סרט מתח

(0)
לדרג

איך משפיעים חיי היום יום הלחוצים שלנו על יכולתו של גופנו להתמודד עם מחלות? ומתי המתח הוא אתגר?

מאת: ד"ר י . לב - אור ND מומחה לביו פידבק, רפואה סינית הומאופתיה, ותזונה.
אנו חיים במתח רב וזו עובדה

לא משנה אם נחיה בגליל בבית עץ קטן וצנוע, נחייה מחסה אורגנית ומי מעיין זכים וצלולים או שנעבוד כיועצי השקעות או נהגי מונית בגוש דן ניזונים משווארמה קפה שחור , גרים בבית משותף על כביש חיפה תל אביב בקומה ד בלי מעלית , תמיד נהיה חשופים לגורמים היוצרים מתח ותחושה של לחץ.

ההבדל בין מתח חיובי יוצר ערנות למתח מזיק היכול להוביל אף למוות - הוא האופן בו אנו מגיבים לגורמי המתח , הכיצד אנו נפרש את הגירוי ואיך נתמודד איתו , אופן ההתמודדות וצורת ההתייחסות הם אלו שקובעים האם המתח הוא מתח חיובי או מתח שבסופו של דבר עלול לפגוע בנו ולהוביל להתפרצות של מחלה קשה.

אפשר לחלק את המוקדים הנחשבים כיוצרי מתח למספר מקורות עיקריים:

הסביבה הרחוקה
מטאוריט במסלול התנגשות עם כדור הארץ, רעש אדמה אשר אמור לזעזע את אזור השבר שאנו יושבים במרכזו ( סורי אפריקאי ) ואו גל צונאמי אשר ישטוף את רצועת החוף.

סביבה קרובה \ רחוקה
גורמי סיכון המשפעים עלינו מאוד אבל לא נמצאים בשליטתנו כגון: סכנת הגרעין האיראני , התחממות בגבול הצפון, התרעה על מחבל מתאבד שחדר לאזורנו, שיעור הריבית האינפלציה ומצב רוחו של הבוס\ית.

סביבה קרובה \ קרובה המשפיעה עלינו באופן ישיר: כאב הראש של בן או בת הזוג, מכתב רשום מרשויות המס קפה שנשפך על החולצה ממש לפני היציאה למשרד, רכב של הילד של השכנים שחוסם לנו את היציאה מהחניה, מזג אוויר גרוע, הפרעות תנועה, בעיות חניה ...

למרות שאירועים אלו נתפסים כגורמים לא משמעותיים במנגנון יצירת המתח ישנם לא מעט עדויות שהם אלו המשפיעים ביותר עלינו, מצטברים ופוגעים בבריאותנו הנפשית והגופנית.

נשאלת השאלה מה ניתן לעשות לנטרל את המתח ולהפחית את הסיכון להתפתחות של הפרעה או מחלה הקשורה למתח?

מחלות ותופעות הקשורות למתח ואו לחץ לאורך זמן

ניתן להבחין אילו מחלות קשורות להצטברות של מתח ואו לחיים תחת לחץ לאורך זמן, אילו מחלות קשורות למבנה האישיותי ( TYPE A TYPE B PATTERN ) וליכולת ההתמודדות האישית עם מתח ואו לחץ מתמשך.
לכל אלו קשר ישיר לפוטנציאל להתפתחות מחלה ואו לחלופין ליכולת להיעזר במתח כגורם מדרבן וזרז להצלחה.

תגובות גופניות בסיסיות ללחץ - בין התופעות הנפוצות ניתן למצוא תופעות כשינוי במתח השרירים שיכול להוביל לכאבי גב צוואר וראש , שינוי בקצב הלב , עליה בלחץ הדם , הפרשה מוגברת של הורמוני לחץ ( אדרנלין ), הזעה מוגברת, שינוי בקצב הנשימה.

תגובות רגשיות לחשיפה ללחץ - אנשים לחוצים הם אנשים כעוסים, כועסים על הסביבה, כועסים על עצמם ולרוב נראים רגוזים וחסרי סבלנות לקרובים ולסביבה לעיתים קרובות הם יגלו נטיות דיכאוניות ויפתחו סמפטומי חרדה.
מנהלים שנמצאים בלחץ עלולים לפעול בפזיזות ולשלוף מהמותן ללא חשיבה ושיקול דעת מוקדמים.

תגובות התנהגותיות - אין ספק לחץ מתמשך משפיע על ההתנהגות שלנו, אדם לחוץ עלול להפגין התנהגות עוינת ותוקפנית, שיכולה לבוא לביטוי באלימות מילולית, נטייה להתווכח על כל דבר, עקשנות ואו ציניות.
במקרים מסוימים אדם לחוץ יגלה נטייה הפוכה, הוא ימנע מעימותים ואו ממעורבות (במקרים חריגים האדם הלחוץ יברח ויעלם לזמן מה) יגלה פסיביות ויהיה בסיכון מוגבר לסבול משיתוק זמני. אנשים לחוצים עלולים לשנות הרגלים יומיים כמו גילוח ( יפסיקו להתגלח ) מקלחת, שינה, יחסי מין, אכילה קשר עם חברים ובני משפחה .

מחלות הקשורות למתח ולחץ

כבר בימיו של אפלטון הכירו בקשר הישיר בין מתח ולמחלות , רופאים רבים ייחסו חשיבות רבה לנטרול והתמודדות עם מתח לבין החלמה מהמחלה .

הצטננות
הסימנים הנפוצים ביותר להצטננות הם: חולשה וחולשת שרירים , נזלת כרונית , לעיתים קרובות עליה בחום הגוף, ישנם לא מעט מחקרים שמאששים את ההנחה שחשיפה למתח מחלישה את מע' החיסון וחושפת את הגוף לנגיפים

מחלות לב
מחלות לב יכולות לבוא לביטוי במספר אופנים , אוטם שריר הלב MYOCARDIAL INFRACTION
תעוקת לב ANGINA PECTORIS
הסימפטומים לתעוקת לב הנם כאבים תקופתיים באזור החזה , הקרנה לכתף ולזרוע השמאלית, הזעה מוגברת, כאבים בחזה בזמן מאמץ, כאבי גרון וגב .

אין ספק שלגורם התזונתי חשיבות עליונה בכל הקשור למחלות לב וכלי דם, שילוב של חוסר פעילות גופנית, תזונה מערבית חשיפה ממושכת ללחץ מהווים שילוב קטלני, מחקרים מראים שבמקרי לחץ משמעותי כפטירה של בן משפחה , פיטורין ואו אירועים משמחים ומלחיצים כמסיבה משפחתית ולידה של בן משפחה מהווים זרז משמעותי להופעה של מחלת לב ( התקף ) בקרב אנשים לחוצים.

הפרעות עיכול
אין ספק שחשיפה ממושכת למתח משפיעה על מערכת העיכול ויכולה לגרום להפרעות עיכול קשות כמחלות אוטו אימוניות כקרוהן קוליטיס , דמם בצואה, גזים, שלשולים ועצירות לסירוגין וכל אחד לחוד (אני יכול להעיד מניסיון אישי כחייל וכמפקד בטירונות צנחנים שלפני יציאה למסעות ואו לתרגילים ממושכים השירותים בבסיס היו עמוסים באופן חריג )

תופעות נוספות אשר נקשרו למתח הן הפסקת מחזור בנשים ואו כאבי מחזור, אימפוטנציה בגברים, הופעה והחמרה של אסטמה, החמרה ואו הופעה של סכרת, כאבי ראש צוואר וגב, החרפה של מחלות הקשורות למערכת החיסון ישנה תיאוריה שטוענת שההחמרה במצבם הגופני של נשאי אידס מתרחשת בזמן שהם מקבלים את הבשורה על היותם נשאים , מתח מתמשך עלול להוביל להפרעות וקשיי זיכרון ולהפרעות קוגנטיביות.
ללא ספק חשיפה ממושכת למתח מובילה לכך שאנו מזדקנים יותר מהר מאשר אנשים שאינם חשופים למתח ואו אנשים שלמדו למתמודד עם מתח בצורה טובה ולנטרל גורמי לחץ ביעילות.

אף על פי כן

מחקרים רבים הוכיחו באופן ברור וחד משמעי שאנשים לחוצים שלמדו להתמודד עם המתח וראו בגורמי המתח
זרז ואתגר להזדמנויות חדשות , פתח ליזמות וחשיבה יצירתית , צמיחה אישית ועסקית במקום איום ופגיעה גופנית
חשו שהם בשליטה בנסיבות החיים, ואשר יודעים שיש להם את המשאבים להתמודד לבחור ולהשפיע על האירועים בחייהם , הם בעלי תחושת מחויבות עמוקה למשפחה ולעבודה, קל להם לתקשר עם אחרים ולפתח קשרים אישיים חדשים, הם לבביים יותר ובטוחים יותר בעצמם ובמעשיהם.
היטיב לבטא מצב זה אחד ממטופלי שטען שבעצם לקיחת המשכנתא הענקית שלו הוא הבין שהוא הולך להצליח בעסקיו מאחר והוא התייחס ללקיחת המשכנתא כגורם מדרבן וזרז להצלחה רבה בעסקים.

בואו לדבר על כך בפורום רפואה משלימה

ובפורום התמודדות עם מצבי מתח ולחץ

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום