טיפולים משלימים בכאבים נוירופתים

(0)
לדרג

נוירופתיה היא מחלת עצבים הפוגעת בגפיים. טיפולים משלימים, לצד טיפולים קונבנציונליים, עשויים להקל על הכאב ולמנוע את התדרדרות המחלה

מאת: מערכת zap doctors

כאבים בגפיים הכוללים תחושת הירדמות בלתי מוסברת, עקצוצים מציקים, הרגשה של חום רב ("שריפה") או קור עז באופן פתאומי ומתמשך, נמלול לאורך זמן וכאבים בלתי מוסברים המפריעים בחייכם היומיומיים - כל אלה עלולים להצביע על נוירופתיה. מדובר במחלת עצבים, השכיחה בקרב כ-50% מחולי הסוכרת, אך עלולה להופיע גם בקרב אוכלוסייה, שאינה חולה בסוכרת. לדוגמה, ידוע כי כ-7% מאוכלוסיית ארה"ב סובלים מכאבים נוירופתים בדרגות חומרה שונות.

המחלה מאופיינת, כאמור, בכאבים חזקים, ועשויה אף להוות סימן להופעת מחלת הסוכרת.

פגיעות אופייניות נוספות הן פגיעה תחושתית בגפיים הכוללת ירידה בתחושה ורגישות יתר (לעיתים, גם משב רוח קל על הרגל מורגש ככאב בלתי נסבל) ופגיעה מוטורית במערכות שונות כגון: מערכת התנועה - חולשה ברגליים, חוסר שליטה בכף הרגל; מערכת כלי הדם - תיתכן סחרחורת קבועה בעת הקימה לעמידה עקב ירידה בלחץ הדם; מערכת העיכול - ייתכן שיתוק בפעילות העלולה לגרום לבחילות וצרבות. בנוסף יכולה להיות פגיעה בתנועת העיניים וחוסר שליטה בסוגרים.

נוירופתיה
נוירופתיה

מדוע זה קורה?

"בכל הקשור למנגנון הפגיעה העצבי הגורם לנוירופתיה, רב הנסתר על הגלוי", מסביר אורי פוביצר, מטפל במרפאה לרפואה משלימה במרכז הרפואי הלל יפה. עם זאת, ידוע שמקורם של הכאבים הנוירופתים הוא במחלות ובבעיות שלהלן:

1. סוכרת - בקרב החולים בסוכרת, יש בעיה בוויסות כמות הסוכר בזרם הדם והעברתו לתאי הגוף. סוכרת בלתי מאוזנת יוצרת רמת סוכר גבוהה בדם, ובכך פוגעת בכלי הדם הקטנים ובעצבים. מחקר נרחב שנערך באנגליה והתפרסם ב-New England journal of medicine הראה כי רמת סוכר גבוהה, ובעיקר סוכרת שאינה מאוזנת אינסולין הם הגורמים העיקריים לנוירופתיה סוכרתית. הפגיעה הסוכרתית בכלי הדם הקטנים גורמת ל"סתימה" של כלי הדם המזעריים המספקים דם לעצבים הקטנים בגפיים.

2. פגיעה בלב ובכלי הדם כתוצאה מרמות גבוהות של שומנים בדם, עישון, השמנה, שתיית אלכוהול (בדרגה גבוהה), לחץ דם גבוה ומחלות לבביות.

3. תזונה לקויה הגורמת לחסר ויטמינים בכלל וחסר ויטמין B12, B1, B2 ו-B6 בפרט.

4. סיבוכים שנגרמו כתוצאה מנטילת תרופות מסוימות, חשיפה לחומרים רעילים, אי ספיקת כליות, אי ספיקת כבד, גידולים, מחלות של מערכת הדם, מחלות דלקתיות ועוד.

רפואה משלימה וטיפול בכאבים נוירופתים

כאמור, כמעט 50% מחולי הסוכרת סובלים מבעיות נוירופטיות שונות בגפיים. בעיות אלו עלולות להתפתח לכדי זיהומים וכיבים ברגליים התחתונות המסתיימים לעתים בכריתתן.

המענה לכאבים נוירופתים כולל איזון רמת הגלוקוז (סוכר) בדם, טיפול בגורמים הפוגעים בכלי הדם (שומנים בדם, עישון והשמנה) וטיפול בכאב. במרפאה לרפואה משלימה של המרכז הרפואי הלל יפה, מבוצעים הטיפולים, תוך שילוב הידע והטכניקות של הרפואה הסינית. הטיפול כולל דיקור (אקופונקטורה), טווינה (תרפיית מגע) וצמחי מרפא. שילוב זה מומלץ כטיפול יעיל לכאבים נוירופתים על ידי החברה האמריקנית לסוכרת (ADA). "הטיפולים הניתנים במרפאה נסמכים אמנם על תורה סינית בת 2,500 שנה", מדגיש אורי פוביצר, "אך יש להם הוכחה מחקרית גם בימינו. מחקר שבוצע באנגליה הראה שיפור משמעותי בקרב 77% מחולי הסוכרת הסובלים מכאבים נוירופתים, בעקבות טיפולים שעשו שימוש ברפואה הסינית".

מבחינת הרפואה הסינית, הכאבים הנוירופתים הם התוצר של חוסר איזון במערכות הגוף השונות, ולכן הטיפול נעשה בכמה מישורים. הרעיון המנחה הוא שכאשר הגוף יתאזן, תופעות שונות כמו הכאבים וכן בעיות אחרות ישתפרו גם הן.

הרעיון המנחה הוא כמובן לשלב את הרפואה הסינית בזו הקונבנציונאלית על מנת לשפר את איכות חייו של המטופל על ידי הקלה על כאבים, והאטת הפגיעה במערכות הגוף. יתרונות הטיפול המשלים הם, כאמור, איזון מערכות הגוף, הקלה על הסימפטומים השונים של מחלת הסוכרת וסיוע במניעת סיבוכיה.

בואו לדבר על זה עם אורי פוביצר בפורום רפואה סינית וסוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום