מוצאים את הידיים והרגליים

(0)
לדרג

אוזן כמו עובר, יד כמו גוף - עקרון הדמיון והשוני בגוף והדרך לרפא ולהקל בעזרתו - אונורי סו-ג'וק

מאת: נעם באומץ
היסטוריה

ב-26 באפריל 1986 בצ'רנוביל פרצה שריפה באחד מספקי הכוח העיקריים של הכור הגרעיני שבעיר, 30 עובדים נהרגו במקום. עד היום השלכות האסון לא ברורות לחלוטין, אך מיד לאחריו היה ברור כי החומרים הרעילים שהתנדפו לאטמוספירה יהרגו את כל תושבי האזור. מעל 130 אלף תושבים פונו, 142 יישובים נקברו תחת האדמה, רמת הקרינה שנמדדה באזורים מסוימים היתה גבוהה פי 100 מפצצת האטום בהירושימה שגרמה לנזקים שאת עוצמתם קשה לתאר.
בין המומחים הרבים שהגיעו לאזור כדי לעזור לפצועים, היה גם רופא קוריאני בשם פרופ' פרק ג'או וו. בזמן שרוב הרופאים היו עסוקים במתן תרופות התיישב פרופ' ג'או וו עם החולים שסבלו מפגיעות קשות מבלוטת התריס, דרך זיהומים קשים ועד סרטן, ולימד אותם איך לטפל בעצמם. אולי כאן טמון הסיפור כולו מאחורי הרפואה הקוריאנית הידועה בשם סו ג'וק (Su Jok). כל אדם יכול ללמוד את עקרונות שיטת הטיפול בדקות ספורות ולטפל בבעיות רפואיות שונות, החל מכאבי גב וכלה בפגיעות הורמונאליות קשות.

הכאב משתקף בכפות

אך הסיפור מתחיל עוד קודם. ב-1953 הסתכל פרופ' ג'או וו על כף ידו והגיע למסקנה כי קיים דמיון גדול בין כף היד לתמונת הגוף כולה. במשך 20 שנה הוא חקר את הנושא וב-1974 יצא עם הספר הראשון המתאר את הבסיס לרפואת הסו ג'וק כולה.

סו (יד) ג'וק (רגל) היא רפואה הבנויה על העיקרון כי כל תא, רקמה ואיבר בגוף מחזיקים בתוכם את הידע האגור בגוף כולו. אם נסתכל על האוזן, לדוגמה, נוכל לראות בה תמונת עובר הפוך, כשהראש נמצא בתנוך האוזן והרגליים בקצה העליון. גם כפות הידיים והרגליים מזכירות את הגוף כשהאגודל יהיה קרוב יותר לראש, הזרת והאצבע - לידיים, ואילו הקמיצה והאמה - לרגליים. את כל גב כף היד אפשר לדמות לחלק האחורי של הגוף (בכללם עמוד השדרה והכליות), ופנים כף היד יהיה קשור לחלק הקדמי של הגוף.
כשאנו סובלים מכאב כלשהו הוא ישתקף באזור הקשור אליו בגוף בצורת כאב. ולכן - כל שאנחנו אמורים לעשות כדי להפיג את הכאב, במקרה של כאב ראש, לדוגמה, יהיה להגיע אל האזור המתאים, לחפש את הנקודה הרגישה ביותר ולעסות אותה. כך כאבים בבית החזה יורגשו מיד בכרית האגודל, וכאבים בעורף יורגשו בשורש גב כף היד. התגובה תהיה מידית ועשויה להפתיע כל מי שינסה להשתמש בה.

טיפול ולימוד מהירים

יפעת מנזלבסקי, מטפלת שש שנים בשיטת הסו ג'וק, מדגישה כי התוצאות המהירות והיעילות הן היתרון הגדול ביותר בטיפול. "בתור מטפלת בדיקור סיני קלאסי אני יודעת שפעמים רבות יש להמתין בסבלנות כדי לראות תוצאות, לפעמים שעה, יום או יותר. כשאני מטפלת ברפואה קוריאנית אני מצפה לראות תוצאות בטווח המידי.
"הדבר השני המופלא בשיטה הוא שכל אדם יכול ללמוד אותה, די בקלות, בעצמו. כל מה שצריך הוא להכיר את המפה של היד והרגל, לקחת מכשיר מתאים ולעסות את המקום הרגיש. יש לי מטופלים שלימדתי אותם את טכניקות הסו ג'וק והם משתמשים בהן בזמן שעובר בין טיפול לטיפול. מטופלים רבים אחרים כמעט ולא נזקקים לעזרתי יותר, וכשהם חשים בכאב - הם כבר יודעים מה לעשות ואיך לטפל בעצמם".

סו ג'וק היא אולי הרפואה המודרנית ביותר שהגיעה אלינו מהמזרח הרחוק, ולא רק מכיוון שהיא נחקרה ופותחה ב-50 השנים האחרונות, אלא בגלל שהיא למעשה התמצית של רפואות משלימות שונות, שחלקן עתיקות וחלקן חדישות. שיטת הטיפול שואבת את מקורותיה מדיקור תוך-אוזני, רפלקסולוגיה, ארומתרפיה, רפואה סינית, הודית, יפנית, קוריאנית קלאסית ועוד. הרפואה אף קיבלה את עקרונותיה מהבודהיזם ומהפילוסופיות המזרחיות השונות, והשיטה מהירה, לטיפול ולימוד, בטוחה ומעל לכל - יעילה.

מרוסיה תצא תורה

מכללת "תהילה" מתגאה בהיותה בית הספר היחידי בארץ השייך ל"אקדמיה הבינלאומית לטיפול בסו ג'וק" שהקים פרופ' ג'או וו. קונסטנטין דז'וסואב, המלמד סו ג'וק בבית הספר מספר כי למרות שפרופ' ג'או וו הוא קוריאני, המקום העיקרי לטיפול בסו ג'וק הוא דווקא ברוסיה. "הרוסים פשוט לא האמינו כשהם ראו את תוצאות השיטה. טיפול כזה התאים בדיוק להלך הרוח ששרר במוסקבה בתקופת גורבצ'וב והפרסטרויקה: חדיש, מורכב מתחומים רבים ומוכרים, וכמובן זול מאוד - יתרון חשוב ברוסיה הענייה.
"כדי לחקור את הנושא פנה פרופ' ג'או וו לבתי חולים, מכונים ומוסדות רפואיים אחרים וגייס צוות המורכב כולו מרופאים. המחקרים הרבים שהם הוציאו הצליחו לשכנע רופאים נוספים, וכיום נמצא מרכז גדול במוסקבה המקיים כנסים פעמיים בשנה. לכל כנס כזה מגיעים בין 500 ל-2,000 מטפלים, רובם רופאים. ועדיין לא הזכרנו את הסמינרים הרבים והלימודים הדו-שנתיים הנערכים ברוסיה, אוקראינה, צ'כיה, קפריסין וגם בישראל".

"טיפול בסו ג'וק ניתן לחלק לשתי רמות. הרמה הראשונה - הפיזית שאותה כל אחד יכול ללמוד. הרמה הזו מבוססת על מערכת השתקפויות כשכל אדם שמרגיש כאב יכול ללכת לאזור המשקף את המערכת, יהיה זה האזור שקשור לגב, לראש או לבטן, ולהפיג את הכאב על ידי עיסוי או שימוש במכשירים שונים.
"הרמה העמוקה יותר קשורה לטיפול במערכות אנרגטיות מורכבות יותר, ובעצם נועדה לאפשר טיפול בכאב עמוק יותר - יהיה זה כאב נפשי עמוק או מחלות כרוניות מורכבות. כדי להפיג כאב גב מספיקה הרמה הראשונה, אך כשמעוניינים לטפל בבעיות עמוקות יותר או במקור העמוק ביותר לכאב הגב - צריך ידע נרחב מזה, הקשור גם לרפואה מערבית קלאסית וגם להבנה פילוסופית מעמיקה של עקרונות הרפואה הקוריאנית, הסינית ועוד".

הומו - הטרו

"הבסיס דומה מאוד לעקרונות הין והיאנג הסינים, הנקראים הומו Homo והטרו Hetero", מסביר דז'וסואב. "בתחילת היקום היה רק פוטנציאל השרוי בחוסר תנועה. כוח זה אנו מכנים בשם 'הומו' - כוח יציב, פסיבי וסופג. התנועה החלה כשהחל מפגש עם הכוח המשלים לו בעולם ה'הטרו'. כוח זה הוא המניע, המעורר והמרעיד. כל הכוחות בעולם בנויים לפי שני עקרונות אלה - המניע והמייצב. זו גם הסיבה שאנו מוצאים דמיון רב בין שתי מערכות שונות, שלכאורה אין ביניהן כל קשר. וזו הסיבה גם לדמיון בין אנשים, בעלי חיים וכוכבים. כולם בנויים לפי העקרונות של הומו-הטרו. מעבר לכך, הרפואה הקוריאנית מחלקת כוחות מנוגדים אלה לשש אנרגיות בסיסיות - חום, קור, יובש, לחות, רוח, ומעל לכל - להט. כדי לטפל ברמה העמוקה יותר אנו חייבים לקחת בחשבון את מערכת היחסים בין כוחות אלה".

זהו לא המקום היחידי שבו נראה שילוב בין הרפואה הסינית לזו הקוריאנית. מנזלבסקי מוסיפה כי כמו שאיברי הגוף משתקפים באיברים השונים, גם המרידיאנים - תעלות האנרגיה המוכרות ברפואה הסינית - יימצאו בידיים. "כך ניתן יהיה לדקור נקודות ספציפיות המוכרות לנו מתחום הרפואה הסינית במקומן האסוציאטיבי על גבי היד. לדוגמה, נקודה הממוקמת בגוף ליד הברך תשתקף ליד המפרק באחת מאצבעות היד. כך בטיפול, אני יכולה לבחור אם להשתמש בנקודה המקורית או בנקודה המשתקפת, לפי הצורך".
הרפואה קוריאנית אינה מתעלמת גם מהצ'אקרות המוכרות דווקא מהפילוסופיה ומהרפואה ההודית. מטפל מוכשר הוא זה שילמד לשלב בין כל התורות הללו לנקודות מעטות שתפקידן לטפל בבעיה עצמה. גם האבחון עצמו יתבצע בדרך כלל בכף היד. מלבד תחושה של כאב באזור מסוים נוכל לראות שינויים על פני העור, אדמומיות, נפיחות, צורה, טמפרטורה אחרת וכיו"ב.

הרגליים פסיביות מהידיים
הרעיון של איבר מסוים בגוף, המהווה מעין מיני מערכת שבה משתקף הגוף כולו, אינו חדש. הירוגליפים מצריים מקשרים בין כף הרגל לגוף, כתבים סינים מחברים את הגוף ללשון או לאישון, ומוחות מבריקים בני המאה ה-20 מצאו קשר הדוק בין צורת עצמות הגולגולת לגוף האדם. פריצת הדרך בחקר הגנטי הוכיחה מעל כל ספק כי בכל תא בגוף האדם מסתתר הקוד הגנטי לגוף כולו.
מה אם כן מיוחד כל כך בידיים וברגליים? "אם נחזור לרגע לעיקרון ה'הומו' וה'הטרו'", אומר דז'וסואב, "נבין שכשאנו מנסים להתחיל תהליך החלמה נצטרך לזעזע את המערכת ולשם כך נשתמש בעיקר בכוח המניע. לכל אחד מהעקרונות הללו יש אזורים הספציפיים לו. הכוח היציב יהיה משויך בדרך כלל עם החלק התחתון - הכליות, הבטן וכיו"ב. הכוח המניע, בדרך כלל, יעלה למעלה או לאזורים המרוחקים מהמרכז. לשם הנעתו נוכל להשתמש בכל האזורים הרחוקים מהמרכז, כמו האוזניים והגולגולת, אך פעמים רבות גם נשתמש בקצות הגפיים כדי ליצור אפקט חזק של תנועה. גם כאן אפשר ליצור הפרדה כשהרגליים נחשבות פסיביות יותר מהידיים. יחד עם זאת, כשנרצה לטפל בבעיות עמוקות יותר, כאלה שאינן משתנות ולהן רקע כרוני יותר, נפנה לכפות הרגליים במקום לכפות הידיים".

לא רק מחטים ועיסוי

צבי אלפישר, מקים מכללת "תהילה", מטפל ברפואה סינית כבר כ-20 שנה. אל הסו ג'וק הוא הגיע במקרה. " חבר שלי נפגע בעת שנפל מבניין, וצלע במשך זמן רב. כשחזר מנסיעת עסקים לקוריאה הוא החלים. הוא טופל שם בדיקור קוריאני והביא עימו ספרים שונים שדרכם התחלתי להבין את יסודות הרפואה. אך כדי להבין את הסו ג'וק לעומק יש צורך בלימוד יסודי יותר. כיום אני נוסע לכנסים, קורא ספרים ולומד ללא הפסקה.

"לטעמי, אחד הדברים הנפלאים בסו ג'וק הוא שהטיפול לא מוגבל לשימוש במחטים או עיסוי, למרות שאלה הדרכים המקובלות ביותר. ניתן להשתמש בטיפול בכל דבר שיש בו אנרגיה. דרך מקובלת מאוד לטפל היא באמצעות צבעים שמורחים על היד באזור הקשור לחלק הבעייתי.

אך לא רק לצבעים קשורה השיטה. "מלבד מחטים או מגנטים", מציינת מנזלבסקי, "אני משתמשת פעמים רבות בזרעים או בענפים שלהם אנרגיה פורצת מאוד. אפשר גם להשתמש ב'מוקסה' - לענה מיובשת - שאותה שורפים על פני העור, או במכשירים חשמליים השולחים אותות לכיוון נקודות מסוימות. לפעמים אני גם שולחת את המטופלים הביתה עם מחטים תת עוריות שהם יכולים לעסות בעת הצורך".

אונורי לכל אדם
הטיפול בסו ג'וק הוא רק חלק מרפואה מורכבת יותר שנקראת אונורי. משמעות המילה אונורי היא "אדם שיכול לעזור לעצמו" או "רפואה שקל ללמוד אותה". כאן אולי חשוב לשוב ולהזכיר את העובדה שלמרות המעטה האקדמי והעובדה שרוב האנשים שחוקרים ברצינות את התחום הם רופאים, הרי שרפואה זו אינה מוגבלת אך ורק להם.
באתר האינטרנט של ה"אקדמיה הבינלאומית לאונורי - סו ג'וק" מצוינות כמה מטרות, והראשונה שבהן היא לגרום לבן משפחה אחד (לפחות) בכל בית להיות מטפל בסו ג'וק. אם נאמין למקימי בית הספר "תהילה" הרי שמדובר בעניין של זמן עד שסגנון הרפואה הזה יהפוך לשותף שווה זכויות לשיטות הטיפול המשלימות המתבססות והולכות בארצנו הקטנה, ושזכו להכרה שלה הם ראויים.
אלפישר מדגיש כי זהו "המחזור הרביעי שאותו אנו מקיימים בבית הספר, אבל הביקוש גדול. מגמות לדיקור קוריאני קיימות גם במוסדות לימוד אחרים לרפואה משלימה, במרכז ובצפון".

בחלק השני של הכתבה: כיצד נטפל בעצמנו? עקרונות יסוד

בואו לדבר על כך בפורום רפואה משלימה

פורסם לראשונה ב"דרך האושר", גיליון פברואר 2005

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום