רפואה סינית וטיפולי פוריות

(4)
לדרג

הרפואה הסינית מהווה נדבך חשוב מאוד בטיפולי הפוריות, החל מטיפול בתופעות הלוואי וכלה בשיפור סיכויי השתרשות העובר

מאת: שרון אלישע ואליהו קורן

גירוי יתר שחלתי מאופיין בגדילת השחלות לעיתים עד קוטר של 10 ס"מ ויותר. השחלות מכילות בתוכן ציסטות מלאות בנוזל שקוף או דמי, אשר מלווה במקרים מסויימים בהצטברות נוזלים בחלל הבטן שמגיעה לעיתים למספר ליטרים ויותר, כאשר ישנם מצבים בהם הנוזל חודר אף לבית החזה. כל טיפולי IVF/IUI (הזרעות והפריות) כרוכים בגירוי שחלתי מבוקר, אלא שבמקרים מסוימים הגירוי יוצא מכלל שליטה ומתפתח גירוי יתר שחלתי שלעיתים אף מביא להפסקת הטיפול בשל סכנה לתסביב שחלתי.

הגורמים העיקריים לתופעת גירוי היתר השחלתי הינם גונדוטרופינים, כגון: גונל F, מנוגון וכדומה. הסיבה המרכזית לתופעה הינה חדירות יתר של כלי הדם אשר אינם מחזיקים את מרכיבי הדם במקומם, מה שגורם לבריחת נוזלים אל חלל הבטן; תופעה שיכולה לגרום להתייבשות ובעקבותיה קרשיות יתר ויצירת תרומבים (קרישי דם בכלי דם גדולים) ופגיעה במערכת הכלייתית.

תלונות המטופלת יהיו: כאבי בטן, בחילות, הקאות, נפיחות בטנית גדולה ולעיתים יופיע קוצר נשימה. גירוי יתר שחלתי יכול להופיע בשני גלים: הגל הראשון מופיע בין 4-6 ימים לאחר מתן הכוריגון (הורמון ההריון שפועל כמו הורמון ה-LH - הורמון הביוץ). הגל השני והשכיח יותר מופיע לאחר כשבוע וקשור בדרך כלל בתחילתו של ההריון עקב עליה בהורמון BHCG - הורמון ההריון.

גורמי הסיכון להיפרסטימולציה שחלתית הינם: מתן כוריגון, אוביטרל (BHCG) אשר מגביר את הסטימולציה השחלתית, מבנה גוף רזה, רמות גבוהות של E2 ביום מתן זריקת הכוריגון, גיל צעיר, טיפול מוצלח (הריון), מספר רב של ביציות ומקרה דומה בעבר.

הטיפול ברפואה קונבנציונלית

ברפואה הקונבנציונאלית לא ניתן למנוע לחלוטין את הגירוי השחלתי. בכל טיפול הורמונאלי יש מידה מסוימת של גירוי יתר, אשר לעיתים יוצא מכלל שליטה ולרוב אין מה לעשות. נסיונות להוריד מינונים של גונל F יכולים לסייע מצד אחד, אך מצד שני לגרום לגידול זקיקים מועט מדי ולא אפקטיבי. ישנם מצבים שבהם עקב גירוי מוגבר מדי נוצרת סכנה ממשית לתסביב שחלתי ואז הפתרון היחיד הוא הפסקת הטיפול עם מנוחה מוחלטת של המטופלת.

במהלך הטיפולים חשוב לשתות המון מים עקב סכנת התיבשות (בריחת הנוזל מכלי הדם) ולכן חשוב לודא שהשתן בהיר. לטיפול בכאבי הבטן ניתן לקחת משככי כאבים כגון: אקמול, אופטלגין ואלגולוזין ללא חשש לפגיעה בהריון המיוחל. במידה והכאבים קשים מאוד יש לפנות לטיפול רפואי בחדר מיון, כאשר לרוב במקרים אלו יהיה צורך במתן עירוי נוזלים ואף דיקור בחלל הבטן לצורך ניקוז הנוזלים המיותרים. במקרים שמתרחש הריון הנפיחות ממשיכה, עקב עליה בהורמון ההריון שמגרה שוב את בריחת הנוזלים, אך גם אז היא חולפת לחלוטין.

הטיפול ברפואה סינית

חשוב לציין שהשימוש בגונדו טרופינים ברוב המקרים גורם להחלשת הכליות ויצירת סטגנציה של צי הכבד, וכתוצאה מכך החלשה של צי הטחול. נוצר מצב בו צי הכליות והטחול אינם מסוגלים להחזיק את הדם ונוזלי הדם, מה שגורם להם לצאת החוצה לחלל הבטן ולגרום לנפיחות וכאבים בבטן, הקאות, בחילות וקוצר נשימה.

בשלב הראשון ישנה היתקעות של הנוזלים המפריעים לתנועה הסדירה של הצי והדם לרחם, כתוצאה מכך נגרמת סטגנציה של צי הכבד, אשר גורמת לתופעת הכאבים והנפיחות בבטן. במצב זה יש לטפל תחילה בהסדרת תנועת הצי והדם, ולכן בטיפול נבחר להניע את הצי והדם ולפתוח את מעברי המים, בכדי לאפשר הזנה תקינה של צי ודם לרחם.

כאשר אישה מגיעה לאחר החזרת עוברים עם היפרסטימולציה שחלתית עם כאבים בבטן מרכזית והקרנה לגב ולצדדים, היא תקבל טיפול באמצעות מרדיאן ה-Dai בשילוב עם Liv13, אשר יפתחו את מעברי המים התחתונים, יסדירו את תנועת צי הכבד, יחזקו את הטחול ויעודדו את הסירקולציה של אנרגית הכליות. תמונת הדפקים במצב זה תהיה עודף בעמדות הדפקים האמצעיות בשתי הידיים (תמונה המתאימה לדופק של ה-Dai mai).

במצב בו לאחר החזרת עוברים יש היפרסטימולציה שחלתית, המתוארת ככאבים חדים במרכז הבטן התחתונה ללא הקרנות לצדדים, נפיחות בבטן וסימפטומים של בחילות, קוצר נשימה ורצון להקיא, נבחר לטפל דרך מרדיאן ה-Chong mai, בשילוב עם Sp10 Kid14. תמונת הדפקים במצב זה תראה על מיתריות חזקה בעמדות הכבד הטחול, הפריקרד והכליות.

הרפואה הסינית מהווה נדבך חשוב מאוד בטיפולי הפוריות, החל מהטיפול בתופעות הלוואי וכלה בשיפור סיכויי ההשתרשות. על ידי אבחנה מדוקדקת של הסימנים והסמפטומים בסיוע של אבחנת דופק ולשון, מזהה המטפל ברפואה הסינית את הסיבה להיפרסטימולציה שחלתית ופועל בהתאם. טיפול משולב של דיקור וצמחים מקל מאוד על הסימפטומים הרשומים מעלה.

הטיפול עוזר להניע את הנוזלים התקועים בחלל הבטן החוצה דרך השתן ובכך מקל על תופעת הנפיחות והכאבים. חשוב לציין שמעבר לעובדה שהטיפול מסייע בהפחתת תופעות הלוואי הפיזיות, הוא אף מקל על הגוף בהכנה לקליטת ההריון וגורם להזנה טובה יותר של הרחם בדם, מה שבסופו של דבר חשוב ביותר להשתרשותו של העובר.

שרון אלישע ואליהו קורן מטפלים בבעיות פריון באמצעות רפואה סינית בקליניקת מעגלים.

בואו לדבר על זה בפורום גינקולוגיה ופריון ברפואה סינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום