החופש הבריא: כוויות שמש

(0)
לדרג

המדריך המלא להורים, כתבה שלישית בסדרה. כוויות שמש? ניתן למנוע, בעזרת לבוש מתאים, קרם מסנן קרינה והקפדה על שעות החשיפה לשמש

מאת: ד"ר זיו בר

העובדה המצערת כי מדינת ישראל נמצאת במקום השני בשכיחות סרטן העור המסוכן, מסוג מלנומה, היתה צריכה להפוך את הכתבה הזו למיותרת. ובכל זאת, נראה כי עדיין יהיו במהלך הקיץ אנשים שיעברו את רף החשיפה המותרת לשמש.

חשיפת יתר אופיינית לתחילת הקיץ ולסופו, בתקופות בהן הטמפרטורה בחוץ נוחה יחסית, ואיננו מרגישים את החום והקרינה. הקרינה האולטרה-סגולה חודרת בקלות את שכבת העור שלנו, ומגיעה לעומק הרקמה. הפיגמנט מלנין שאנו מייצרים, נועד לספוג את הקרינה. לכן, אנשים בהירים נמצאים בסיכון מוגבר לפתח כוויות שמש, אך אין הדבר אומר שכהה עור יכול לשהות בה ללא הגבלה. האנרגיה של האור נספגת בשכבות הפנימיות של העור שלנו, גורמת להרס של תאים ולהופעה של כוויה.



אופייני לכוויות השמש להופיע 4-12 שעות לאחר החשיפה. הביטוי הוא של אודם מקומי וגירוי יתר של קצות העצבים התחושתיים. מאחר שהעור עשיר בעצבים תחושתיים, הגירוי שלהם גורם לכך שכל מגע גורם לכאב. חשיפה למים חמימים מרגישה כצריבה וכן הלאה.

סימני אזהרה

כווית שמש מוגדרת באופן רגיל ככוויה מדרגה 1: אודם ורגישות מקומית. חשיפה ארוכה יותר עלולה להביא להופעת כוויה מדרגה 2: הופעה של שלפוחיות. כוויה המכסה יותר מ-20% משטח העור עלולה לגרום לסיבוכים, במיוחד בילדים. הגב מהווה 9% משטח העור, הבטן והחזה ביחד גם הם 9%, היד על כל צדדיה ביחד מהווה 9% וכל צד של הרגל מהווה 9%, כך שילד שנרדם בחול ונכווה בחצי הגוף אשר פנה כלפי מעלה סובל למעשה מכוויה של 35-40% משטח גופו.

הסיבוך הראשון שצריך לשים לב בנוגע אליו, בהקשר של כוויה, הוא התייבשות. מאחר שכוויה מתרחשת לכתחילה בתנאים של חום ושמש וים ובריכה, הסכנה גדולה עוד יותר.

החזרת הנוזלים צריכה להיות עדינה אך מתמשכת. רצוי להשקות את הילד בתמיסת רה-הידרציה כמו הידרן או אורסט ואם לא ניתן, לנסות למצוא משקה איזוטוני של ספורטאים (רק שאלה מכילים כמויות עצומות של סוכר ובאופן כללי, לא מומלצים לצריכה). התייבשות אפשר להעריך לפי כמות וצבע השתן, ובתינוקות, בכי בלי דמעות.

כוויית שמש לא אמורה לגרום להעלאת חום הגוף במידה משמעותית. ילדים עם כווית שמש לרוב מפתחים חום נמוך, שלא עולה על 38oc והם עלולים לסבול מכאב ראש. כווית שמש שבה הילד חש חולשה ועייפות, סחרחורות, נראה ומתנהג באופן מבולבל, או שיש לו חום מעל 38, מחייבת פנייה למרכז רפואי. בכל מקרה של ספק אפשר למדוד חום בפי הטבעת, חום רקטלי מעל 40 מחייב פנייה לעזרה רפואית. כמו כן, אם נתתם לילד אקמול והחום שלו לא יורד, יש לפנות מיד לעזרה.

מה לעשות

במקרה של כוויות, באמת, בבקשה להימנע, במקום לטפל בדיעבד: לבוש מתאים, קרם מסנן קרינה והקפדה על שעות החשיפה לשמש כל אלה יסייעו למנוע כוויות. התהליך המעורב בהופעת הכוויה הוא של דלקת ולכן חומרים נוגדי דלקת כמו אקמול או קרם וולטרן יעילים כנגד כוויות שמש.

לגבי הוולטרן, משרד הבריאות לא מגביל את השימוש בו בגיל, אך ממליץ להמעיט בכמות הניתנת לתינוקות, כיוון שחלק מהחומר הפעיל נספג למחזור הדם. וולטרן עלול להחמיר אסטמה בילדים עם אסטמה, אך פרט להם, וכאשר מדובר במתן חד-פעמי, אין חשש ממריחת ג'ל וולטרן על אזור רגיש. כפי שציינתי, יש לדאוג למתן נוזלים. בנוסף, כדאי לקרר את האזור כאשר מדובר על כוויה מאוד מקומית, אך להימנע מקירור יתר של הילד, כמו באמבטיה קרה. טיפול מקומי יכול להיעשות על ידי ג'ל אלוורה, ג'ל קומבודורון, וג'ל קלנדיל. לגבי היוגורט ושאר מוצרי החלב, אין שום עדות שהם יעילים ומספקים עזרה, מעבר לקירור מקומי.

בכתבה הבאה: התייבשות, מניעה וטיפול.

הכותב הוא מנהל רפואי אזורי של רשת מרפאות כללית רפואה משלימה

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום