כאבי גב: המדריך האלטרנטיבי המלא

(0)
לדרג

כואב לכם הגב? מתלבטים בין דיקור, טווינא, שיאצו ורפלקסולוגיה? חוששים משרלטנים? לא יודעים כמה סביר לשלם? הגעתם למקום הנכון

מאת: ד"ר לוסי סלע

החורף הגיע, הקור מתחזק ולא עובר זמן רב עד שרבים מאתנו מוצאים את עצמם עם כאבי גב, צוואר, שרירים והדים של פציעות עבר. מלבד המשחות הנפוצות לשחרור הגב והמסאז' המסורתי, יותר ויותר אנשים פונים לשיטות טיפול אלטרנטיביות כדי להתמודד עם הבעיה. דיקור סיני, שיאצו, רפלקסולוגיה, טווינא ברשימה זו ננסה להבין מה יכול לעזור לכם לשחרר את הגב וכמה זה יעלה.

טיפולים משלימים לכאבי גב
טיפולים משלימים לכאבי גב

לדקור את הכאב

הדיקור הסיני כבר מזמן נפוץ במחוזותינו, והוא אחת משיטות הטיפול המוכרות ביותר של הרפואה המשלימה. אנשים רבים שגילו סקפטיות לגבי יכולתן של המחטים לעזור שינו את דעתם. השיטה, שמקורה ברפואה הסינית, מבוססת על ההנחה שלכל סימפטום של הגוף יש קבוצת נקודות דיקור תואמת, שטיפול בה יפתור את הבעיה. מטרת הדיקור היא לייצור איזון של זרימת הצ'י (אנרגיית החיים) בגוף המטופל, בעזרת החדרת מחטים אל נקודות דיקור הנמצאות במרידיאנים - התעלות בהן זורם הצ'י.

כמו כל טיפול רפואי, הדיקור מתחיל בתשאול ובדיקה של המטופל לצורך אבחון. המטפל בודק מהו המצב הנפשי והפיזי של המטופל באמצעות שיחה, בדיקת הדופק והלשון, כדי לבנות אסטרטגיה טיפולית ולבחור את נקודות הדיקור שיתאימו ביותר לתסמיניו הספציפיים. בשלב זה מתחיל המטפל להחדיר מחטים קטנות, גמישות ועדינות לאזורים שונים בגופו של המטופל (ידיים, רגליים, בטן, ראש). המחטים אינן גורמות כאב למטופל, והוא מרגיש לכל היותר עקצוץ קל.

לאחר חצי שעה לערך במהלכה המטופל שוכב ללא תזוזה, מוציא המטפל את המחטים והטיפול מסתיים. מספר הטיפולים הנדרש תלוי בסוג הבעיה, והוא עשוי להשתנות בין מטופל למטופל. יש בעיות המצריכות טיפול אחד או מספר מצומצם של טיפולים, ויש בעיות מורכבות יותר שידרשו מספר רב יותר של טיפולים.

לגעת בכאב שיאצו

השיאצו, שפירושו ביפנית "לחץ אצבעות", הוא אחד הטיפולים האלטרנטיביים הפופולאריים ביותר. מדובר באומנות יפנית לריפוי במגע, שמקורותיה ברפואה הסינית העתיקה. גם כאן אנו פוגשים את מיודענו, הצ'י, אבל הדרך למציאת האיזון עוברת הפעם דרך מגע הידיים. טיפול בשיאצו מבוסס על 360 נקודות לחיצה הנמצאות על עורו של כל אחד מאתנו, וממוקמות לאורך המרידיאנים. המטפל מפעיל לחץ באמצעות אצבעותיו, כפות ידיו והמרפקים בנקודות הלחיצה, במטרה ליצור תנועה פנימית שתביא להרפיה כוללת של מערכות הגוף ותשיב את האיזון והבריאות לגופו של המטופל. מלבד נקודות הלחץ, במהלך הטיפול מבצע המטפל תרגילי נשימה, תנועות סיבוביות, מתיחות וטלטול עדין של השרירים, הגידים והרצועות, כדי לאפשר לגוף להתחבר מחדש לכוחות הריפוי הטבעיים שלו. בניגוד לעיסוי המסורתי, הטיפול מבוצע בלבוש קל וללא שמן, ונמשך 60 דקות.

הכל מתחיל ברגליים - רפלקסולוגיה

יש אומרים שדברים מסוימים צריך ללמוד דרך הרגליים, וזהו בדיוק המצב בטיפול הרפלקסולוגי. עדויות לטיפול באמצעות כפות הרגליים ניתן למצוא כבר במצרים, בסין ובהודו העתיקות. פיתוחה של שיטת הטיפול המקובלת בימנו החל בשנת 1913 על ידי רופא אף אוזן גרון, והיא שוכללה בשנות השלושים והארבעים של המאה הקודמת. כמו בשיאצו, גם רפלקסולוגים עושים שימוש במגע לצורך ריפוי, אולם הם ממקדים את הטיפול בכף הרגל בלבד. הטיפול מבוסס על תיאוריה לפיה בהיותו של הגוף מכלול שלם בעל פוטנציאל ריפוי טבעי, יש קשרים הדדים בין אזורים ואיברים שונים לבין אזורי מגע בכפות הרגליים. הקשרים והאזורים השונים בכפות הרגליים מופו ל"טבלת אזורי המגע של כפות הרגליים". כך לדוגמה אזורי הראש, הצוואר והפנים מיוצגים באמצעות אצבעות כף הרגל. הטיפול מתחיל באבחון הכולל שיחה שעורך המטפל עם המטופל, כדי להגדיר מהי הסיבה שלשמה פנה לטיפול. להשלמת האבחון מתחיל המטפל בעיסוי מקדים של כפות הרגליים ליצירת איזון של הגוף ויצירת מפת כאב של האזורים הבעייתיים על סמך משוב שהוא מקבל מן המטופל. המטפל בודק את רגישותם של האזורים השונים, ואת מידת הנוקשות והרגישות של כל אזור לחום, קור וכו'.

כחלק מהטיפול מפעיל המטפל לחץ על כפות הרגליים של המטופל באמצעות האצבעות והידיים, תוך תנועה וחימום על מנת ליצור מעין אפקט פרפר שישפיע על השרירים הכואבים. מבחינה אנרגטית, מאמינים הרפלקסולוגים שהטיפול גורם לשחרור המרידיאנים ובעקבות כך משיב את הגוף לאיזון.

הטיפול נמשך בין 45 דקות לשעה, ומתבצע בלבוש מלא כאשר רק רגליו של המטופל חשופות.

פיזיותרפיה סינית עתיקה - טווינא

טווינא, שפירושה בסינית "למשוך ולתפוס", היא שיטה סינית מסורתית של עיסוי רפואי ופיזיותרפי. מדובר בטכניקת מגע דינמי ואנרגטי של תפיסה, משיכה ודחיפה בתנועות אקטיביות ואינטנסיביות שמבצע המטפל.

נקודות המגע דומות לנקודות של הדיקור הסיני, אולם במקום המחטים הטיפול נעשה באמצעות הידיים. לטווינא נקודות דמיון רבות לשיאצו, ושתי השיטות עושות שימוש במגע לצורך השבת הזרימה הבלתי מופרעת של הצ'י ולריפוי, אולם מדובר בשיטת טיפול מאובחנת וייחודית. בשונה מהשיאצו, הטיפול בטווינא מאופיין בשיטת עבודה מהירה, חזקה ופיזורית יותר, תוך שימוש בחלקים רבים מגופו של המטפל לצורך הטיפול, לרבות ידיו, ברכיו וכפות רגליו. הטיפול בטווינא אמנם פחות נינוח ומפנק מטיפול בשיאצו, אולם יש לו יתרון בהיותו יעיל יותר לטיפול בבעיות אורטופדיות, כאבים ופתרון בעיות ממוקדות. בנוסף לכך, היות שהטיפול מקומי, השיפור ברמת הכאב של המטופל הוא לרוב מיידי. הטיפול המבוצע בלבוש מלא נמשך 30 דקות, ולעיתים מלווה בשימוש בעזרים להגברת איכות הטיפול דוגמת שמנים, כוסות רוח ומוקסה - חימום בעזרת עשבי מרפא סיניים על ידי הדלקתם וחימומם מעל אזורים בגוף.

זהירות שרלטנים!

לצערנו, העיסוק ברפואה המשלימה בארץ אינו מוסדר בחוק, עובדה שמותירה את השוק פרוץ לשרלטנים רבים שעלולים להחריף את מצבכם ואף לגרום לכם לנזק. אם החלטתם לפנות לטיפול משלים, חשוב שתבצעו בדיקה מקדימה על אודות המטפל שתבחרו היכן למד, באיזה סוג טיפולים הוא מטפל, האם יש לו ניסיון. אל תתביישו לבקש הסבר מעמיק יותר על הטיפול כיצד הוא יתנהל, מה סיכויי הצלחתו, מהי עלותו ועוד.

אז כמה זה עולה לנו?

כמו בתחומים רבים, מחירי הטיפולים בתחום הרפואה המשלימה נפרשים על טווח רחב מאד. אם תבחרו לפנות למטפל או לקליניקה פרטיים, מחירי הטיפולים יושפעו מפרמטרים שונים שחשוב לשים לב אליהם דוגמת משך הטיפול, ניסיונו של המטפל, מיקום הקליניקה (מרכז/פריפריה) ומספר הטיפולים. טיפול שמעביר מטפל מנוסה יותר או בקליניקה הממוקמת קרוב יותר למרכז הארץ, יהיה לרוב יקר יותר.

עלות טיפול פרטי בדיקור סיני נעה בין 75 ל-350 שקל; עלות טיפול ברפלקסולוגיה נעה בין 100 ל-250 שקל; וטיפולים בשיאצו וטווינא עולים 120-300 שקל. דרך אפשרית להוזלת המחיר היא רכישה מראש של סדרת טיפולים.

אלטרנטיבה שהופכת לנפוצה יותר ויותר היא שירותי הרפואה השלימה הניתנים במסגרת קופות החולים. מחיר הטיפולים בקופות החולים הוא 80-180 שקל, תלוי בסוג הביטוח הרפואי של המבוטח. פנייה לקופות החולים מפחיתה את החשש מפני שרלטנים, היות שהן מקפידות על העסקתם של מטפלים בוגרי בתי ספר מוכרים לרפואה משלימה ובעלי ניסיון בתחום. ואולם המחירים המוזלים והמקצועיות המובטחת מלווים בחיסרון, שכן במרבית המקרים משך הטיפול שמציעות קופות החולים קצר יותר מאשר מקבליהם במגזר הפרטי, לעיתים באופן משמעותי.

הכותבת היא ראש מסלול נטורופתיה בבית הספר לרפואה משלימה בסמינר הקיבוצים

בואו לדבר על זה בפורום כאב ורפואה סינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום