אוטיזם: אין שוני בין ערבים ליהודים

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא כי שכיחות אוטיזם במגזר היהודי זהה לזו במגזר הערבי וגם: התחלואה במגזר הערבי קשה יותר, בין היתר בגלל נישואי קרובים

מאת: מערכת zap doctors

מחקר מקיף חדש בראשות צוות התפתחות הילד של כללית בחיפה מפריך את ההנחה ששכיחות האוטיזם במגזר היהודי גבוהה בהרבה מאשר בקרב המגזר הערבי ומצא כי השכיחות דומה בשני המגזרים. צוות החוקרים כלל את פרופ' נתנאל צלניק- מנהל מערך מכוני התפתחות הילד של כללית במחוז חיפה וגליל מערבי, ד"ר רותי טרקל-דאבר, מנהלת המכון להתפתחות הילד של כללית בחיפה וד"ר מוחמד מחאג'נה, מנהל המכון להתפתחות הילד בבי"ח הלל-יפה.

במחקר שהתפרסם בארץ בשנת 2009, על ידי צוות חוקרים מבית החולים שניידר בפתח תקווה, שאסף נתונים מעשור שקדם לפרסום המאמר, נמצא ש 98% מהילדים האוטיסטים הם מהמגזר היהודי, בעוד שרק 2% הם מהמגזר הערבי (היווה אז כ- 20% מהאוכלוסייה בארץ). אולם במחקר העדכני, נאסף מידע אודות 200 ילדים מאיזור מחוז חיפה (חיפה, חוף הכרמל, העמקים, קריות וגליל מערבי) ואיזור חדרה, עם אבחנה של הפרעה בקשת האוטיסטית: 176 בנים (88%) ו-24 בנות (12%). כאשר מתוך 200 ילדים נמצאו 129 יהודים (64.5%) ו- 71 ערבים (35.5%), כשזוהי פחות או יותר גם התפלגות האוכלוסייה הכללית באזורים שנבדקו. יחד עם זאת, באוכלוסיה הערבית נצפתה תחלואה קשה יותר, עם שיעור גבוה יותר של ילדים להם אוטיזם קשה ופיגור שכלי, בעוד שבקרב היהודים נמצא שיעור גבוה יותר של הפרעות קלות בקשת האוטיסטית. נמצאה גם שכיחות יתר של ילדים אוטיסטים נוספים במשפחות מהמגזר הערבי, לעומת המגזר היהודי.

הסיבה העיקרית להבדלים אלה נעוצה, לדעת החוקרים, בשיעור גבוה יותר של נישואי קרובים במגזר הערבי, לעומת המגזר היהודי ועקב כך שכיחות יתר של הפרעות תורשתיות. כמו כן, מצאו החוקרים שבעוד שבמגזר היהודי הייתה מודעות רבה יותר בקרב גננות ומטפלות להעלאת החשד לאבחנה זו (ופעמים רבות הקדימו את חשדו של רופא הילדים), הרי שבמגזר הערבי היה זה ברוב המקרים הרופא שחשד ראשון באפשרות זו. לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין המגזרים בתחלואות הנלוות הנוספות שכוללות: אפילפסיה, הפרעות התנהגות, הפרעות פסיכיאטריות, חרדה. אלו נמצאו בשיעור דומה בשני המגזרים.

בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית בשיעור האבחון של ילדים אוטיסטים בארץ ובעולם, זאת בניגוד להנחה שהיתה מקובלת לפני 20 שנה, לפיה אוטיזם הינה הפרעה נדירה. כיום ידוע כי שיעור הילדים המאובחנים כאוטיסטים הוא סביב 1% מהאוכלוסייה כאשר השכיחות גבוהה הרבה יותר בבנים (2% או 1 מכל 50 בנים). מעבר לכך שיש להפרעה זו בסיס תורשתי ראשוני, הסיבות לעליה בשכיחות מגוונות וכוללות דיוק רב יותר באבחון ושינוי בקריטריונים האבחנתיים. בנוסף, לעליה באבחון התופעה תורם גם גיל הורים גבוה (גיל האב משפיע יותר) ואין לשלול כי גורמים סביבתיים נוספים תורמים אף הם לעליה בשכיחות ההפרעה.

בואו לדבר על זה בפורום אוטיזם, אספרגר ו-PDD.


רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום