הידרותרפיה: מנפלאות הטיפול במים

(0)
לדרג

הידעתם כי למים יש יכולת לשפר מגוון קשיי תפקוד? אנשים הסובלים ממוגבלות תנועה יכולים לעשות ספורט במים. ניתן גם לטפל בהפרעות קשב וריכוז ובבעיות דימוי עצמי

מאת: דפנה אשר

שהייה במים יכולה לשפר משמעותית את איכות החיים והתפקוד היומיומי של בעלי צרכים מיוחדים בכל הגילאים. מחקרים רבים הוכיחו כי לשהייה ולפעילות במים חמים השפעות מיטיבות על מגוון קשיי תפקוד, השפעות הנובעות מהתכונות הפיזיקאליות המיוחדות של המים.

אחד המחקרים הבולטים בישראל בתחום ההידרותרפיה נערך בשנת 2006 על ידי ד"ר מירי גץ, ראש המגמה ללימודי חינוך גופני לילדי החינוך המיוחד במכללת סמינר הקיבוצים ואחראית מקצועית של הקורס להידרותרפיה של המכללה.

מה מעלה המחקר אודות השפעת הידרותרפיה?

המחקר, אשר בחן את השפעת הפעילות המותאמת במסגרת המים על תפקוד מוטורי גס ביבשה ותפיסה עצמית אצל ילדים עם שיתוק מוחין, הראה שיפור משמעותי בתפקוד המוטורי הגס ובתפיסה העצמית אצל ילדים שקיבלו טיפול בסביבת המים, בהשוואה לילדים שקיבלו טיפול עם תכנים דומים ביבשה.

ניתן להשתמש בתכונות הייחודיות של המים במהלך טיפולי הידרותרפיה לשיפור התפקוד היומיומי של בעלי צרכים מיוחדים עם קשיים מגוונים.

מהי ההשפעה של פעילות גופנית במים?

סביבת המים מאפשרת התנסויות תנועתיות שלא ניתן להשיג ביבשה. תכונות המים הייחודיות מאפשרות פיתוח מרכיבי כושר והעשרת הרפרטואר התנועתי בדרכים ובטכניקות שלא ניתן להשיג ביבשה עקב מגבלות של כח הכובד. צמיגות המים מאפשרת תרגול כנגד התנגדות ומשפיעה על חיזוק השרירים. ככל שנעלה את מהירות התנועה במים נעלה מאד את התנגדות המים לתנועה ונצטרך לגייס יותר שרירים ולהשקיע יותר כח.

תכונה זו של המים מאפשרת לנו לתרגל חיזוק שרירים גם ללא נשיאת משקל. כך, לדוגמא, מטופלים שעברו טראומה ועליהם להימנע מנשיאת משקל הגוף על הרגליים, יכולים לתרגל ולשמר את כח השרירים וטווחי התנועה שלהם.

בנוסף, הלחץ ההידרוסטטי משפר את ההחזר הוורידי, משפיע על זרימת הדם ומתוך כך משפיע גם על תפקודי הריאה. לחץ זה מעניק תמיכה וייצוב לגוף ומאט את התנועה במים פי 14 לעומת היבשה. תכונה זו מאפשרת לתרגל תפקודי שיווי משקל ויציבה תוך האטת התנועה וללא חשש מנפילה.

היציבות שחשים במים בזכות הלחץ ההידרוסטטי מאפשרת למטופלים שונים, כגון כאלה שעברו אירוע מוחי או החלפת מפרק ירך, תרגול תנועה במים ללא אביזרי עזר וללא חשש מנפילה, להבדיל מתנועה ביבשה, בה הם זקוקים לעזרת מקל הליכה או תמיכה אחרת.

הציפה ומי הבריכה החמימים (34 מעלות) תורמים להפחתת המתח מהמפרקים והשרירים, מאפשרים רגיעה והרפיה ומסייעים בהפחתת כאב.

מהי השפעת המים על המערכת החושית?

מבוגרים וילדים בעלי צרכים ייחודיים מאופיינים לעתים בליקוי בעיבוד הגירויים מן הסביבה, דבר העלול לגרום לרגישות יתר לגירויים, תת-רגישות לגירויים או צורך אינטנסיבי בגרייה.

ליקויים אלה עלולים להוביל לקשים תפקודיים הבאים לידי ביטוי בתחומים התנהגותיים ורגשיים. בטיפול ההידרותרפי, ניתן להשתמש בתכונות הייחודיות של המים, הכוללות: ציפה, חום המים, צמיגות, צפיפות, ולחץ הידרוסטטי לעוררות החושים או לרגיעה לפי הצורך. אצל חלק מהילדים המאופיינים בליקוי במערכת החושית נוכל לראות קשיים בוויסות הכח. ילדים אלה ישקיעו כח רב מדי או להיפך בביצוע משימה.

עבור אלה, המים מהווים כלי למידה מדהים. הם מעניקים משוב תחושתי חזק וברור לכל תנועה, ויכולים לסייע בלמידת ויסות העוצמה שיש להשקיע בביצועה. מומלץ לתרגל תנועות כנגד התנגדות המים במהירויות ועוצמות משתנות, ולשקף את תגובת המים המשתנה בהתאם לעוצמת התנועה. בעוצמה חלשה, ייווצרו אדוות קלות ובעוצמה רבה נתזים וגלים.

כיצד משפיעה הידרותרפיה על בעיות קשב וריכוז?

בשנים האחרונות, עלתה המודעות לבעיות קשב וריכוז המלוות לפעמים בהיפראקטיביות. דרך משחק במים וביצוע משימות העולות במורכבותן, ניתן לסייע בהדרגה בהארכת יכולת הקשב והריכוז. כך, ניתן לבצע פעילויות מתוזמנות העולות במורכבותן בהתאם לגיל, לתחומי העניין ולהסתגלות המטופל למים.

עד כמה משפיע טיפול במים על תקשורת, חיברות ודימוי העצמי?

באמצעות הפעילות במים, ניתן להשפיע על תקשורת וחיברות. אפשר לתרגל תגובות חברתיות רצויות ותקשורת הדדית עם המטפל או עם קבוצת השווים. הטיפול מתבצע כך שגם הילדים והמטפל נמצאים בגובה עיניים שווה, המאפשר דיאלוג ותרגול תקשורת נורמטיבית.

הגרייה של המים וההנאה מהשהות בהם מעודדת הפקת קולות. התמיכה של המים בגוף, יכולת התנועה הגבוהה והנורמליזציה, כל אלה מעצימים את המשתתפים ותורמים לתחושת מסוגלות גבוהה ולבניית דימוי עצמי חיובי. כך ניתן לטפל בילדים עם בעיות חברתיות , דימוי עצמי נמוך ובעלי ליקויי תקשורת.

דפנה אשר היא רכזת התכנית להידרותרפיה ושחייה שיקומית במרכז למקצועות הטיפול במכללת סמינר הקיבוצים ורכזת הפעילות בבריכת דג הזהב בבנימינה

בואו לדבר על זה בפורום הידרותרפיה - טיפול באמצעות מים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום