רפואה סינית בהריון

(0)
לדרג

תופעות לוואי, שינויים גופניים והורמונליים, קשיים בלידה - הרפואה הסינית מציעה להריונית וליולדת פתרונות ייחודיים כבר אלפי שנים

מאת: מיכל שלזינגר

הריון הוא חוויה מרגשת שבמהלכה האישה עוברת שינויים פיזיולוגיים ורגשיים רבים. בזמן ההריון היא אינה מקבלת את מחזור הווסת הרגיל שלה עקב עלייה ברמת האסטרוגן והפרוגסטרון בגופה. אצל חלק מן הנשים יתכן דימום הכתמתי קל מזמן ההשרשה (כשישה ימים לאחר הביוץ) ועד ל-35-29 יום לאחר מחזור הווסת האחרון. כמחצית מן הנשים ההרות יסבלו מבחילות והקאות בין השבועות 2 ו-12 של ההריון. סימפטומים אלו יכולים להתרחש לאורך כל שעות היום ומחריפים בנוכחות ריחות חריפים, מתח רגשי ולחץ עלולים גם הם להחריף את הבחילות וההקאות. מתעוררת רגישות בשדיים ברמות חומרה שונות, החל בדגדוג וכלה בכאב של ממש וכן נפיחות של השדיים והופעת ורידים בולטים עליהם. הפטמות והעטרה סביבן מתכהות וגדלות. הפרשת קולוסטרום מן השדיים מתחילה לאחר 16 שבועות של הריון. האם מתחילה לחוש בתנועות העובר החל בשבוע 20-18 בהריון ראשון והחל משבוע 16-14 בהריונות הבאים. לחץ מוגבר על שלפוחית השתן ואי נוחות נובעים מגדילתו של הרחם. נשים הרות סובלות מדלקות בדרכי השתן פי שניים מנשים שאינן הרות. טמפרטורת גוף גבוהה באופן יחסי תימשך לאורך כל תקופת ההריון. סימני מתיחה עלולים להופיע. התעבות הריריות עלולה ליצור גודש בסינוסים ואי נוחות.

כל התופעות שתוארו כאן אינן נשמעות ככיף גדול. אבל, ניתן להקל על חלק גדול מן התופעות באמצעות הטיפולים הבטוחים והיעילים של הרפואה הסינית.

מה צפוי לך?

חשוב להזכיר כי יש נשים שעוברות את ההריון כולו בצורה קלה ונינוחה ועם מעט מאוד חוסר נוחות, אבל לעומתן יש נשים שרק מחכות שהחוויה הזו כבר תהיה מאחוריהן.

קיימים גורמים רבים המשפיעים על סבלה או חוסר סבלה של האישה בזמן ההריון. זה מתחיל בגנטיקה. מההיסטוריה הרפואית ההריונית של אם האישה ההרה ניתן ללמוד במידה מסוימת מה צפוי לבתה. אורח חיים ותזונה גם הם משחקים תפקיד חשוב. אורח חיים לחוץ ולא מאוזן שמאופיין, לדוגמה, בהרגלים של שתיית אלכוהול, עישון, צריכת קפאין וסוכרים - גם הוא משפיע על חוויית ההריון. הריון קודם שנחווה כקשה במיוחד, כזה שלווה בבחילה והקאות, קרוב לוודאי שגם ההריון שלאחריו יהיה דומה.

במשך אלפי שנים הרפואה הסינית סייעה לנשים להתגבר על סימפטומים וסיבוכים שונים במהלך ההריון. הטיפול ברפואה הסינית יכול לסייע בהקלה על תופעות רבות וביניהן בחילות והקאות, התקררות בזמן ההריון, כאב גב תחתון, עובר קטן שאינו מתאים לשבוע ההריון, כאבי מפשעה, בצקות, יתר לחץ דם וסכנת רעלת הריונית, סכרת הריונית, דלקת בדרכי שתן ואפילו בהיפוך עובר שלא התהפך עד שבוע 35-34. הרפואה הסינית כוללת דיקור, חימום במוקסה, פורמולות צמחים, טיפולי מגע ותזונה. דיסציפלינה רפואית זו קיימת כ-3000 שנה. זוהי רפואה עתיקה, אבל התיאוריות והטיפולים רלבנטיים גם כיום.

פוריות על פי הרפואה הסינית

ברפואה הסינית בריאות וחולי מתוארים כמערכות יחסים בין חומרים ותפקודים של אברי גוף מסוימים. פריון האישה תלוי בתפקוד האנרגטי של הכליות, הכבד והטחול. הרפואה הסינית מייחסת תפקוד אנרגטי לאיברים אלו שאינו מוכר ברפואה המערבית.

^^הכליות^^ - הכליות מאחסנות את "התמצית", jing, ושולטות על הגדילה, ההתפתחות והפוריות. בכליות יש אנרגיה יינית ואנרגיה יאנגית. האנרגיה היאנגית היא יותר חמה ואקטיבית, לעומתה היינית היותר קרירה ומזינה.

^^הכבד^^ - הכבד מאחסן את הדם, מניע דם במהלך הווסת, שולט בזרימת הצ'י בגוף ושומר על מצב רגשי מאוזן.

^^הטחול^^ - הטחול הוא אבר העיכול העיקרי ברפואה הסינית, מייצר צ'י (אנרגיה) ודם מן המזון שאנו אוכלים, ומבטיח את זרימת הדם במסלולו התקין.

חוסר איזון ובעיות בתפקודם של אברים אלו עלול להוביל לבעיית פוריות אצל האישה ולאי נוחות בזמן ההריון והלידה. מסיבה זו חשוב שאישה המתכננת הריון תשים לב לבעיות במחזור הווסת. טיפול בבעיות אלו מבעוד מועד עשוי למנוע אי נוחות ובעיות בזמן ההריון.

איפה הצ'י כשצריך אותו?

במהלך ההריון הפיזיולוגיה של האישה משתנה. הפסקת הווסת גורמת להצטברות של צ'י ודם ברחם. כתוצאה מכך, הטחול נדרש לספק צ'י ודם כדי לשמור על ההריון. הכליות מספקות את האנרגיה היינית ואת "התמצית" כדי לסייע להתפתחות העובר, ודם הכבד מזין את הרחם. בהמשך ההריון "החום" מתגבר. הדבר נובע בחלקו מהגדלתו של הרחם, מה שיוצר סטגנציה, תקיעות, של צ'י ודם. קיימת גם פחות אנרגיה יינית קרירה בגוף ולכן נוכחותה של האנרגיה היאנגית החמה בולטת יותר. הדבר מתבטא בתחושת החום. האישה חווה את החום בצורה של תחושת חום, צמא מוגבר, עצבנות, הסמקה, נדודי שינה, חרדה, יתר לחץ דם, הזעות לילה, צרבת, עצירות. סטגנציה של צ'י ודם עלולה לגרום גם לסימפטומים של כאב, נפיחות, ורידים בולטים, ריפלוקס, בחילה, הקאה, קוצר נשימה, או דיכאון מנטלי. סיבת השורש לחום היא על פי רוב חוסר צ'י ודם שעלולים לגרום גם לתשישות.

דקירה קטנה וזה חולף

המטפל ברפואה סינית משתמש בנקודות דיקור לאורך מסלולי המרידיאנים (ערוצי האנרגיה) כדי להסדיר את תפקודם של האברים ובכך להקל על הסימפטומים. חשוב שהאישה תקפיד עם על מנוחה ותאכל מזונות קלים לעיכול ומזינים ובכך תספק את הזדקקותו של הגוף לכמות נוספת של צ'י ודם. הימנעות ממצבי מתח תסייע לסירקולציה התקינה של צ'י ודם בגופה.

גם במהלך הריון תקין הרפואה הסינית משתמשת בנקודות דיקור מיוחדות, שלפי הפילוסופיה הסינית מסייעות להתפתחות תקינה של התינוק מבחינה גופנית ונפשית. לכל חודש מחודשי ההריון קיימת תכנית דיקור מיוחדת שהשימוש בה נקרא: happy baby acupuncture. לקראת שבוע 34, במקרה שהעובר עדיין לא הגיע למצג ראש, קיים טיפול יעיל ביותר של חימום נקודה בקצה הבוהן הקטנה ברגלה של האם. במקרה שהעובר תקין ואין בעיה ברחם או בחבל הטבור, קיים סיכוי הצלחה קרוב ל-90% בהיפוך העובר, ללא כל תופעות לוואי או סכנה לאם ולעובר. לקראת שבוע 37-36 רצוי להתחיל ולטפל באם כדי להכין את הרחם וצוואר הרחם לקראת הלידה. בטיפולים אלו משתמשים בנקודות מחזקות ומניעות צ'י ודם באזור הרחם. במחקרים נמצא כי טיפולים אלו סייעו ללידות קצרות יותר וגרמו להתכווצויות רחם פרודוקטיביות יותר במהלך הלידה ולפחות התערבות מכשירנית.

במקרה שאישה אינה מקבלת צירים בזמן, ניתן גם לסייע בטיפולי דיקור שיעודדו את התכווצות הרחם ויזרזו את פעולת הלידה.

גם לאחר הלידה ניתן להיעזר ברפואה הסינית לעידוד יצור חלב אם ולטיפול בתשישות, כאבי גב ועוד.

מיכל שלזינגר היא מטפלת מוסמכת ברפואה סינית והומוטוקסיקולוגיה.

בואו לדבר על זה בפורום גניקולוגיה ופריון ברפואה סינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום