אי פריון - הטיפול המשולב

(0)
לדרג

לשילוב בין רפואה קונבנציונלית לרפואה סינית יש חשיבות רבה בטיפול באי פריון. על שלם שהוא יותר מסך חלקיו

מאת: מרגלית שילה

אי פריון, חוסר הצלחה להשיג הריון, טיפולי פוריות, הזרעה, הפריה חוץ גופית. מילים אלה הן טעונות מאוד בקרב זוגות רבים העוברים מסכת ייסורים על מנת לזכות בילד, ונשים המבקשות להיות אמהות חד-הוריות ולהרות באמצעות תרומת זרע. כיום ידוע כי טיפולי הפוריות במסגרת הרפואה הקונבנציונלית אינם מספקים תמיד את התשובה ההולמת ואת התוצאה המיוחלת, בעיקר מכיוון שמדובר בתהליך שאינו רק פיזי אלא גם נפשי ורגשי. הזוגות העוברים טיפולי פוריות קשים, לעתים במשך שנים רבות, חווים בעקבות כל כישלון של טיפול תחושות של אובדן, המלוות בעצב עמוק, בכעס, בהאשמה עצמית ועוד. ההכרה בתהליכים הנפשיים העוברים על המטופלים עדיין לא קיבלה ביטוי ולגיטימציה בקרב החברה, ולכן בעיקר הנשים מנסות להסתיר את תחושותיהן ורגשותיהן, המושפעות גם ממינוני ההורמונים המוגברים שהן נוטלות. עובדה זו רק מקשה עליהן עוד יותר את ההתמודדות עם הטיפולים וגוזלת מהן את המשאבים הנפשיים הנחוצים להצלחת הטיפול.

התאמת הטיפול למטופל

ישנה הכרה כיום, כי יש חשיבות רבה לשילוב הטיפול הקונבנציונלי בבעיות אי פריון עם טיפולי הרפואה הסינית, הן לאישה והן לגבר. הרפואה הסינית מתפתחת בתחום הגניקולוגיה, בזכות המחקרים החדשים והטיפולים המשולבים עם הרפואה הקונבנציונלית. שימוש נכון בידע הסיני ובהישגי המערב מוביל לרפואה משולבת, מקצועית ואיכותית יותר, הנותנת מענה למטופלים, הזוכים להנות משני העולמות.

המטפל על פי הרפואה הסינית מאבחן את המטופל/ת על ידי תשאול מקיף על אורח החיים הכללי, אופי המחזור החודשי אצל האישה ועל פי בדיקות גופניות שונות: בדיקת הדופק, הלשון, הבטן, מעקב חום ועוד.

האבחנה הינה מבדלת, כלומר, נשים או גברים הנכללים תחת אותה קטגוריה של אי פריון במסגרת הרפואה הקונבנציונלית יזכו לטיפול שונה אצל המטפל ברפואה סינית. הטיפול עצמו מורכב מדיקור סיני, תערובות של צמחי מרפא סיניים המותאמות באופן אישי לכל מטופל, תזונה ייחודית המותאמת אף היא באופן אישי וכן תרגול של טכניקות הרפיה כמו מדיטציה או טאי-צ'י.

הטיפול בגברים

זוגות רבים מקבלים מהרופא את האבחנה של 'אי פריון על רקע לא מוסבר' - תיוג שהוא מרגיע מחד, מכיוון שלא נמצאה כל בעיה פיזיולוגית אצל האישה או הגבר המסבירה את אי יכולתם להרות. אולם, מאידך עולים הפחדים והחששות אצל הזוג - מדוע אינו מצליח אם הכל לכאורה בסדר. על פי הרפואה הסינית, ההכרזה שלא נמצאה כל בעיה - אין פירושה שהבעיה אינה קיימת. האבחנה העדינה על פי הרפואה הסינית מעלה את הפרוגנוזה במקרים אלה, והטיפול על פי שיטות הרפואה הסינית אף יכול במקרים מסוימים לחסוך את אותם טיפולים הורמונליים קשים שמציעה הרפואה הקונבנציונלית.

כאשר מדובר באי פריון אצל הגבר, הסיבה יכולה להיות זרע לא תקין או היעדר זרע. במקרים אלה, הרפואה הסינית נעזרת בתוצאות בדיקת הזרע הקונבנציונלית והטיפול המשולב נעשה על פי הפרמטרים המצביעים על חולשה של הזרע: בכמות, באיכות או בתנועתיות. היום ידוע, כי קיימת אפשרות שנתוני הזרע על פי פרמטרים אלה יכולים להשתפר או להתדרדר, גם ללא התערבות של הרפואה הקונבנציונלית או הרפואה הסינית.

קשה לקבוע עד כמה השינוי במצב הזרע הגברי הושפע מטיפול כזה או אחר, אך בכל אופן מומלץ לגבר לעבור טיפול המשלב את הרפואה הסינית, מכיוון שמלבד השיפור באיכות הזרע עצמו, זוכה המטופל להתייחסות בהיבט הנפשי-רגשי, שהינה בעלת חשיבות רבה. אורך הטיפול בגבר הוא כשלושה עד חמישה חודשים וכולל תזונה ייחודית, דיקור סיני וצמחי מרפא. על פי הרפואה הסינית הצמחים פועלים לחיזוק האיברים המשפיעים על טיב הזרע.

הטיפול בנשים

המחזור החודשי והווסת של האישה משמשים ברפואה הסינית ככלי משמעותי לאבחון מצבה. תמונת המחזור החודשי - סדירותו, משך הדימום, אופי הדימום ועוד, מעידה על התפקוד ההורמונלי של האישה. הטיפול על פי הרפואה הסינית יכול להסדיר את המחזור של האישה ואף לשפר את המדדים ההורמונליים שלה.

חוסר איזון הורמונלי אצל האישה יכול לנבוע מתסמונת השחלה מרובת הציסטות (PCO), חוסר איזון בבלוטת המגן או רמת פרולקטין, הורמון החלב והיפרפרולקטינמיה. במקרים כאלה השפעת הרפואה הסינית וצמחי המרפא יכולה להיות משמעותית בטיפול. אצל נשים בגילאים מתקדמים קיים מצב של רזרבה שחלתית נמוכה או תגובה שחלתית נמוכה, המתבטא לעתים בשיבוש המחזור החודשי. במקרה זה הטיפול כולל אף הוא צמחי מרפא סיניים יחד עם דיקור מחטים (אקופונטורה). הטיפול יכול לשפר את התגובה השחלתית, ונשים המשלבות טיפול זה עם טיפול קונבנציונלי מגיבות טוב יותר לטיפול ההורמונלי ומצליחות לייצר ביציות באיכות טובה יותר.

טיפולי ההפריה החוץ-גופית (IVF) עוקפים את מפגש הזרע והביצית בגוף האישה, הנעשה במקום זאת במעבדה, אך עדיין אינם עוקפים את בעיה קליטת העוברים ברחם האישה. על מנת שתהיה קליטה טובה והשתרשות של העובר - רירית הרחם צריכה להיות מספיק סדירה ותלת שכבתית, רצוי בעובי של מעל 7 מילימטרים בזמן הביוץ. במקרים רבים, הצליח הטיפול ברפואה הסינית לעבות את רירית הרחם ואיפשר קליטה והשתרשות טובה יותר של העובר ומניעת הפלות בשלב מוקדם של ההריון.

לסיכום, הניסיון הקליני מראה תוצאות טובות כאשר משלבים טיפולי פוריות קונבנציונליים עם טיפול ברפואה סינית. הניסיון שהצטבר במשך אלפי שנים בסין בשילוב הטכנולוגיה המתקדמת של הרפואה הקונבנציונלית, תורם לשיפור סיכויי ההצלחה בטיפולי פוריות. כמו כן, חוכמת השילוב עוזרת לשיפור המצב הנפשי של המטופלים, המושפע לרעה מכישלונות בטיפול, מסייעת להתמודדות עם שגרת החיים תוך כדי הטיפולים ההורמונליים, להורדת המתח והחרדות, ומעניקה תמיכה גם בזמן ההריון.

מרגלית שילה היא סמנכ"ל רפואה משולבת בלאומית.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואה סינית
פורום פריון האישה והגבר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום