נזקי קרינת השמש לעור

(1)
לדרג

השמש חמימה, נעימה ומשמחת, אבל נזקי הקרינה מאוד קשים: סרטן עור או "רק" הזדקנות מואצת של העור. כיצד למנוע נזקים ואיך לטפל בנזקים קיימים? מדריך

מאת: מערכת zap doctors

החום הישראלי לא הופך ונהיה קל יותר. מעבר ללחות הבלתי נסבלת, הולכת וגוברת הסכנה מפני חשיפה לקרני השמש. לצד יתרונות החשיפה, כמו ייצור ויטמין D, והרצון להראות גוף חטוב בים או בבריכה, הרי שמחיר החשיפה הלא מבוקרת לנזקי השמש עלול לעלות ביוקר. נגעים, קמטים, ובמקרה החריף – סרטן העור, הן דוגמאות שלמרבה הצער, הפכו לשכיחות בישראל.

אילו עוד נזקים נגרמים לעור עקב חשיפה לשמש? כיצד והאם ניתן להימנע מהם? כיצד והאם ניתן להעלים אותם? כל התשובות לכל השאלות מפי ד"ר מוניקה אלמן, מומחית לרפואת עור העוסקת ברפואה אסתטית.


נזקי השמש לעור (אילוסטרציה) נזקי השמש לעור (אילוסטרציה)

מהם הנזקים העלולים להיגרם לעור בעקבות חשיפה לקרינת שמש?

"בראש ובראשונה, סרטן עור. מדינת ישראל במקום השני בעולם אחרי אוסטרליה, במספר מקרי סרטן העור. מעבר לכך, חשיפה בלתי מבוקרת ולא מוגנת לשמש עלולה להוביל לנגעי עור, קמטים, קמטוטים, גידולים, פיגמנטציה, התרחבות כלי דם מתחת לעור, כתמים, נמשים הצהבה של העור, הזדקנות ופגיעה במראה העור ובמראהו הכללי של האדם".

לאיזה אזורים בעור הנחשבים חשופים במיוחד משפיע קרינת השמש?

"בהחלט. הפנים וקדמת החזה חשופים יותר מכל לנזקי השמש: העור באזורים אלה דק מאוד והוא חשוף כל הזמן לפגעי מזג האוויר. נזקי השמש מופיעים על כל הגוף, אבל בפנים וקדמת החזה הם נוטים להופיע הכי הרבה. ודווקא שם, נוכחותם הכי מטרידה כי היא בולטת לעין ופוגמת מאד במראהו של האדם".

האם יש קבוצות באוכלוסייה החשופות יותר מאחרות לנזקי קרינת השמש?

"כולם חשופים לנזקי השמש. מספיקה מעט חשיפה בלתי מבוקרת לקרינת השמש בכל יום, כדי שייווצר נזק מצטבר בעור. כמובן שג'ינג'ים, בלונדינים ובעלי עור בהיר או עור מכוסה שומות ונמשים, וגם כאלה עם נטייה גנטית, מחלות עור או מצבים הורמונליים המעידים על נטייה לפתח קמטים וכתמים בעור, חשופים יותר מאחרים לנזקי השמש וסביר כי עורם ייפגע מהר יותר ובאופן חמור יותר עקב חשיפה ממושכת ובלתי מוגנת ומבוקרת לשמש".

בהמשך לקבוצות באוכלוסייה החשופות יותר לנזקי השמש, יש וחשוב לתת דגש על גילאי הנחשפים – כגורם המושפע מנזקי שמש. לצד ההכרה וההבנה כי יש להימנע מחשיפה לשמש ולהשתמש במסנני קרינה, עדיין ניתן לומר כי בקרב גילאים צעירים ישנה הנטייה "לשכוח" את עצמם, כאשר הם משתזפים להנאתם ונחשפים לקרינת השמש. הדבר נכון בעיקר לבני גיל 13-18, ובמיוחד בתקופת החופש הגדול. גם עבורם, וגם עבור אוכלוסיות נוספות, חשוב להתייחס ולהימנע מנזקי השמש.

האם וכיצד ניתן להימנע מנזקי השמש?

"פשוט מאוד: לא להיחשף לשמש בשעות המסוכנות. בין 11:00 לבין 16:00, בוודאי בימי הקיץ, אין מה לחפש בחוץ. אם יוצאים החוצה, חשוב מאד להצטייד בהגנה: כובע, משקפי שמש וקרם עם מקדם הגנה. גם בימי החורף ובשעות הפחות מסוכנות יש להתמרח, בוודאי באזורים החשופים, ובמיוחד בעור הפנים והצוואר.

יש להשתמש בקרמים עם מקדמי הגנה ונשים יכולות לבחור באיפור הכולל מסנן קרינה. יש לדעת כי גם באזור עם צל וגם עם כל אמצעי המיגון, אנחנו עדיין חשופים לשמש ולכן יש להמעיט בשיטוט בחוץ, כשהשמש במרכז השמיים. גם נסיעה קצרה לעבודה באוטו ללא מיגון מהווה חשיפה בלתי רצויה לשמש".

האם קיימים טיפולים לעיכוב הופעת נזקי שמש?

"ראשית, יש להקפיד על תחזוקה שוטפת מגיל צעיר וקבלת טיפולים אסתטיים שגרתיים באזור הפנים והצוואר. ביקור במרפאה אסתטית, טיפולי פנים וטיפולים מתקדמים, במקרה הצורך, מגנים על עור הפנים ומרעננים אותו. במדינה חמה כמו שלנו, מומלץ מאוד להשתמש על בסיס קבוע בסרום, קרם לחות ומסנן קרינה. ניתן לשלב גם מוצרי טיפוח המכילים חומצות אלפא הידרוקסי, חומצה גליקולית, חומצה לקטית וויטמין C.

באופן כללי, טיפולים של ניקוי עור עמוק, עיסוי פנים, טיפולי אנטי אייג'ינג, טיפולי פוטו רג'וביניישן (חידוש העור) וטיפולי מזותרפיה, משפרים פלאים את מראה עור הפנים וככל שמתחילים איתם יותר מוקדם, כך יותר טוב. כל פעם מדהים אותי מחדש לגלות כמה הנשים בישראל, בשל החשיפה לשמש, מקבלות בגיל מאוד מוקדם עור פנים בעל מראה זקן. העור מצהיב, מתרוקן, יבש, שמוט ועייף. כל הטיפולים הללו מבהירים כתמים, מעניקים חיות, מרעננים והופכים את העור לצעיר, רענן, אלסטי וקורן ללא זיכרון לעור העייף והדהוי שהיה ללא שגרת טיפולים ראויה".

האם יש טיפולים מיוחדים לעור שכבר נפגע מקרינת השמש?

"מטופל שעורו כבר נפגע והחלו להופיע אצלו נזקי שמש יצטרך, בנוסף לטיפולי התחזוקה הללו, טיפול יותר ממוקד ומכוון מטרה. ברוב נזקי השמש ניתן לטפל באמצעים מגוונים, אם באמצעות טיפול בודד, או סדרת טיפולים. החשוב ביותר הוא לאבחן את הבעיה בצורה מקצועית, ולהתאים למטופל את הטיפול בהתחשב בצרכיו."

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום