רפואה משלימה: ניקוי הגוף מרעלים

(0)
לדרג

פרט לניקיונות ולסידורים, כדאי גם להתייחס לגופנו בפסח. על-פי הגישה הנטורופתית, תהליך של ניקוי רעלים מהגוף יסייע לכם להימנע מבעיות בריאותיות רבות

מאת: דנית שטיינברג

לקראת פסח כולנו עוסקים בניקיון הבית, בפינוי חפצים מיותרים ובהתחדשות. מומלץ לנצל את אנרגיית ההתחדשות הזו ולבחון כיצד אנו יכולים גם לנקות את גופנו, להיפטר מבעיות בריאותיות המעיקות עלינו ולשפר את איכות חיינו.

תהליך ניקוי רעלים מהגוף או דה-טוקסיפיקציה (Detoxification) מהווה חלק מרכזי בפילוסופיית הטיפול הנטורופתי. לפי תפיסה זו, בריאות האדם אינה תלויה רק בחומרים המזינים את גופו, אלא מושפעת במידה רבה מיכולת הגוף לפנות רעלים (טוקסינים).

באופן טבעי, בגוף מתקיימים תהליכים אשר מפרקים ומפנים פסולת, אלא שאורח החיים המודרני - תזונתנו הלקויה, מי השתייה, האוויר אותו אנו נושמים, רמות מתח גבוהות ורמות פעילות גופנית נמוכות, כל אלו מגבירים את הצטברות הרעלים בגוף ומערכות הפינוי אינן מצליחות לסלק את העודפים. הרעלים שמצטברים בדם וברקמות מפריעים לפעילות הפיזיולוגית של התאים ומערכות הגוף, מפריעים לספיגת ויטמינים ומינרלים מהמזון ומהווים מצע נהדר להתפתחות פטריות וחיידקים. כתוצאה מכך חלה ירידה בויטאליות ומופיעות בעיות בריאותיות ומחלות שונות.

לצורך המחשה, דמיינו לרגע את גופכם כמכונת מעבד מזון: מצד אחד נכנס מזון, עובר ערבול, ומצד שני יוצא האוכל הטחון. במכונה נותרות שאריות ופסולת. עם סיום הפעולה אנו שוטפים ומנקים את מעבד המזון. כעת דמיינו פעם אחר פעם של שימוש במכונה, מבלי שננקה אותה. במכונה תצטבר עוד ועוד פסולת, תפוקתה תרד, היא תחלש ובהדרגה תפסיק לתפקד. כך גם גופנו - על מנת שהגוף יתפקד באופן אופטימאלי ונמנע ממצבי חולי, עלינו לנקות, לשמר ולתחזק אותו.

מקורות הרעלים

ישנם רעלים שהם תוצרי לוואי של תהליך חילוף החומרים בגופנו, וכן רעלנים אשר נוצרו על-ידי חיידקי המעיים. בנוסף אנו "צורכים" רעלים:
מהמזון - חומרי שימור, צבעי מאכל, טעם וריח, חומרי הדברה ועוד.
מהמים - מתכות כבדות, כימיקלים, חומרי ריסוס חקלאיים.
מהאוויר - חומרים רעילים הנפלטים לאוויר מכלי תחבורה, מפעלי תעשייה, תרסיסים כמו קוטלי חרקים ומטהרי אויר, עשן סיגריות ועוד.
דרך העור - כימיקלים מחומרי ניקוי, טואלטיקה וקוסמטיקה.
צריכת תרופות ועוד.

הכבד הוא האיבר המרכזי בגופנו הפועל לנטרול וסילוק עודפי רעלים מהרקמות וממחזור הדם (בין שאר תפקידיו הרבים). בנוסף, בגופנו ארבע מערכות הפרשה עיקריות שתפקידן לפנות את אותה פסולת החוצה: מערכת העיכול (דרך הצואה), מערכת השתן והכליות (דרך השתן), מערכת הנשימה (דרך הנשיפה) ומערכת העור (דרך הזעה). עלינו לגרות ולעודד את מערכות ההפרשה והכבד על מנת שתהליך ניקוי ופינוי הפסולת יהיה יעיל ומהיר.

ניקוי הגוף ושיקומו

תהליך ניקוי גוף יסודי נעשה בתכנית טיפול מסודרת, המותאמת באופן אישי ומפוקחת על-ידי נטורופת או מטפל מוסמך אחר. העקרונות המנחים בטיפול הם:

1. הפחתת צריכת רעלים: צום הינו הכלי הטיפולי הטוב ביותר לניקוי, שכן בזמן הצום הגוף אינו צורך רעלים נוספים ומתפנה לפירוק ופינוי מאגרים קיימים. צום על בסיס מים בלבד, הוא אחד משיטות הטיפול הקדומות ומתועד בכתבי הרמב"ם ובתרבויות רבות אחרות. ישנן שיטות צום ארוך (שלושה שבועות-שלושה חודשים) ומערבות בדרך-כלל גם חוקנים לניקוי המעיים.

הידועות שבהן הן שיטת שלטון (Shelton) ושיטת מאייר. צום מסוג זה יעשה אך ורק במסגרת המיועדת לכך, תחת פיקוח והשגחה רפואית.

השימושים הנפוצים יותר בטיפול הנטורופתי הם: צום קצר הנערך בממוצע כ-3-5 ימים, וכן שיטות נוספות לניקוי כגון: צום מיצים (שתיית מיצי פירות וירקות ומים בלבד), מונו-דיאט - כלומר צריכת מזון אחד בלבד למשך מספר ימים (למשל אורז מלא), שיטת אן-ויגמור, המבוססת על צריכת מזון צמחוני בלבד וידועה בשל השימוש במיץ עשב חיטה (המזרז תהליכי פינוי) ועוד דיאטות ניקוי שונות.

2. עידוד הכבד לנטרול ופירוק רעלים: ישנן דרכים שונות להאצת פעילות הפירוק והפינוי של הכבד, למשל על-ידי שימוש בצמחי מרפא הידועים בהשפעתם על תפקודו התקין של הכבד (הנקראים צמחים אלטרטיביים). מן הבולטים שבהם: שן-הארי (Taraxacum officinalis) וגדילן מצוי (Silybum). בנוסף, בכבד קיימת קבוצת אנזימים המכונה "ציטוכרום P-450" שעוזרת לפינוי רעלים שאינם מסיסים במים.

ניתן לתגבר את פעילותה על-ידי צום, וכן על-ידי צריכת מזונות ורכיבי מזון שונים כגון: פירות הדר (למעט אשכוליות), זרעי שומר וקימל, משפחת המצליבים (כרוב, כרובית, ברוקולי וכו'), נבטוטים שונים, שום, בזיליקום ועוד.

3. עידוד מערכות ההפרשה להוצאת רעלים: מערכת העיכול - חוקנים לניקוי המעיים, צריכה מוגברת של סיבים תזונתיים אשר מעודדים יציאות וכן סופחים מתכות כבדות ורעלים אחרים. מערכת השתן - שתייה מרובה ולעיתים צריכת צמחים משתנים (כגון פטרוזיליה או "זקן-תירס"). פינוי מוגבר דרך מערכת הנשימה והעור על-ידי פעילות גופנית (בזמן צום - הליכה קלה וקפיצה בטרמפולינה נפלאות לניקוי לימפאטי), עיסויים לימפטיים, סאונה וג'קוזי מגבירים זרימת דם, הזעה ופינוי רעלים בתהליך הנשיפה. חשוב לציין שהגוף באופן טבעי מגביר תהליכי פינוי פסולת בזמן חולי באמצעות הפרשות מוגברות: לדוגמה שלשול, נזלת, הפרשות ואגינליות ועוד.

הערות:

- במהלך הניקוי, הפרשת הרעלים המוגברת עשויה לגרום לתגובה (ריאקציה) המתבטאת בחולשה, כאבי ראש, פריחות, נזלת, טעם וריח רע בפה ועוד. חשוב ביותר לא לדכא תופעות אלו, הן מעידות על כך שגופנו עלה על דרך המלך לבריאות.

- חזרה הדרגתית לתפריט תזונה בריא ואימוץ הרגלי אכילה ופעילות גופנית סדירים מהווים חלק בלתי נפרד מהתהליך.

- ישנם מצבים בהם אסור לצום, כגון: בהריון, בהנקה, חולי לב ועוד. כאמור כל תהליך ניקוי צריך להתבצע בהנחיית ובפיקוח מטפל מוסמך.

יש לזכור כי גוף ונפש מושפעים ותלויים זה בזה. ניקוי הגוף הפיזי, טוב ככל שיהיה, לא יהיה שלם ללא ניקוי נפשנו מחסימות רגשיות, מחשבות שליליות, מתחים ודאגות.

דנית שטיינברג היא נטורופתית N.D בקופ"ח לאומית מחוז צפון.

בואו לדבר על זה בפורום נטורופתיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום