבעית אפשר להשתמש בטיפות עיניים אוקולוהיל (Oculoheel eye drops). התכשיר מגיע כשהטיפות ארוזות במנות קטנות, ללא חומר משמר ולכן יש להשתמש במנה במשך יום ולזרוק את השארית לאחר מכן.

לכל הכתבות בסדרה

החופש הבריא: דלקות אוזניים

החופש הבריא: הצילו, טביעה

החופש הבריא: מכת חום

החופש הבריא: זהירות, התייבשות

החופש הבריא: כוויות שמש

איך לעבור את החופש בשלום?

הכותב הוא מנהל רפואי אזורי של רשת מרפאות כללית רפואה משלימה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום