נגישות
נגישות

שמש, ים וכוויות גם

(5)
לדרג

"להישרף בשמש" - זו לא גזירת גורל ובניגוד למה שחשבו בעבר, זה בהחלט מסכן חיים; מה עושים?

מאת: ~~ד"ר מיכל לזרוביץ N.D~~, נטורופתית, אחות מוסמכת, B.A בסיעוד, M.A. במערכות בריאות, צמחי מרפא, תזונה טבעית, תוספי מזון , אירידולוגיה וקוסמטיקה טבעית

כנראה שכולנו סבלנו לפחות פעם אחת בחיינו מכוויות שמש.

כוויות השמש מדרגה ראשונה היא השכיחה ביותר. כשאנחנו צעירים בדרך כלל בהתחלה המקום צורב, נעשה אדמומי, רגיש, מעקצץ ולאחר כמה ימים העור מתקלף ותוך זמן קצר יכול לחזור למצב הרגיל (או כך לפחות זה נראה)... ואולי במקום שהעור יתקלף הוא נעשה שזוף. אבל מגיל מסוים (שנות ה-30) העור מקבל כתמי גיל . מה שנקרא est la vie 'C.

לעומת זאת כווית השמש מדרגה שנייה היא כבר יותר חמורה ותוצאותיה הם: צמרמורת, שלפוחיות, כאב ראש חזק ולעיתים גם חום. העור מגרד ומעקצץ והתחושה בהחלט לא נעימה. בהמשך יכולה להופיע צלקת או אפילו שינוי במרקם של העור

הקשר לאנטי-אייג'ינג

מה שחשוב לזכור: מה שמתחבא הוא גם מה שיתגלה!! הרושם מטעה אותנו ואנו חושבים שאם הכוויה או השיזוף נעלמו גם הנזק נעלם לעד. אבל, העור כמו פילם מסוגל לקלוט את האור שאליו נחשף ואוגר אותו בזיכרון הגנטי (ה- DNA).

לאחר שנים, הזיכרון של אותו האור יופיע בצורה של קמטים, כתמים, נזקים נוספים ואפילו סרטן העור. כאשר ה-DNA ניזוק על ידי קרינה על- סגולית (UV) הוא יכול לתקן עצמו באמצעות מנגנונים שונים. אם מנגנוני ההגנה לא מופעלים יכול להתפתח סרטן העור.

אפילו חשיפה לא מוגנת באופן מינימלי מזיקה. גם החשיפות הקטנות ביותר המצטברות במשך השנים (כגון הליכה לרכב, הנחת היד על חלון הרכב וכו') גורמות לקמטים, שינויים בצבע העור ובמקרה הגרוע ביותר לסרטן העור. קרינת UV גורמת ל - 90% מסימפטומי הזדקנות עור מוקדמת. נזקיה בין השאר: חריצים וקמטים, נמשים חומים, הרחבה של כלי דם קטנים, קומודונים (לבנים ושחורים) ועור יבש.
המולקולות בעור קולטות את קרני השמש ואז הרדיקלים החופשיים נכנסים לפעולה.

קרני השמש מפעילות גם אנזים שמפרק את השומנים המצויים בתאי העור. פירוק זה של שומנים מייצר את החומצה האראכידונית שהיא שליחה של מולקולות היכולות לגרום דלקת בעור. המולקולות הדלקתיות מזיקות לתא ולכן מאיצות את הזדקנות העור.

היום יודעים כי קרינת UVA היא זו שגורמת למרבית הנזק. היא מגייסת את אנזימי metalloproteinase של העור. תפקידם בדרך כלל לגרות את תיקון הקולגן, אך הקרינה משנה את אופן תפקודם וגורמת לנסיגת קולגן. התוצאה היא שסיבי הקולגן נעשים מחוספסים (באופן תקין הם חלקים) עקב חוסר ארגון במבנה. כמובן שבחשיפה ממושכת לקרינה זו יתפתחו קמטים.

סיבות לכוויות שמש:

הקרינה העל- סגולית של השמש מאד מזיקה והיא מורכבת מ-3 קבוצות: UVA, UVB ו UVC .
קרינת UVA אינטנסיבית וחזקה עד פי 1000מקרינת UVB ויכולה לחדור לעור ולגרום לנזקים לרקמות התחתונות. קרינה זו נחשבת לגורם העיקרי של הזדקנות העור. כתגובה להיחשפות לקרינת UVA ו- UVB תאי הפיגמנט בעור (מלנוציטים) זזים קרוב יותר למשטח העור ונוצרים יותר מלנוציטים- וזוהי דרכו של הגוף להגן עלינו באמצעות השיזוף.
קרינת UVA גורמת ליובש, קמטים, עור לא אחיד וחלק ואפילו לעור מחוספס.

בעוד שקרינת UVB חזקה בין השעות 10.00 בבוקר ועד 14.00 בצהריים הרי שקרינת UVA משפיעה עלינו מהזריחה המוקדמת ועד שעות בין הערביים. קרינה זו יוצרת נזק עורי לטווח הארוך כולל הזדקנות העור ושבירת קולגן העור. ברור שקרינה זו מגבירה סיכון לסרטן העור.

קרינת UVB גורמת למרבית כוויות השמש. מרבית מקדמי ההגנה מסוגלים לחסום
94%-97% מקרינת UVB אך לא קרינת UVA.

קרינת UVC- קרינה זו בדרך כלל נספגת על ידי שכבת האוזון של האטמוספירה, היא המסרטנת מכולם. ידועה לנו הפגיעה המתמשכת בשכבת האוזון דבר המגביר את רמת הקרינה. קרינה זו נוצרת גם באור מלאכותי ולכן מיטות שיזוף, סלוני שיזוף ומנורות שיזוף לא בטוחות!! הנזקים של הזדקנות מוקדמת של העור ופגיעה במערכת החיסונית של העור קיימים גם בסוג זה של שיזוף.

מניעה:

התנהגות נבונה הכוללת קרמים בעלי מסנן קרינה יכולים לעזור במניעת כוויות שמש. חשוב להשתמש במסנן קרינה בעל דרגת SPF (sun protector factor) מעל 15 . מקדם הגנה בין 15 ועד 30 עושים את העבודה בהחלט. מה עושה מקדם ההגנה SPF? הוא בעצם המדד לפרק הזמן שבו התכשיר מגן על העור מנזקי השמש בהשוואה לזמן שבו העור מאדים ללא הגנה. לדוגמה: אם לוקח לעור ללא הגנה להאדים כ-10 דקות אזי השימוש בתכשיר עם מקדם הגנה 15 יאריך את פרק הזמן פי 15 עד שהעור יאדים (כשעה וחצי).

מומלץ למרוח את התכשיר עם מסנן הקרינה כחצי שעה לפני היציאה לשמש ולאחר שעתיים למרוח פעם נוספת. כדאי לדעת שתוספת ההגנה מעל 30 היא זניחה ולעיתים יכולה לגרום לנזק בריריות שונות כגון הפה, האף ואפילו העיניים.
מומלץ שיהיה רשום שמספק הגנה בפני קרינת UVAו-UVB . רצוי שמסנן הקרינה יהיה נטול נטול ריח ושומן, שאפשר לשימו מתחת למייק-אפ, שיתייבש מהר ועמיד בפני מים.
יש לזכור: לא קיים 100% הגנה מפני קרינת השמש.

גם ישיבה על חוף הים תחת שמשיה מפחיתה את קרינת השמש רק למחצית. החול בשפת הים מחזיר את מרבית קרינת העל סגולית.
ואם משהוא מתעקש להיחשף לשמש אז בבקשה לפני השעה 9 בבוקר ואחר השעה 4 בצהריים.

טיפולים בכוויות שמש:

כווית שמש מייבשת את העור וגורמת לסיבי הקולגן להיות פחות גמישים- התוצאה היא כמו של זוחל שהשיל את עורו. לכן, מאד חשוב לשמור על לחות העור לאחר כוייה גם על מנת לאזן את ה-pH של העור ולשקם את הרקמה שנפגעה.
בכוויה מדרגה ראשונה ושנייה מומלץ להוריד טמפרטורת העור על ידי שימת קומפרס קר או אפילו שטיפת המקום במים קרים. לאחר מכן מומלץ להתיז על המקום ספרי מרגיע (בסוף המאמר אסביר איך להכינו בבית) על בסיס אלוורה. לאחר מכן למרוח או יותר נכון לטפוח לחות טובה ולא בעיסוי (כזו שיש בה קמומיל גרמני כדי להפחית את הדלקת ולשמור על גמישות העור היבש).

תזונה נכונה עוזרת להפחית נזקים לעור שנגרמים עקב חשיפה לשמש:
מחקר שכלל 500 איש מצביע על כך כי אכילה של ירקות עוזרת בהאטת התקמטות העור . כלומר חייבת להיות חשיפה מבוקרת לשמש, להרבות באכילת ירקות, קטניות , לחם מלא ומוצרי חלב דלי שומן, שמן זית ודגים (כלומר תזונה ים תיכונית).

מתי מומלץ לפנות לרופא עור?

במקרה של כוויה חמורה על חלק גדול מהגוף, צמרמורת, חום או כאבי ראש יש לגשת לרופא עור . כוויה מדרגה שנייה יכולה להכאיב מאד ולגרום לתחושת חולי.

ולבסוף, אם בכל זאת הצלחתם להיחשף לנזקי השמש ולקבל כוויה להלן תכשיר ספרי אלוורה המקל על הכוויה, מחדיר לחות ומונע דלקת וצלקת.
ממליצה שיהיה בכל בית בימי הקיץ!!

1 ספל מיץ אלוורה (לא ג'ל, ניתן לקנות בבית טבע)
40 טיפות שמן אתרי לוונדר
20 טיפות שמן אתרי זרעי גזר
5 טיפות שמן אתרי מנטה או רוזמרין (להשפעה מקררת)

לערבב היטב את כל החומרים במיכל ספריי מזכוכית וחשוך (250 ml).
יש להתיז על הכוויה לעיתים קרובות.
ניתן לשמור במקרר עד 6 חודשים.

ד"ר מיכל לזרוביץ N.D בדוקטורס

בואו לדבר על כך בפורום אנטי איג'ינג
ובפורום האינטגרטיבי לרפואת עור

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום