החופש הבריא: מכת חום

(0)
לדרג

המדריך המלא להורים, כתבה חמישית בסדרה. מכת חום היא מצב רפואי חמור, הדורש קירור מיידי של הגוף והזעקת עזרה רפואית

מאת: ד"ר זיו בר

מכת חום היא מצב רפואי חמור כמו הכשת נחש, ויש להתייחס אליו בהתאם. בכל שנה, נפטרים בישראל אנשים ממכת חום, כמו הרצים במרתון האחרון בתל-אביב. מכת חום היא בעיה מתעתעת, שכן אדם יכול לפתח מכת חום קשה, גם בלי להיות מיובש, וסימניה מופיעים באופן פתאומי. במצבים של חום גבוה, עקב מחלה זיהומית, החום נובע משינוי בבקרת הטמפרטורה של הגוף.

לכן, חום כזה מלווה בצמרמורות, שכן וסת החום שלנו "תקוע" על 40oc ואילו הגוף קר יותר, ואנו מקבלים צמרמורות כי הגוף מנסה לחמם את עצמו. במקרה של מכת חום, המצב הפוך. הגוף מתחמם ומגיע לטמפרטורה של 40oc ויותר ואנחנו לא מרגישים בחום או בקור, אין לנו צמרמורות וגם איננו סובלים מהרגשה של "חם לי".

סימני אזהרה

השלב המקדים את מכת החום מתאפיין בהרגשת חולשה וסחרחורת, כאב ראש, בחילה, הקאה וכאבי שרירים, עם התכווצויות שרירים. כאשר אלה מופיעים, בשילוב גורמי הסיכון כמו פעילות גופנית במזג אוויר חם, יש לבדוק את טמפרטורת הילד, ורצוי בבדיקה רקטלית. חום מעל 40oc מחייב פנייה לעזרה רפואית וחום מעל 42oc מהווה סכנת חיים. במצב של מכת חום, הילד לא יזיע, עורו יהיה חם ויבש, הוא יהיה מבולבל ויתנהג באופן מוזר. אלו הסימנים המעידים על פגיעה במוח ומהווים אינדיקציה ברורה לאשפוז וטיפול מיידי. בשלב בא יופיעו שינויים בהכרה, פרכוסים ומוות.

מה לעשות

להימנע מפעילות מאומצת ביום חם ולהקשיב לתחזית, כאשר מדברים על עומס חום כבד מהרגיל ומתחילים לתת הנחיות ליחידות צה"ל לא להתאמן, סימן שיש להימנע מפעילות גופנית. אם אתם כבר בעיצומו של טיול, חפשו אגם, נחל או חוף ים ותנו לילדים להוציא אנרגיה כשהם בתוך המים. ספקו להם שפע של שתיה קרה ומזון קר, ארטיקים, גלידות ומשקאות תוססים (זה לא היום לחשוב על דיאטה מאוזנת ותזונה בריאה). ארגנו להם הפסקות יזומות בפעילות, תנו להם להתפרע במשך שעה ואז הושיבו אותם למשחק או שיחה או אכילה, ובלבד שיישבו למשך 15-20 דקות ולא ייצרו חום על ידי הפעלת השרירים.

אם הילד מפתח סימנים ראשוניים של מכת חום כמו כאב ראש, סחרחורת ובחילה, בשילוב עור חם ויבש, החלו מיד לקרר אותו: יש להפשיט את הילד מכל בגדיו, להרטיב אותו ולחשוף אותו לרוח, או ליצור רוח בעזרת נפנוף, כדי להגביר את האידוי והקירור. אם הילד יכול לשתות, לתת לו לשתות נוזלים קרים ככל האפשר. אם יש קרחום באזור, למקם אותו בבתי השחי ובאזור הבטן התחתונה, שם כלי הדם הגדולים קרובים לעור והאפקט המקרר יהיה מקסימלי. ובמקביל, מיד להזמין אמבולנס ולפנות את הילד לחדר מיון לקבלת עזרה ראשונה ובדיקות דם.

בכתבה הבאה: זהירות, טביעה!

הכותב הוא מנהל רפואי אזורי של רשת מרפאות כללית רפואה משלימה

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום