כירופרקטיקה: טיפול לכל גיל

(10)
לדרג

מטרת הטיפול הכירופרקטי היא להקנות שיפור בתפקוד עמוד השדרה, ובכך לפתור בעיות גופניות מגוונות. הטיפול מתאים לכולם - מתינוקות ועד נשים הרות

מאת: ד"ר ליאור סילורה

"חפש בעמוד השדרה ומצא בו את השורש לכל המחלות" (היפוקרטס).

בעיות בעמוד השדרה משפיעות, מסתבר, על מכלול תפקודי הגוף - נשימה, מיתרי הקול, המערכת ההורמונלית, מצבי רוח, לחץ דם, דופק ועוד. מקצוע הכירופרקטיקה ידוע בעולם המערבי מזה מאה שנים, אך עוד מימי קדם הבינו את חשיבותה של מערכת העצבים כמרכז השליטה בגוף וידעו ששורשיה מצויים בעמוד השדרה.

אורח החיים המודרני, הכולל ישיבה ממושכת מול המחשב, יציבה לא נכונה, חוסר בפעילות גופנית ומתחים, יוצר עומס שרירי המצטבר באזורי הגוף השונים ולאורך חוליות עמוד השדרה והצוואר. העומס והמתח השרירי, המצטברים לאורך השנים, מצמצמים את תנועת החוליות ובעקבות זאת מתחילות להופיע בעיות באזור הראש, הגב, הצוואר, השכמות ובאזורים אחרים בגוף.


בקרב נשים הרות קימת חשיבות מיוחדת לבריאות עמוד השדרה. צילום: שאטרסטוק

מניפולציה לשחרור החוליות

שיטת הטיפול הכירופרקטי מבוססת על מניפולציה, פעולה שבאמצעותה משחרר הכירופרקטור את החוליה ומחזירה לטווח תנועה מלא. הטיפול מבוצע ללא תרופות או ניתוחים. המונח כירופרקטיקה מגיע מהשפה היוונית מהמילים Cheir, יד ו-Praktos, מעשי, שמשמעות צירופן הוא: "טיפול בעזרת הידיים". באמצעות הטכניקה הידנית בטיפול הכירופרקטי, המטפל מניע את חוליות הגוף במטרה להסיר את הלחץ מהחוליות ה"מקובעות" ולתקן את הסיבה שהובילה לכאב.

הכירופרקטיקה אינה מתמקדת בסימפטומים, אלא עוסקת בחקר שורש הבעיה ובפתרונה. הטיפול יעיל עבור מגוון מצבי חולי וליקויים בריאותיים, ביניהם כאבי גב וצוואר, כאבי אגן וכאבים בגפיים התחתונות, נימול וחוסר תחושה בגפיים, כאבי ראש, מיגרנות וסחרחורות, פריצות דיסק, בעיות ניווניות וכאבי פרקים, פציעות ספורט, תאונות, טיפול בעקמת ושינויים הורמונליים בהריון, הגורמים להתרופפות רצועות האגן.

מטרת הטיפול הכירופרקטי להקנות שיפור בתפקודי עמוד השדרה וכך לטפל בכאב. במהלך הטיפול מאבחן הכירופרקטור באמצעות עבודת ידיים את מצב עמוד השדרה ואת נקודות הכאב הקשורות לשלד, לעצמות, לשרירים ולגולגולת. מטרת הבדיקה היא מציאת שורש הבעיה ומקור הכאב. הניסיון, הידע והמיומנות של הכירופרקטור הם כלים חשובים לאבחון נכון. לאחר איתור הכאב ומקור הבעיה, מחזיר המטפל באמצעות הכירופרקטיקה תנועה תקינה לחוליות ומשחרר מהן את הלחץ. מטרת הטיפול היא לשפר את יכולת הגוף לוויסות עצמי על ידי השפעה על מערכת העצבים השולטת על כל האברים והמערכות בגוף ומתאמת ביניהם.

הטיפול מבוסס על הנעה ידנית עדינה, ספציפית ומהירה. בנוסף, משתמש הכירופרקטור גם במתיחות בעזרת מיטת טיפול מיוחדת. העיסוי והנעת החוליות גורמים להקלה בלחצים ובכאב. הליך הריפוי הדרגתי ומתרחש לאחר שהוחזר טווח התנועה התקין לחוליות הבעייתיות ולאחר שתוקנו הסטיות במיקום וביחס הבין-חולייתי. בנוסף, המטופל לומד תרגילים קלים המותאמים לו אישית לתרגול בבית.

כירופרקטיקה לתינוקות וילדים

מחקרים שונים מראים שהכירופרקטיקה מטפלת בהצלחה בבעיות רבות אצל ילדים, כגון דלקות כרוניות בדרכי הנשימה ובמערכת אף-אוזן-גרון, כאבי בטן אצל תינוקות, הפרעות במערכת העיכול, "כאבי גדילה" ועוד. הטיפול בכירופרקטיקה בילדים הוא טיפול מאוד ספציפי, יעיל ובטוח. מרבית בעיות הבריאות שמבוגרים לוקים בהן נובעות מחוסר איזון של עמוד השדרה מגיל הילדות. במהלך הלידה התינוקות נתונים ללחצים העלולים לגרום לתזוזות ולסטיות בעמוד השדרה. בעיות בריאות וגב נוצרות בגיל צעיר מאוד. ברוב המקרים נגרם לילד נזק כאשר ההורים מעמידים אותו על הרגליים או מנסים להושיב אותו הרבה לפני שהוא מוכן לכך מבחינה פיזית. לרוב הסיבה לכך שילד אינו עומד או הולך היא עמוד השדרה בגופו שאינו מפותח מספיק למעמסה זו. על כן יש לתת לתהליך להתרחש באופן טבעי.

דבר נוסף היכול לגרום לנזק הוא נשיאה לא נכונה של התינוק באמצעות מנשא הנתלה על הגוף. הורים המייצבים את התינוק במקביל לגוף (בטן מול בטן) גורמים ללחץ מיותר על עמוד השדרה שלו. הדרך הנכונה להחזקת התינוק היא כשהוא שוכב על הצד מאזור החזה לכיוון המותן הנגדי. כאשר התינוק גדל, חייבים להתאים לו את הכיסאות הנכונים לבית ולמכונית. הורים צריכים גם לשים לב לתנוחת הראש כאשר ילד נרדם בעגלת טיולון או במכונית. לתינוקות רצוי לקנות כרית מיוחדת שתומכת בראש או לאלתר כרית שתרים את הראש, משום ששרירי הצוואר של התינוק אינם חזקים ומפותחים וזה הזמן שבו עלולים להיגרם עיוותים.

תינוקות סובלים מבעיות בעמוד השדרה בשבועות הראשונים בגלל תהליך הלידה, ואחר כך בגלל הנפילות הרבות בבית כשהם לומדים ללכת. לחץ בין חוליות עמוד השדרה יכול להשפיע על איכות השינה של התינוק ועל תפקודים רבים אחרים: קצב ההתפתחות, לימוד הליכה, שיווי משקל, והתפתחות מוטורית.

אחד היתרונות של טיפולי כירופרקטיקה לתינוקות הוא בפתרון לדלקות אוזניים כרוניות. במחקרים רבים הוכח שטיפול לשחרור הצוואר אצל תינוקות עם דלקת אוזניים כרונית יעיל בהשוואה לטיפול באנטיביוטיקה וחסר תופעות לוואי. רצוי להביא את התינוק לבדיקה ראשונה אצל הכירופרקט בגיל ארבעה שבועות, ולאחר מכן לבדיקות תקופתיות כל שישה חודשים. הגיל להתחלת טיפול בתינוקות הוא מגיל שלושה חודשים ומעלה. ישנם תינוקות שהודות לטיפול הכירופרקטי נמנעים מלהגיע לניתוח כפתורים באוזניים.

במהלך גדילתם הילדים נחשפים לפעילות גופנית מרובה ולנפילות מרובות העלולים לגרום להפרעות בחוליות עמוד השדרה. בגילאים של צמיחה וגדילה חשוב מאוד לדאוג לאיזון של החוליות, השרירים ועמוד השדרה. הורים צריכים ללמד את הילד הרגלים נכונים של שכיבה, ישיבה ועמידה. הנחיות אלו ינתנו על ידי הכירופרקטור.

מומלץ לבקר אצל הכירופרקטור לצורך בדיקה תקופתית. צילום: שאטרסטוק

כירופרקטיקה לנשים בהריון ולאחר לידה

בקרב נשים הרות קימת חשיבות מיוחדת לבריאות עמוד השדרה, שכן עם צמיחת הבטן ותוספת המשקל, משתנה היציבה והחוליות נתונות ללחצים חדשים. נוסף לכך, השינויים ההורמונאליים שמלווים את תקופת ההריון גורמים להתרופפות רצועת האגן. נשים הרות שמטופלות אצל כירופרקטור נהנות מיציבה משופרת ומהקלה בתופעות הקשורות בהריון, כגון כאבי גב וגפיים. מחקרים מראים שנשים הרות שקיבלו טיפול כירופרקטי, עברו לידה קלה וקצרה יותר. לאחר הלידה חשוב גם לטפל בעמוד השדרה לאור השינויים העוברים על הגוף.

כירופרקטיקה כרפואה מונעת

אבחון מוקדם של ליקויים בעמוד השדרה עשוי למנוע את התפתחותה של המחלה ואת הופעת הכאבים בעתיד. על כן מומלץ לבקר אצל הכירופרקטור לצורך בדיקה תקופתית, בדומה לביקורים אצל רופא השיניים. למדנו לחשוב שאם אין כאב אין בעיה, אך גם כשמדובר בשיניים, חורים אינם מורגשים תמיד בכאב. כ-90% מכלל האוכלוסייה סובלים בשלב מסוים בחיים מכאבי גב, וכ-99% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים מפגם בעמוד השדרה. בנוסף, רבים סובלים באופן תקופתי או קבוע מהגבלה בתנועת החוליות, הגורמת להפרעה בתפקוד הפנימי והחיצוני של הגוף.

ד"ר ליאור סילורה הוא כירופרקטור, אחראי תחום הכירופרקטיקה ברשת מרפאות "כללית רפואה משלימה".

בואו לדבר על זה בפורום כירופרקטיקה ובריאות הגב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום