עיניים להם ו(בקושי) יראו

(0)
לדרג

הטיפול בדיקור סיני בניוון עצב הראייה (AMD ), המהווה את הסיבה העיקרית לניוון ראייה בגיל מבוגר

מאת: פרופ' משה שטרנפלד, מומחה ברפואה פנימית ורפואה סינית
מה זה AMD?

ניוון עצב הראייה של הגיל המבוגר (AMD ), הינה הסיבה השכיחה ביותר לאובדן ראייה מרכזי באנשים מעל גיל 50 שנה. האטיולוגיה והפתוגנזה של AMD אינה ידועה למרות שזוהו שלבי פעולה רבים (מכניזם) המעורבים בתהליך. לאחרונה מתמקדים במכניזם של דלקת. גורם הסיכון של התהליך מיוחס לאלה של מחלת לב, אירוע-מוחי ומחלת אלצהיימר.

מוכרים שני סוגים בתהליך: רטוב ויבש. הסוג היבש הוא השכיח יותר ועד כה לא מוכר שום טיפול יעיל לבד מתוספת מינון גבוה של ויטמינים-'C', 'E', בטא-קרוטן ואבץ. הסוג הרטוב ( ניאו-ואסקולריזציה AMD ) פחות שכיח אך יכול לגרום לאובדן מהיר וקשה של הראייה. טיפול בלייזר נמצא כיעיל בהאטה של 25% מהניאו-ואסקולריזציה ( יצירת כלי דם חדשים ) של תהליך ה-AMD. הטיפול בלייזר גורם לפגיעה מיידית בראייה.

בשנים האחרונות התרכז הטיפול במקרי AMD בעזרת לייזר קר. גישה זו הניבה תוצאות טובות יותר מאשר הגישה של הפוטו-קואגולציה החמה. עם כל זאת, רק חלק מכלל החולים מפיקים תועלת מן הטיפול בניאו-ואסקולריזציה של AMD.

ממש באחרונה ישנם דיווחים על נוגדן ייחודי לגורם הצמיחה של האנדוטל הואסקולרי. מזריקים לתוך הזגוגית של העין את הנוגדןPEGAPTANIB אחת ל-6 שבועות דבר המפחית משמעותית את אובדן הראייה בכל המקרים של AMD.

הטיפול באובדן הראייה על פי הרפואה הסינית:

על פי הרפואה הסינית, איבר החישה של הכבד הם העיניים. הפרעות בראייה נובעות על רקע פגיעה ראשונית או משנית בכבד. על כן הטיפול שינתן קשור בכבד או בכיס-המרה שהוא מסלול בן-זוג לכבד. במקרים אחרים נעזרים בנקודות דיקור לאורך מסלול המעי-הגס המשפיע על הכבד, יתכנו נקודות דיקור במסלול הלב ועוד. ניתן להיעזר בדיקור האוזניים ( האוריקולו-טראפיה ) כטיפול עזר או עיקרי בבעיות אלו בעיניים. הנקודות שנבחרות הן, המוח באזור האחורי-אוקציפיטלי, שם ממוקם מרכז הראייה, בכבד עצמו, במחמם המשולש ובנקודות המבטאות את העיניים עצמן. אנו משתמשים באוזניים בנקודות של המח לאו דווקא משום ששם ממוקם מרכז הראייה אלא משום שמסלול כיס-המרה עובר דרך נקודות אלו. כך אנו רואים יותר את השלם, את הידע של הרפואה המערבית ואת הפילוסופיה הסינית וללא סתירה ביניהם.

ישנן עבודות מחקר שונות המציגות תוצאות שונות בטיפול בבעיה זו בעיניים. הסינים מציגים תוצאות טובות בראייה מקרוב ומרחוק מעל 80% מסך המטופלים. בעבודות אחרונות שנעשו באירופה השיגו 69% הצלחה מסך המקרים. כך או כך התוצאות מצוינות בהתחשב בכך שאין שום תופעות לוואי לטיפול הסיני. אני מניסיוני יכול לומר כי ההשפעה מהירה יחסית עם תוצאות טובות ונטולות תופעות לוואי. מגיעים חולים מיואשים אשר מאור עיניהם מוטל על כף המאזניים של טיפול בעל תופעות לוואי לא מבוטלות הפוגעות בשדה הראייה ובראיית הלילה. לעומת זאת הטיפול הסיני נטול תופעות לוואי.

המערכת הרפואית המערבית המקובלת בעולם המערבי כולל בארצנו, מבטלת על הסף דרך טיפולית זו. ההימנעות מפני טיפול זה היא לא רק של הרופאים לבדם אלא שלילה כמעט גורפת של פניית חולים לקבלת טיפול שכזה. אני יוצא בקריאה לציבור הרופאים, הקולגות שלי, אנא, פקחו את עיניכם, פתחו את לבכם ולפחות על תשתדלו למנוע מהחולים הפונים אליכם ו/או אלו הנמצאים בטיפול שלכם, מלקבל טיפול בדיקור סיני. כך ורק כך תוכל המערכת הרפואית וציבור החולים, לבחון את איכות הטיפול הסיני בבעיה רפואית קשה זו.

בואו לדבר על כך בפורום רפואה משלימה
ליצירת קשר עם הכותב: לחצו כאן

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום