עקיצות יתושים ומדוזות: טיפול טבעי

(6)
לדרג

סובלים מעקיצות של יתושים, חרקים ומדוזות בקיץ? לרפואה הטבעית יש פתרונות בשבילכם: משמנים אתריים, דרך ג'ל אלוורה ועד חומץ תפוחים

מאת: ד"ר מיכל לזרוביץ

הקיץ הוא לא רק אבטיחים, ים, בריכה וחופש גדול. למרבה הצער, הוא גם שעתם הגדולה של היתושים והמדוזות ואלה, כידוע, יכולים לעקוץ. לפעמים, בנוסף לאי הנוחות, התוצאות עלולות להיות חמורות. לצד דרכי הטיפול הקונבנציונליות, הרפואה הטבעית מציעה פתרונות נוחים ויעילים לבעיה:

עקיצות חרקים ויתושים

הקיץ מביא עמו חרקים שעלולים לעקוץ, כגון דבורים, צרעות, יתושים ועכבישים. התגובה לעקיצה תלויה ברגישות ובסוג החרק. התגובה המקומית לעקיצה תהיה לרוב נפיחות קלה, כאב ואדמומיות. התגובה לארס החרק אשר חודר לעור עלולה להיות כלל מערכתית והיא מסוכנת יותר: צרידות, קושי בנשימה, נפיחות של הלשון, חולשה וכו'. במקרה של תגובה כלל מערכתית, יש לפנות במהירות לטיפול רפואי.

דרכי הטיפול הטבעי בעקיצות חרקים

1. טיפול בשמנים אתריים: אם אתם מעוניינים בפתרון טבעי לבעיה מציקה זו, תוכלו להשתמש בשמנים אתריים שבכוחם למנוע עקיצות. שמנים אתריים אלו מהווים חלופה לתכשירים כימיים וסינתטיים:

א. שמן אתרי אקליפטוס. מספר מחקרים מצביעים על כך כי שמן אתרי אקליפטוס יכול לעזור במניעה של עקיצות יתושים. עדיף לבחור את האקליפטוס הלימוני.

ב. שמן אתרי ציטרונלה. שמן אתרי זה מכיל תרכובות עם פעילות חזקה אשר דוחה חרקים. ניתן ליצוק כמה טיפות ציטרונלה במבער אדים כדי לדחות את היתושים וחרקים נוספים.

ג. ציפורן. לפני כמה שנים נערכו מחקרים על פעילות 38 שמנים אתריים כדוחים חרקים ויתושים. שמן אתרי ציפורן נמצא מגן למשך זמן ארוך ביותר מפני כל סוגי עקיצות יתושים. נמצא כי השמנים האתריים פצ'ולי וציטרונלה מקנים הגנה של כשעתיים מפני עקיצות.

מאחר ששמנים אתרים הם חומרים חזקים במיוחד, אין למרוח אותם ישירות על העור. חשוב לערבבם עם שמן צמחי נשא כלשהו (חוחובה, שקדים או אבוקדו).

2. להקלה מקומית ומהירה של העקצוץ ודלקת שעלולה להתפתח מהעקיצה ניתן להניח על העקיצה פד גאזה עם קוביות קרח.

3. מומלץ לרחוץ במים ובסבון את מקום העקיצה על מנת למנוע זיהום משני.

4. ניתן להכין משחה על ידי ערבוב של שיבולת שועל יחד עם חליטת צמח קומפרי (את הצמח ניתן להשיג בבית טבע) לצנן ולמרוח על מקום העקיצה.

5. ניתן להניח על העקיצה ג'ל אלוורה. יש לחתוך ענף מצמח האלוורה, ולמרוח את הג'ל מהחלק הקטוע של הענף על העקיצה.

עקיצת מדוזות:

המדוזה החוטית הנודדת היא הנפוצה בים התיכון. מקור המדוזה הוא באזורים טרופיים חמים, לכן כשמי הים חמים היא מופיעה מוקדם יותר ובמספרים גדולים יותר.
המדוזה מפרישה חומרים חומציים וארסיים שגורמים לתחושת כאב, לצריבה ואפילו כוויות כימיות. התופעות יהיו אדמומיות בעור, שלפוחיות וכאב.

דרכי הטיפול בעקיצת מדוזה:

1. הוצאת חלקי מדוזה התקועים בעור - רק בידיים המוגנות בכפפות.

2. חשוב לנקות את המקום הנגוע. יש לשטוף את האזור בחומץ תפוחים כי החומץ מנטרל את חלבון הארס של המדוזה ומקל על הכאב, לכן מומלץ לקחת בקבוק חומץ תפוחים בכל מקרה לים.

3. לאחר מכן נכנסים למי הים ומשפשפים את העור במי ים מעורבבים עם חול. לא מומלץ לשטוף עם מי ברז כי מים מתוקים עלולים לגרום לפיצוץ תאי הארס של המדוזה ויפזרו אותם על העור. אפשר גם לקחת מקל ולהסיר את התאים הרעילים בעדינות.

4. כאשר מדובר באדם החולה במחלה כרונית כגון סוכרת או שהמערכת החיסונית שלו חלשה יותר (זקנים, ילדים), יש לפנות לטיפול מהיר.

5. אם נפגשתם עם המדוזה פנים אל פנים, מומלץ לשטוף את העיניים עם מים מלוחים מספר פעמים (שטיפה ראשונית עם מים מתוקים תגרום להתפשטות הצריבה). לאחר מכן ניתן לשטוף עם מים מתוקים ולהרגיע את העיניים בעזרת קומפרסים עם מים קרירים. במקרה של הרגשת עקצוץ או צריבה בעין יש להימנע משפשוף העין מפני שהדבר עלול להחמיר את המצב. אם הצריבה נמשכת זמן רב, יש לגשת לרופא עיניים.

הכותבת היא מומחית לנטורופתיה ורפואה טבעית, בעלת קליניקה לרפואה טבעית ונטורופתיה בגבעתיים, מנחה סדנאות לניקוי רעלים מהגוף

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור טבעית וקוסמטיקה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום