הורדת כולסטרול: דרכים טבעיות

(39)
לדרג

רמה גבוהה של כולסטרול "רע" עלולה לגרום לטרשת עורקים. תרופות להפחתת כולסטרול (סטטינים) עלולות לגרום לתופעות לוואי. קיימות גם דרכים טבעיות לטפל בבעיה

מאת: ג'ולי ברוך

רבות נאמר על הכולסטרול ועל הנזקים שהוא עלול לגרום לגופנו. אך האם כל כולסטרול הוא בהכרח רע? כיצד למנוע רמות גבוהות מדי של כולסטרול? ומהן השיטות הטבעיות למניעה וטיפול? אנחנו כאן בשבילכם, כדי לעשות לכם סדר.

האם ומדוע הכולסטרול חיוני לגוף?

חשוב להבין כי כולסטרול חשוב והכרחי לקיומנו. מדובר ברכיב שומני, המשמש לבנייה של הורמונים, קרומי תאים, מלחי מרה, מערכת העצבים ועוד. יחד עם זאת, חשוב לשמור על רמות תקינות של כולסטרול בדם, מפני שרמות גבוהות של כולסטרול מהוות גורם סיכון למחלות לב וכלי דם, שבץ מוחי; ויש הטוענים שאף עלולות לגרום לסרטן.

הכבד מייצר כשני שליש מהכולסטרול והשאר נספג מהמזון במעי, מה שאומר שלאיכות השומן שאנו אוכלים תפקיד מכריע בבנייה של הורמונים ותאים בגופנו.

הכולסטרול מובל מהכבד אל התאים (LDL), ומהתאים אל הכבד (HDL), בזרם הדם - באמצעות נשאים חלבוניים הנקראים ליפופרוטאינים.

מהו היחס בין כולסטרול "טוב" ל"רע"? מה ההבדל ביניהם?

כולסטרול LDL עלול להתחמצן ולשקוע בדפנות העורקים ולהגדיל את הסיכויים ללקות במחלות לב. זוהי הסיבה שכולסטרול LDL נקרא כולסטרול "רע". לעומת זאת, כולסטרול HDL מגן מפני מחלות לב על ידי איסוף עודפי כולסטרול LDL מהדם.

ריכוז כולסטרול ה-LDL עולה עם הגיל ואצל נשים ריכוז ה- LDL עולה עם הפסקת הווסת. גנטיקה יכולה אף היא לתרום לעלייה של הכולסטרול, כאשר הכבד מייצר יותר כולסטרול. גורמים סביבתיים כמו אורח חיים, תזונה עתירה בשומן רווי וכולסטרול, השמנה, היעדר פעילות גופנית, עישון סיגריות, סוכרת שאינה מטופלת כראוי, סטרס ותת פעילות של בלוטת התריס - כל אלה עלולים להוות גורם לעלייה של הכולסטרול LDL.

לרמות גבוהות של כולסטרול LDL אין בדרך כלל תסמינים, אך הצטברות LDL ברקמת העורקים עלולה להוביל בהדרגה לטרשת עורקים - וזו עלולה לפגוע בתצרוכת החמצן ללב, למוח, לכליות ולגפיים.

כיצד מורידים את רמות הכולסטרול הרע?

הטיפול התרופתי המקובל הינו באמצעות סטטינים.

מהם סטטינים?

מדובר בתרופה המעכבת את פעילות האנזים HMG-CoA Reductase, האחראי לקצב ייצור הכולסטרול - ובכך מפחיתה את רמת הכולסטרול LDL. יחד עם זאת, הטיפול התרופתי עלול לפגוע ברמות קו אנזים Q10, לגרום לכאבי שרירים, נזק לכבד, למערכת העצבים ההיקפית ועוד.

מהן הדרכים הטבעיות לטיפול בכולסטרול?

שינוי אורח חיים ותזונה מאוזנת הכרחיים לטיפול. תזונה דלה בשומן יכולה לסייע בירידה של רמות הכולסטרול מסוג LDL. אבל כפי שצוין תחילה, כולסטרול הינו רכיב חשוב בגוף - ואין להימנע לחלוטין מצריכה שלו. חשוב לצרוך שומן בכמות נכונה ובאיכות טובה, מפני שהורמונים ותאי הגוף בנויים מכולסטרול ורצוי שהשומן יהיה איכותי. ההמלצה לאדם בריא היא צריכה של 30% שומנים מסך הצריכה הקלורית. שמנים איכותיים מומלצים הינם שמנים מכבישה קרה, המופקים בטמפרטורה נמוכה - ועל ידי כך שומרים על האיכויות והערכים התזונתיים של השמן. חשוב שהשמנים לא יעברו חימום, אשר פוגע באיכות של השמן, מגביר הימצאות רדיקלים חופשיים, הנוטים לשקוע בדפנות העורקים ומעלים את רמת כולסטרול ה-LDL.

מומלץ לצרוך שמן זית ושמן שומשום מכבישה קרה, שקדים, אגוזי מלך, אגוזי ברזיל וזרעים לא קלויים, טחינה משומשום מלא, אבוקדו ועוד.

כמו כן, יש להמעיט באכילת בשר אדום ואיברים פנימיים, המכילים שומן רווי; ובמקום זאת, לצרוך חלבון מהצומח. על מנת לקבל חלבון מלא, יש לשלב קטניות כגון: חומוס, פול, לוביה, מאש, עדשים, סויה, אפונה ועוד, עם דגנים מלאים, כגון: אורז מלא, קוסקוס מלא, שיבולת שועל ועוד.

יש להימנע מגורמי סיכון העלולים לפגוע בכלי דם ובלב כמו עישון. מתח עלול לגרום לייצור מוגבר של כולסטרול, המהווה חומר מוצא להורמוני סטרס. בזמן מתח, נשחקים ויטמיני B. חוסר בוויטמיני B עלול לגרום למתח. על מנת לצאת ממעגל ההרס הזה, יש ליטול תוסף של קומפלקס ויטמיני B. המלצות נוספות להקלה במצבי מתח הם טיפולי מגע ותרגילי נשימה. כמובן שרצוי לזהות ולטפל במקור למתח.

מומלץ לשלב לציטין בתזונה. לציטין הינו חומר דמוי שומן, המסיס במים וגם בשמן. הלציטין מיוצר בכבד באופן טבעי - ומורכב מכולין ואינוזיטול, המסייעים למנוע הסתיידות עורקים ומחלות לב, באמצעות ויסות תהליך חילוף החומרים של שומנים וכולסטרול בדם. הלציטין מצוי בחלמון ביצה, סויה ועוד. ניתן לצרוך אותו גם כתוסף.

מומלץ לצרוך מזונות המכילים סיבים תזונתיים, כגון: ירקות ופירות (רצוי בקליפתם), קטניות ודגנים מלאים. סיבים מסייעים בהתקשרות וסילוק שומנים, לרבות שומנים רוויים מהגוף. ככל שיש יותר סיבים בתפריט, כך נכנס פחות שומן רווי לכבד.

כלומר: פחות LDL נכנס למחזור הדם. אם אינכם נוהגים לצרוך כמות מספקת של סיבים תזונתיים בתפריט היומי שלכם, תוכלו לצרוך אותם כתוסף תזונה בצורה מרוכזת (למשל: פסיליום).

מומלץ לשלב תוסף תזונה, קו אנזים Q10: נוגד חמצון רב עוצמה, המשתתף בתהליכים של שחרור אנרגיה, כאשר נדרשות רמות גבוהות שלו בעיקר בלב, בכבד, בכליות ובלבלב. בין השאר, קו אנזים Q10 מונע חמצון של שומנים וכולסטרול והכרחי לנוטלי סטטינים (כאמור: תרופות להורדת כולסטרול, אשר מעכבות את האנזים המשתתף בייצור כולסטרול ובייצור של קו אנזים Q10 - וע"י כך פוגעות ברמות שלו בגוף).

פיטוסטרולים: רכיבים צמחיים הזהים במבנה הכימי שלהם למבנה הכימי של הכולסטרול, ובעקבות כך, מתחרים על אותם אתרי ספיגה במעי הדק - ובכך מפחיתים את היקף ספיגת הכולסטרול. פיטוסטרולים מצויים בשיפון וחיטה מלאה, זרעים, אגוזים, ירקות ופירות. כמות הפיטוסטרולים, הנספגת בדיאטה רגילה, אינה מספקת - ולכן מומלץ לצרוך אותם גם כתוסף תזונה.

פוליקוסנול: תערובת של כהלים ארוכי שרשרת אשר מצויה בקנה סוכר. טוב לבריאות הלב ולהורדת כולסטרול LDL בדם. על מנת להפחית את חמצון ה-LDL השוקע בעורקים, מומלץ לצרוך ביופלבנואידים, אשר נחשבים לנוגדי חמצון רבי עוצמה, מגנים על כלי דם, מחזקים אותם ושומרים על גמישותם. הביופלבנואידים אינם מיוצרים בגוף אך מצויים בצמחים, פירות וירקות כגון פירות הדר, פירות יער, ענבים אדומים, בצלים וגזע עץ האורן.

טוקוטריאנולים, נגזרות צמחיות של ויטמין E, בעלי פעילות אנטי דלקתית ואנטי חמצונית משמעותית. פעילותם מתבטאת בעיכוב ייצור כולסטרול בכבד, תוך שמירה על רמות תקינות של HDL.

קיים תוסף תזונה ייחודי, המשלב ביופלבונואידים ממיצוי הדרים ופרי הדקל עם טוקוטריאנולים ורכיבים נוספים, אשר הוכח מחקרית כיעיל ובטוח לאיזון רמות כולסטרול.

חשוב לשלב פעילות גופנית באופן קבוע. מחקרים מראים כי לפעילות אירובית השפעה מיטיבה על רמות כולסטרול ה-HDL. מומלץ לבצע פעילות אירובית במשך 60 דקות, שלוש פעמים בשבוע.

בנוסף, מומלץ לערוך ניקוי כבד: הכבד הינו המסננת הראשית של הגוף - ועל מנת להקל עליו ולאזן רמות של כולסטרול בדם, יש להיפטר מעודף של רעלים ומתכות כבדות. ניתן לבצע את ניקוי הכבד בעזרת שילוב של צמחים המחזקים את פעילותו של הכבד - ומגבירים את יכולתו לסלק רעלים מהגוף, כגון: גדילן מצוי, שן הארי ועלי ארטישוק. כמובן שמומלץ להיוועץ באיש מקצוע, כמו מטפל ברפואה משלימה או תזונאי קליני, לקבלת הנחיות לניקוי.

ולסיום, חשוב לזכור: יש להתייעץ עם רופא - לפני השימוש בתוספי תזונה.

ג'ולי ברוך היא נטורופתית בחברת Nutri Care.

בואו לדבר על זה בפורום תרופות ורוקחות ברפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום