טיפולים תחת שיקוף: הניתוח מיותר

(0)
לדרג

סובלים מדלקת בגיד? חייבים לנקז את כיס המרה? דרושה לכם הרחבה של כלי דם? טכנולוגיה חדשה מאפשרת לכם לוותר על ניתוח כואב ומסוכן

מאת: מערכת zap doctors

"רופאים המתמחים בהדמיה מבצעים גם פרוצדורות ניתוחיות-למחצה ויכולים להציל חיים. הם מטפלים במחלות שבעבר הצריכו טיפולים אגרסיביים, קשים ועתירי סיכונים", כך אומר ד"ר סקוט פילדס, רופא רנטגנולוג ומומחה להדמיה אבחנתית פולשנית.

רדיולוגיה פולשנית היא תת-תחום ברדיולוגיה שבו מתבצעים טיפולים רפואיים בהנחיית אמצעי דימות. טיפולים אלה משמשים בשלל ענפים רפואיים: אורטופדיה, ראומטולוגיה, אונקולוגיה, גניקולוגיה, רפואת לב וכלי דם, ניקוזים לרבות ניקוז כליה (נפרוסטומיה), ניקוז דרכי מרה וכיס מרה, ניקוז מורסות והמטומות, וגסטראנטרולוגיה.

רדיולוגיה פולשנית בתחום האורטופדיה

בעיות מפרקים ומחלות בעמוד שדרה גורמות לכאבים כרוניים ולעתים אף לקשיים בתפקוד. "עד לאחרונה, מטופלים שסבלו מכאב כרוני שנים רבות ולא הצליחו להיעזר בטיפול שמרני דחו שוב ושוב ניתוחים אורטופדיים מורכבים בשל חשש מסיבוכים ומסיכונים נלווים. כיום, אנשים שסובלים מדלקת בגיד, קרע בגיד, המטומה בשריר ועוד, יכולים להיעזר בטיפולים קלים ונטולי סיכונים באמצעות מכשירי דימות", אומר ד"ר פילדס.

"כל מה שנחוץ לרדיולוג מומחה ברדיולוגיה פולשנית אבחנתית כדי לסייע לחולה הוא אבחון מדויק, אמצעי דימות משוכלל ומחט שמסייעת לפירוק הסתיידות, לניקוז נוזלים או להחדרת חומרים טיפוליים לשם העלמת הדלקת. בעזרת אמצעי דימות, האזור הפגוע מזוהה וניתן להגיע אליו במדויק. כדי לפרק הסתיידויות שגורמות כאב אפשר לפורר אותן כך שייספגו בזרם הדם. אפשרות טיפול נוספת היא להחדיר חומרים נוגדי דלקת לאזורים מודלקים. אמצעי הדימות לא רק תורמים לדיוק ולהגברת היעילות, אלא גם מצמצמים פגיעות באיברים וברקמות סמוכות".

ד"ר פילדס מונה את המצבים הרפואיים בהם הזרקה תחת שיקוף מסייעת לטיפול: כאבי דורבן וכאבים בגיד נגרמים עקב דלקת. ברגע שמאובחן מצב מחלה מוזרקים חומרים שונים הנלחמים בדלקת: סטרואידים, תרכובות של חומצה היאלורונית ותכשירי פלסמה והם מפחיתים את הדלקת ומסייעים להחלמה".

המחט ומכשיר הדימות משמשים לא רק להחדרתם של אלה לאזורים שונים בגוף, אלא גם לניקוז של נוזלים שגורמים לפגיעות אורטופדיות. "ניקוזים שונים הם חלק חשוב וניכר ברדיולוגיה פולשנית. בהקשר האורטופדי בולט הטיפול המאפשר תחת אולטרה-סאונד לבצע ניקוז של ציסטות ונוזלים סביב מפרקים", אומר ד"ר פילדס.

בעיה נפוצה, למשל, היא ציסטות מאחורי הברך, שבעבר הטיפול בהן היה ניתוחי. כיום, לעומת זאת, מוחדרת מחט תחת אולטרה-סאונד אל הציסטה והנוזל נשאב ממנה. המטופל חש הקלה מיידית וחוזר לתפקוד מלא מהר מאוד".

בואו לדבר על זה בפורום רדיולוגיה - בדיקות הדמיה: רנטגן, MRI, CT, אולטרה-סאונד וממוגרפיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום