צפירת ארגעה: כך תתמודדו

(0)
לדרג

צוק איתן: איך ניתן להמשיך בשגרת החיים? איך מסבירים את המצב לילדים? איך להירגע ולשלוט בחרדה? הפסיכולוג ד"ר מאיר נעמן עונה על שאלות הגולשים

מאת: מערכת zap doctors

צוק איתן: בהמשך לפורום החי שקיימנו עם הפסיכולוג ד"ר מאיר נעמן, אנו מביאים לכם חלק מהתשובות ששאלו גולשי zap doctors על התמודדות עם מתח וחרדה.

1. איך מסבירים לילד את משמעות האזעקות?

תלוי בגיל הילד. עם ילדים קטנים אפשר לדבר על תרגיל שנועד לחזק את הזהירות מפני סכנות ודברים רעים שעלולים להתרחש. מובן שזה צריך להיות מותאם לשפתם ויכולת ההבנה שלהם. רצוי ללוות זאת בסיפור מתאים.

צוק איתן: התמודדות עם חרדה  (אילוסטרציה)
צוק איתן: התמודדות עם חרדה (אילוסטרציה)

2. בני בן 8 מפחד מהאזעקות מאז שהיה בן 3 בערך. אתמול התחיל לבכות 'בא לי להתאבד', 'אני רוצה למות', אמירות כאלה. הוא לא מפסיק לבכות ולא מוכן לצאת מהממד. איך ניתן לעזור לו?

בכל מקרה, חשוב שלא ללחוץ עליו "להירגע", אלא להרגיעו תחילה. לפני כל הסבר, על ידי נוכחות משותפת, חיבוק, מגע, הסחת דעת לדברים שבדרך כלל מעניינים אותו וכו'.
כשיירגע קצת אפשר להסביר לו שהפחד הוא טבעי ואפילו צפוי, אך ניתן להתעלם ממנו על ידי פעילות, מחשבה על דברים חיוביים, טכניקות של נשימה איטית ועמוקה וכד'.
תחושה של "אנחנו ביחד", יכולים להתגבר על כל דבר, פעילות כלשהי, הקפדה על שיגרה והטיית הקשב לגורמים מסיחי דעת, עשויים מאד לעזור. במקביל יש לפנות איתו לייעוץ/טיפול פסיכולוגי מתאים, אצל פסיכולוג לילדים.

3. אני חרדתית מאוד, עד כדי שאני לא יכולה לעשות שום דבר, מכל דבר פשוט קופצת תרתי משמע. דווקא ההדרכות האלה והדיבורים מלחיצים אותי יותר, מה עליי לעשות על מנת למגר את הפחד?

קוים מנחים ראשוניים לסיוע במצבי מתח וחרדה; נסי להסתייע בהם ובעיקר לתרגל טכניקות של "הרפיה עצמית". תוכלי למצוא הקלטות מעולות באתר של ד"ר ברוך אליצור אם זה לא יספיק התייעצי עם רופא המשפחה שלך ובמידת הצורך תיפני ולו למספר פגישות לפסיכולוג קליני מתאים.

4. איך אני מרגיעה את עצמי שברקע סבתי הקשישה בת 90 צמודה לחדשות שאני מטפלת בה?

ברמת התסמינים, כלומר להפחית את דפיקות הלב, להקל על הירדמות ועוד, טכניקות של הרפיה עצמית יכולות מאוד לעזור. כשתשתפר יכולתך ושליטתך בהרגעה עצמית, יש להניח שזה יקרין חיובית על כל התנהלותך. תחושי פחות פחד ויותר ביטחון. תהיי פחות חרדתית ולחוצה וכך גם תוכלי להרגיע את סבתך וכו. יחד עם זאת, זו לא תרופת קסם וסביר שיהיה צורך ומקום לרכוש כלי התמודדות נוספים
במסגרת ייעוץ/טיפול פסיכולוגי מתאים.

5. רציתי לשאול האם מצב כזה של ירי טילים ואזעקות ומקלט יכולים לגרום לילדים טראומה בטווח הארוך? כי אני שומע שבשדרות יש ילדים עם חרדה?

להערכתי וכל עוד לא מדובר בחשיפה לסיטואציה קשה של ממש, אין כל מקום לחשוש מטראומה עתידית.

6. מאז שהתחיל כל הסיפור אני לא ישנה יותר מכמה שעות בודדות בלילה, לא מצליחה ללכת לישון לפני שתיים בלילה, וגם זה לא שינה טובה. התיאבון ירד, לא אוכלת יותר מארוחה ביום. אני עייפה, אין לי מצב רוח, פשוט מותשת.

עניין קשיי השינה, טכניקות ל"הרפיה עצמית" מוכיחות עצמן כיעילות ביותר. נסי את זו המוצעת ב"טיפים לגולשים".

7. אני בן 29 ואני מאוד מפחד מההזעקות, אני מתל אביב. מאוד מפחד וכועס על החמאס. איך מתגברים?

גם אני כועס על חמאס ולא אוהב אזעקות. כמאמר הקלישאה, אלו תגובות נורמליות למצב לא נורמלי. אם מדובר בתסמיני חרדתיים של ממש, נסה להיעזר בטכניקות ההרפייה, אם אמנם תקפיד ותתמיד ביישום ההמלצות, זה אמור להקל.

8. אני בת 28, מטופלת בתרופה אנטי חרדתית בשם "לוסטרל". בעברי קיבלתי ציפרלקס, אך תופעות הלוואי היו מעיקות עלי. לאחרונה עם השימוש בלוסטרל הרגשתי טוב ללא חרדות בכלל. מאז תחילת הטילים הופיעו שוב, כאילו לא נטלתי תרופה בכלל. מה אני אמורה לעשות כדי לא לסבול מחרדות? הרי הטיפול של תרופה היא לטווח ארוך (חצי שנה), ואני כבר נוטלת לוסטרל שלושה חודשים. אם אתחיל טיפול בתרופה חדשה, שוב אצטרך להמתין חודש עד שהיא תשפיע?

להערכתי, לא יהיה צורך בהחלפת תרופה אלא בהגדלת מינון. בכל מקרה צפוי שתהיה השפעה חיובית מצטברת ולא תצטרכי להמתין זמן רב להקלה בסימפטומים. חשוב מכך, גם למקבלים טיפול תרופתי, רצוי ומומלץ מאד להסתייע במקביל בטיפול פסיכולוגי מתאים. טיפול מעין זה עשוי אף לייתר את הצורך בתרופות.

בואו לדבר על זה בפורום התמודדות עם מתח, לחץ וחרדה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום