רפואת ילדים: כשהעיניים אדומות

(2)
לדרג

דלקות עיניים זיהומיות מדבקות במקרים רבים. ד"ר דניאל שינהר מייעץ להורים לא לשלוח את ילדיהם לגן

מאת: ד"ר דניאל שינהר

עוד בנושא : ניתוח עפעפיים, מחלות עיניים

הילד חזר מהגן ושוב יש לו עיניים אדומות ומפרישות? אתם כבר יודעים שמחר הגננת לא תכניס אותו לגן ועוד יום עבודה ירד לטמיון. העיניים האדומות נובעות כתוצאה מגירוי או זיהום של הלחמית. מדובר בקרום שקוף המכסה את העין ושייך לריריות (כמו רירית הפה והאף), ועלול לעבור גירוי שמתבטא באודם ודלקת. דלקת של הלחמית נובעת מזיהום, אלרגיה או גירוי.

הסימנים לדלקת כוללים: אודם, הפרשה מהעין, ובהתאם לסיבת התהליך גם אי נוחות וגרד. האבחנה הינה לרוב קלינית ולעיתים נלקחות תרביות, והטיפול הינו לרוב בהתאם לגורם. הסיבה השכיחה לדלקת זיהומית הינה ויראלית או חיידקית. מחלה זאת הינה מדבקת מאד. חומרים רבים יכולים לגרום לתגובה אלרגית והתוצאה החזותית תהיה דומה. גירוי של הלחמית יכול להיגרם מגופים זרים, רוח, אבק, עשן אדים, חומרים כימיים נדיפים ובעיות אחרות של זיהום אוויר, ואף חשיפה מוגזמת לשמש או סינוור חזק.

כל מקור של זיהום יכול לגרום לדלקת שתתבטא באודם, דמעת והפרשה. הפרשה סמיכה יכולה לגרום לטשטוש הראייה. גרד והפרשה מימית מרמזים יותר על תופעה אלרגית. בצקת של העפעף מחזקת אף היא את האפשרות של תופעה אלרגית. לעומת זאת, תחושה של גוף זר בעין, חוסר יכולת להסתכל על מקור אור חזק (פוטופוביה) או הפרשה מוגלתית מרמזים על תהליך זיהומי.

רוב דלקות העיניים הזיהומיות מדבקות מאד ועוברות מאחד לשני במגע ישיר, ולכן כדי למנוע הדבקה, יש לשמור על הגיינת ידיים טובה, להימנע ממגע ידיים בעין הבריאה, להימנע ממגבות משותפות ושימוש בכריות משותפות וכן הימנעות משחייה בבריכה ובים. יש להקפיד לנקות את ההפרשות מהעין ולהשאיר אותן חשופות.

דלקת לחמית ויראלית

דלקת לחמית ויראלית מדבקת מאד ונגרמת על ידי וירוס. הסימפטומים כוללים: גירוי, דמעת, כאב בהתבוננות באור והפרשה נוזלית או מוגלתית. האבחנה לרוב היא קלינית והזיהום חולף מעצמו לרוב ללא טיפול מיוחד. דלקת זאת יכולה ללוות הצטננות או כל זיהום ויראלי אחר כמו חצבת, אבעבועות רוח, אדמת וחזרת.

תקופת הדגירה של דלקת הלחמית הינה מספר ימים ולאחר מכן מופיע האודם, ההפרשה והגירוי של העין. לרוב הדלקת עוברת במהירות לעין השנייה. במקרים רבים נמצא קשר לאדם או ילד אחר שיש להם דלקת כזו והם הדביקו את ילדינו או אותנו. עקב אחוזי ההדבקה הגבוהים ביותר של המחלה, יש לשמור את הילד החולה בביתו.

דלקת חיידקית

הסימפטומים לדלקת חיידקית כוללים אודם, דמעת, גירוי והפרשה. הטיפול הינו על ידי טיפות אנטיביוטיות. לרוב הדלקת מופיעה בעין אחת, אך עלולה להתפשט גם לעין השנייה עם הפרשה מוגלתית. העין אדומה מאד ובצקתית, העפעף נפוח ועקב כך קיים טשטוש בראייה. הטיפול הניתן הינו טיפות עיניים המכילות אנטיביוטיקה, ולעיתים במקרים קשים יש להשתמש אף בטיפול אנטיביוטי דרך הפה.

דלקת אלרגית

דלקת לחמית אלרגית יכולה להיות חריפה או כרונית, ולרוב היא נובעת מחומרים אלרגניים באוויר. הסימפטומים כוללים: גרד, דמעת, הפרשה ואודם של העין. האבחנה הינה לרוב קלינית והטיפול בעזרת טיפות נוגדות אלרגיה. אחת התופעות הנפוצות הינה דלקת אלרגית עונתית, קדחת השחת, הנובעת מאבקנים של פריחה בתקופת האביב ובסתיו, אשר נמצאים באוויר וגורמים לתופעה בקרב אותם אנשים שאלרגיים למרכיבים אלה.

תופעה זאת יכולה להיגרם גם כתגובה לרגישות לאלרגנים אחרים כמו אבק בית, בעלי חיים, וחומרים אחרים הנמצאים בבית. דלקת זו אינה מוגבלת לעונה מיוחדת בשנה, אלא תוקפת את האדם הסובל ממנה בכל עת. הסובלים מתופעה זאת יתלוננו על גרד חזק בשתי העיניים, אודם בעין, בצקת של העפעף והפרשה מימית. לרוב יש גם נזלת אלרגית. החולים יתלוננו גם על תופעות אלרגיות אחרות כמו גירוי בעור, אקזמה ו/או אסתמה. הימנעות ממגע עם חומרים הידועים כאלרגנים לאותו מטופל תמנע את הופעת הגירוי, אך לאחר שהוא הופיע, הטיפול יהיה מבוסס על טיפות עיניים נוגדות אלרגיה בשילוב עם טיפול דרך הפה.

טיפול אלטרנטיבי

הטיפול בדלקות עיניים באמצעות רפואה משלימה יינתן בהתאם לגורם הדלקות. כאמור, רוב דלקות העיניים ובמיוחד בילדים הינן על רקע ויראלי ואינן דורשות טיפול מיוחד, ולכן לרפואה המשלימה יש תפקיד חשוב בהבראה מהירה וחזרה למסגרת גן/לימודים.

תרופת סבתא מאד יעילה הינה שימוש בתה (רגיל או בשילוב עם קמומיל) לריפוי מהיר של העין. בתוך כוס מים רתוחים יש להטביל תיון, לסחוט ממנו את המים ולאחר שיתקרר מעט להניח על העין למספר שניות ולנגב איתו את העין. חזרה על פעולה זאת פעם עד פעמיים ביום מביאה לריפוי מהיר ולהקלה במיוחד בדלקות ויראליות. כמו-כן, ישנן טיפות עיניים הומיאופתיות, השייכות להומיאופתיה המודרנית ומגיעות במארז מיוחד של בקבוקונים להזלפה לתוך העין. טיפות אלה יעילות ביותר להקלה וטיפול בדלקות עיניים ויראליות במיוחד.

במקרים של דלקות עיניים חיידקיות (נדיר יחסית) יש להשתמש בטיפות עיניים אנטיביוטיות לפי מרשם רופא. ואילו בדלקות עיניים אלרגיות הרפואה ההומיאופתית מציעה טיפול יעיל שהינו בעיקר מניעתי. נטילת טיפול זה תמנע את הופעת הדלקת ללא תופעות לוואי המאפיינות בדרך כלל טיפול אנטי אלרגי ברפואה המערבית.

בפעם הבאה שהגננת מונעת את כניסתו של ילד עם עיניים אדומות לגן, זכרו שזה לטובתכם ולטובת הילדים האחרים, ובכך תמנעו סבל מאחרים.

בואו לדבר עם ד"ר דניאל שינהר בפורום רפואת ילדים ובפורום רפואת עיניים לילדים ופזילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום