ויטמין די לתינוקות: חיוני להתפתחות

(0)
לדרג

מחסור בוויטמין D בשנת החיים הראשונה עלול לגרום רככת - וחיוני לתת אותו, כתוסף תזונה לתינוק. גם בהמשך החיים, כדאי לשקול צריכה קבועה של "ויטמין הפלא"

מאת: ד"ר דורון כרמי

בין שלל ההמלצות וההנחיות שמקבלים ההורים בעת הביקור הראשון בטיפת חלב, ניתנת גם הוראה לתת לתינוק ויטמין D - עד שימלאו לו שנה. מהו ויטמין D ? מדוע ממליצים לתת אותו? ומה תרומתו לבריאות תינוקכם? על שאלות אלה (ונוספות) נשיב במאמר זה.

מהם התפקידים של ויטמין D?

ויטמין D הינו בעל חשיבות רבה לבריאות התינוק ולהתפתחותו התקינה - ויש המכנים אותו "ויטמין הפלא".
בין תפקידיו הרבים:

שומר על רמות הסידן והזרחן בדם - ודרוש לתינוק, לשם בניית עצמות ושיניים חזקות.
חיוני לאיזון מינרלים בגוף ולקרישת הדם.
תורם לפעילות הלב ומערכת העצבים.
שומר על רמות האינסולין בדם.

מדוע ממליצים לתת לתינוקות תוסף ויטמין D?

שנת החיים הראשונה מתאפיינת בגדילה מואצת, בנייה והתפתחות של העצמות, עמוד השדרה ויתר המערכות בגוף התינוק. מחסור בויטמין D עלול לפגוע בחוזק העצמות - ולגרום, במקרים מסוימים, למחלת רככת (בין מאפייניה: עוויתות שרירים, עקמת ורגליים מקושתות).

למרות שוויטמין D מצוי במגוון מקורות - תינוקות ופעוטות כמעט אינם חשופים למקורות אלה.

מזון: חלב אם ותחליף חלב מכילים כמויות קטנות מאוד של ויטמין D. גם לאחר שהתינוק מתחיל לאכול מוצקים, בדרך כלל תפריט התינוק אינו כולל מזונות שעשירים בויטמין (כמו, למשל: דגים שומניים). במזונות נוספים שתינוקות צורכים, כמו מוצרי חלב או חלמון ביצה יש אמנם ויטמין D, אך מדובר בכמויות קטנות.

חשיפה לשמש: ייצור ויטמין D בגוף מתבצע בזמן חשיפה לטווח הקרינה האולטרה סגולה של השמש (UVB).

כמובן, עולה השאלה: מדוע בארץ שטופת שמש, כמו ישראל, יש צורך במתן תוסף? רק חשיפה לשמש צהריים חזקה ביום בהיר, ללא קרם הגנה או בגדים ארוכים - תסייע ליצירת ויטמין D. ניתן לחשוף תינוקות לקרינה לא ישירה רק מגיל 6 חודשים - וגם אז יש לעשות זאת באופן מבוקר: בשעות הבוקר, לפני השעה 10:00; ולאחר השעה 16:00. אלה שעות שבהן הקרינה נמוכה יחסית. יש לעשות זאת, תוך שימוש בקרם הגנה מותאם לתינוקות ולפרקי זמן קצרים. חשיפה זו אינה מספיקה כדי למלא את מאגרי ויטמין D - בגוף התינוק.

יצור ויטמין די בעת חשיפה לשם. צילום: שאטרסטוק
יצור ויטמין די בעת חשיפה לשם. צילום: שאטרסטוק

מהו המינון המומלץ של תוסף ויטמין D?

מהאמור עד כה עולה, אפוא, כי המקור היחיד שנותר - המספק את כמות הוויטמין שדרושה להתפתחות התקינה של תינוקות הוא תוסף התזונה. משרד הבריאות ממליץ לתת 400 יחידות בינלאומיות של ויטמיןD ביום, לכל התינוקות באופן גורף. זאת, ללא קשר לסוג המזון שהם צורכים.

מינון יומי זה הוא המינון המוסכם, עליו ממליצות רשויות הבריאות במדינות העולם. מינון זה אינו גורם לעודף או מעמיד את התינוק בסכנת הרעלה, גם אם התינוק ניזון מפורמולות המכילות ויטמין D או נחשף לשמש.

מומלץ לתת את הטיפות פעם ביום, בשעה קבועה - וניתן להגיש אותן בכפית או להוסיף אותן לחלב, למיץ או למים.

שימו לב שתהיה טפטפת נוחה לשימוש והיגיינית, המאפשרת מתן מינון מדויק.

מדוע מפסיקים לתת ויטמין בגיל שנה?

בגיל שנה, מתחילים רוב התינוקות לאכול אוכל מוצק ומגוון יותר - ומקבלים מהמזון כמות גדולה יותר של ויטמינים. כמו כן, הם נחשפים יותר לקרינת השמש. אבל חשוב לציין כי עקב אורח החיים שלנו בתקופה המודרנית והמודעות לסכנות קרינת השמש, ילדים מבלים פחות מחוץ לבית ומשתמשים יותר בקרם הגנה.

מחקרים רבים מראים שילדים רבים סובלים ממחסור של ויטמין D, גם אחרי גיל שנה. לכן, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי המשך מתן ויטמין D, גם מעל גיל שנה, במהלך חודש עד חודשיים במהלך השנה, במיוחד בחודשי החורף.

מתן טיפות ויטמין די דרך הפה. צילום: שאטרסטוק
מתן טיפות ויטמין די דרך הפה. צילום: שאטרסטוק

האם גם מבוגרים צריכים ליטול תוסף ויטמין D?

מחסור בוויטמין D נחשב מצב שכיח גם אצל מבוגרים רבים - ובהם אנשים שנכללים באחת מקבוצות האוכלוסיה הבאות:
אנשים שאינם נחשפים כמעט לשמש.
אנשים בעלי עור כהה.
קשישים שיכולת ייצור הויטמין יורדת אצלם בכ-70%.
אנשים המשתמשים בקביעות בקרם הגנה.
אנשים בעלי משקל יתר.
צמחונים, טבעונים ואלרגיים לחלב.
אנשים הסובלים מתת ספיגה של שומן - מחלות כגון: קרוהן, ציסטיק פיברוזיס, צליאק ומחלות כבד; או שעברו התערבות כירורגית בקיבה או במעי.
אנשים הנוטלים תרופות הגורמות לפירוק מוגבר של ויטמין D או הצורכים סטרואידים.

גם לאנשים בקבוצות אלה, מומלץ ליטול תוסף ויטמין D, כדי להבטיח שבגופם תהיה רמה מספקת של הוויטמין.

לסיכום: ויטמין D הינו ויטמין בעל תפקידים רבים; בין היתר, ויטמין D עוזר במניעת מחלת הרככת - ולכן יש להקפיד על מתן תוסף של ויטמין D, במינון יומי של 400 יב"ל לכל תינוק מגיל לידה ועד גיל שנה. כמו כן, יש לשקול המשך מתן ויטמין D גם לאחר מכן, בעקבות התייעצות עם רופא.

ד"ר דורון כרמי הוא מומחה ברפואת ילדים ואנדוקרינולוגיה, יועץ מדעי למותג "טיפטיפות".

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום