נזקי הקיץ: כוויות שמש

(12)
לדרג

בעקבות חודשי הקיץ והשמש הקופחת על ראשנו בישראל: כיצד נימנע מכוויות שמש? איך לטפל אם הפכו לשלפוחיות? לעולם בעקבות השמש? רק בזהירות

מאת: ד"ר מוריס טופז

לצד המודעות ההולכת וגוברת לנזקי השמש, אנו עדיין חיים במדינה שבה השמש הקיצית קופחת ברוב ימות השנה, ואיתה תרבות פנאי של שחייה בים ובבריכה וכן אהבה לשיזוף. חשיפה רבה לשמש טומנת בחובה סכנות רבות, ובראשן סיכון לחלות בסרטן העור. חשיפה לשמש יכולה גם ליצור על הגוף כוויות שמש.

כיצד נוכל לאבחן כוויות שמש שדורשות טיפול מיידי?

כוויות שמש הן למעשה השלב שבו נוצרות על העור שלפוחיות נוזליות, עקב חשיפה ראשונית ארוכה וממושכת לשמש. שלפוחיות אלה יופיעו בדרך כלל על בעלי עור בהיר ורגיש, ויכולות להיגרם בחשיפה הראשונה לשמש, שהיא הרגישה ביותר באותה העונה.

השלפוחיות מופיעות באזורי העור הפגוע, מכילות נוזל ובולטות על פני העור, מלוות בתחושה של כאב ולעתים אף בחום. במקרה זה, יש לבדוק אם האדם הפגוע סובל גם ממכת חום או אף התייבש - מה שהופך את הסכנה למורכבת אף יותר.

האם כאשר העור מתקלף בקיץ עקב שיזוף יתר, מצב זה נחשב לכוויית שמש?

קילופי העור הנגרמים עקב חשיפה ממושכת לשמש עלולים להופיע גם ללא הופעתן של השלפוחיות. העור שנכווה מתקלף ונושר מהגוף כמו נשל, מהשכבה השטחית ביותר שלו - ואין מה לעשות לגביו, פרט לכך שיש להניח לו ליפול מעצמו. לעומת קילופי העור, שלפוחיות מהוות כווייית שמש מדרגה שנייה, והן דורשות התייחסות מותאמת וקפדנית הרבה יותר.

כיצד מטפלים טיפול ראשוני בכוויית שמש?

הטיפול הראשוני הוא לקרר את המקום - אך לא במגע ישיר עם קרח או עם מים קפואים - כדי להימנע ממצב של פגיעה נוספת בעור בעקבות כוויית קור. הקירור יכול להיעשות באמצעות מגבת קרה ונקייה, או על ידי מריחת משחה מרגיעה על האזור הפגוע - לאו דווקא משחה אנטיביוטית. אך במידה והשטח שעליו מופיעות השלפוחיות הינו שטח נרחב, הדבר מחייב היוועצות ברופא וטיפול מתאים.

שטח נרחב עלול להזדהם בקלות, וכן לגרום לאיבוד נוזלים. כשמדובר בילדים שעל עורם מופיעות שלפוחיות - יש לפנות למוקד הרפואי בהקדם. בכל מקרה אין לפוצץ את השלפוחיות בשום מצב, אך כן ניתן להזרים עליהן מים קרים ונעימים להרגעה, אך לא קרים מדי.

מהם הנזקים שנגרמים מכוויות שמש לטווח הארוך?

אם הכוויות הן ממש עמוקות, הן עלולות להזדהם ולהצטלק - ולהשאיר צלקות קבועות על העור. אך מעבר לכך, הנזקים העיקריים ארוכי הטווח של חשיפה לשמש, יכולים להביא לצמיחה של גידולים סרטניים בעור, ואלה עלולים להופיע גם בטווח של שנים רבות לאחר החשיפה עצמה. מדובר כמובן על חשיפה מצטברת לשמש, ולא על חשיפה חד-פעמית ונקודתית. נזקים נוספים שעלולים להיגרם הם התבלות מהירה יותר של העור, נזקי פיגמנטציות ועוד.

בעבר כוויות שמש חמורות נצפו יותר, בעקבות חוסר מודעות לסכנות הטמונות בשיזוף ובחשיפת יתר לשמש. היום הציבור נזהר הרבה יותר מפני השמש, שומר על העור, מורח קרם הגנה, נשמר בצל, ואף הולך עם בגדים ארוכים, אפילו בחוף הים - כדי להימנע מסכנות אלה.

האם בישראל אנחנו מועדים לכוויות שמש יותר מאשר במקומות אחרים בעולם?

בישראל יש מקבץ של סיבות שמעמיד אותנו ברמת סיכון גבוהה כשמדובר בסכנות החשיפה לשמש. ראשית: אנחנו חשופים לשמש הרבה חודשים בשנה - בניגוד, למשל, למדינות אירופה החורפיות, שבהן החשיפה לשמש היא קצרה ברובה. שנית: הרקע הגנטי של רבים מתושבי המדינה הוא רקע של גוון עור בהיר, שהוא פגיע יותר לנזקי השמש. לצד תרבות הפנאי של חיי הים והקיץ - אנחנו בהחלט מועדים לסכנות אלה, וכן ללקות בסרטן העור. מכאן שכיום ישנה מערכת הסברה שעיקרה רפואה מונעת בנושא, שמטרתה לצמצם את הנזקים שלהם גורמת השמש.

ד"ר מוריס טופז הוא מנהל היחידה לכירורגיה פלסטית בבית החולים הלל יפה

בואו לדבר על זה בפורום סרטן העור ונקודות חן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום