מגע - תומך ואוהב, מרגיע ומנחם, מחזק ומכוון, משחרר ומקרב

(0)
לדרג

עיסוי תורם לתינוק הרבה יותר מאשר מגע, הוא מסייע לזרימת הדם, מסייע בהרדמה ובשחרור כאבי בטן ותורם לקשר הרציף הורה/ילד - דוקטורס מציג: מדריך מובנה ומצולם לעיסוי תינוקות, לקרוא, להדפיס ולעסות

כתבה: יעל טל, מדריכה לעיסוי תינוקות, מוסמכת מטעם העמותה הבינ"ל לעיסוי תינוקות ומטעם מכללת רידמן.

מגע, על מה ולמה

מגע הוא כנראה צורת התקשרות הבלתי אמצעית החזקה ביותר שעומדת לרשותנו. מעולם שכולו מגע, מגיע תינוק חדש לעולם. אנו נוגעים בו באופן אינסטינקטיבי, מעניקים לו חום ובטחון ומחפשים כל דרך אפשרית לקרבו אלינו ולומר לו - ברוך הבא לעולם הגדול, אנחנו אוהבים אותך ומקדמים את פניך.

עיסוי תינוקות הוא מסורת עתיקה בכל תרבויות העולם. העיסוי ממריץ את מחזור הדם, מגרה את מערכת העיכול לפעולה תקינה, נותן גירוי עצבי שתומך בהתפתחות מהירה של מערכת העצבים ועוזר לתינוק לשחרר מתחים רגשיים. ההורה המעסה מקשיב לתינוק ונענה לו, מסתכל עליו ואולי שר לו, ומתמלא בתחושה של התעלות, רוך ואהבה. העיסוי תומך בבניית הקשר שבין ההורה לתינוק והעיסוי היומיומי הופך למקדש נגיעה טהורה של להיות ביחד.

מדריך זה מדגים רצף מובנה לעיסוי התינוק. להורה המעסה נוח יותר לעבוד בתוך מסגרת ידועה ומובנית. אנו עוברים על אותן התנועות המוכרות ותשומת לבנו מתפנה להתמקד בתינוק ובצרכיו. מצידו שלו, התינוק לומד להכיר את העיסוי והוא יודע מה עומד לקרות. לאחר מספר פעמים כבר אין התמודדות עם הלא מוכר והחדש, והתינוק פנוי להרגיש וליהנות. אני ממליצה להורים ללמוד את הרצף בעל פה כדי ללמוד את התנועות, ואח"כ לשכוח אותו. אנו רוצים לעסות מתוך זרימה עם התינוק וקשב אליו ואל עצמכם.

מתי לעסות:

תזמון נכון הוא תנאי הכרחי לעיסוי טוב. אנו מחפשים זמן ביום שבו התינוק רגוע, ערני ונינוח. (ערנות שקטה). בזמן כזה התינוק פתוח לקבל גירויים חדשים וללמוד ומוכן לתקשורת ו"התעסקות". אנו מחפשים זמן שבו ההורה פנוי מטרדות היומיום ומוכן להתפנות ולהקדיש לתינוק את תשומת ליבו המלאה. כל תינוק הוא שונה ולכן על ההורה למצוא את הזמן המתאים לו ולתינוק. עם הקימה בבוקר או משנת הצהרים, לפני או אחרי הרחצה, לפני השינה - התינוק יסמן לנו מתי הזמן המתאים ביותר, ועלינו להיות קשובים לאיתותים אלו.
אנו נמנעים מלעסות תינוק ישן או תינוק בוכה. אנו מחפשים את המקום שבו יש תקשורת והדדיות, שבו אנו יכולים לכבד את התינוק, להקשיב לו ולתת לו מרחב התבטאות.

היכן לעסות:

נבחר מקום שקט ומוגן עם אור נעים ורחש נעים, סביבה שבה לא יהיה עודף גירויים ונוכל ביחד עם התינוק להתמקד בעיסוי. סביבה חמה מספיק שנוכל להפשיט את התינוק ולדעת שנעים לו בעירום.

שמן לעיסוי:

נעסה עם שמן צמחי המופק בכבישה קרה ללא תוספות ארומטיות. למשל - שמן שקדים, זרעי ענבים, חוחובה, זית או עירוב של כמה שמנים.

תנוחת העיסוי:

הקו המנחה הוא שלתינוק ולנו יהיה נוח. אנחנו יכולים לשבת על הרצפה או על המיטה ולהישען על קיר או כרית גדולה, אנחנו יכולים לשבת בשיכול רגליים או ברגליים פרושות. התינוק יכול להיות עלינו או לפנינו. כל אחד ימצא את התנוחה המתאימה לו והנוחה לו. תינוקות קטנים יכולים להעדיף תיחום עם מגבת או עם הרגליים, אנו מפשיטים את התינוק לגמרי (כולל טיטול).

מסגרת העיסוי:

לקראת העיסוי נפנה זמן לדקה של התכנסות והרפיה. נרים את התינוק אלינו, וננשום מספר נשימות עמוקות. אפשר להמהם מעט. אם יש לכם דרך שונה להרפיה טובה ונעימה אנא השתמשו בה. המטרה היא "להבדיל קודש מחול" ולאפשר לנו לעשות שינוי אנרגטי, להתרכז ולהירגע לקראת העיסוי. התינוק מצדו מגיב לנו ומתכוונן אף הוא. מהר מאוד הוא ילמד לזהות את הטקס שסביב העיסוי ויתאים את ציפיותיו ותגובותיו.

נתחיל את העיסוי בבקשת רשות מהתינוק, ייתכן שתופתעו לגלות שכאשר אנו קשובים מספיק, אנו מגלים שהתינוק יודע לתקשר בבירור האם הוא מוכן לעיסוי או שמא העיתוי לא מתאים. כאן נראה את חשיבות הטקס. ככל שנהיה עקביים יותר , כך נקל על התינוק לדעת מה הולך לבוא ולהודיע לנו את דעתו על כך. את בקשת הרשות נעשה באופן קבוע: אחרי שהפשטנו את התינוק, נלטף רכות את רגליו ונשאל: האם אפשר לעשות לך עיסוי?

תנועות העיסוי:

ניקח מעט שמן ונחמם אותו על כפות הידיים שלנו. בכל איבר נבדוק אם אנו צריכים עוד שמן, בכל פעם מחדש נבדוק האם התינוק מוכן להמשיך, האם אנחנו עדיין נושמים ונינוחים. לפי תגובת התינוק נדע כמה פעמים לחזור על כל תנועה.

רגליים:

נתחיל עם הרגלים, כדי להרגיל את התינוק לתחושת השמן ולעיסוי בכלל. אנו מתרגלים לנגיעה מלאה, כל כף היד אוחזת ומלטפת ונוגעת בנגיעה שהיא יותר עמוקה ומשמעותית מאופן המגע היומיומי שלנו.

1. "חליבה": כפות הידיים שלנו בצורת c. יד אחת אוחזת בשורש כף הרגל ותומכת, והיד השנייה חולבת את הרגל מהמפשעה לכיוון שורש כף הרגל. הידיים מתחלפות, והיד הראשונה תומכת בעוד היד השנייה חולבת את הצד החיצוני של הרגל, יד רודפת יד.



2. חיבוק ופתיחה: כפות הידיים אוחזות את הרגל ליד המפשעה ומושכות לכיוונים מנוגדים. מתקבלת תנועה המזכירה סחיטה של בד. בכל פעם אנו מחליקים את הידיים טיפה לכיוון כף הרגל. כשהגענו אנו חוזרים למפשעה.

3. כף הרגל:
עם האגודלים אנו מציירים חצאי עיגול קודם מהעקב לבוהן ואז מהעקב לזרת.
אנו מתייחסים לכל אצבע - סחיטה קלה, משיכה קלה.
·עם האגודלים נבצע לחיצות על כל כף הרגל.



4. "חליבה": שוב נבצע חליבה, הפעם משורש כף הרגל לכיוון המפשעה, הידיים בצורת c, יד אחת תומכת בשורש כף הרגל והשנייה חולבת, יד רודפת יד.

5. נאחז את הרגל בין כפות ידינו ונטלטל אותה קלות הלוך ושוב, אנו מזמינים את התינוק להרפות את הרגל.

בטן

נקפיד לעבוד על החלק הרך, מתחת לצלעות ומעל העצם התוחמת, לכל רוחב הבטן, התינוק (כמונו) יכול לקבל מגע עמוק בבטן. תוך קשב לתינוק, ננסה לעבוד דרך העור והשרירים להניע את מערכת העיכול ולגרות אותה לפעולה. העבודה על הבטן תורמת גם לשחרור מתח רגשי. ככל שניגע באופן יותר משמעותי - כפות ידיים רכות ומלאות, כך נקנה לתינוק תחושה נעימה יותר של ביטחון. כמו בכלל בזמן העיסוי, במיוחד בבטן - קחו מספר נשימות עמוקות וחפשו את קצב העבודה המתאים לכם ולתינוק.

1.נניח את שתי הידיים זו על זו על בטן התינוק ונקשיב לתנועת הבטן ונשימות התינוק.

2. גלגל מים: הידיים אוספות את הבטן מהסרעפת אל העצם התוחמת - יד רודפת יד.

3. שמש וירח: כף יד שמאל מציירת שמש על הבטן, עם כיוון השעון וסביב הטבור, בלי לנתק מגע, יד ימין מצטרפת ומוסיפה מעליה חצי סהר גם כן עם כיוון השעון, להשלים תנועה רציפה של עיסוי מעגלי. אנו עובדים על הנעת המעי הגס.

4. אנו מניחים כף יד על בטן התינוק ומפעילים לחץ קל מצד לצד בתנועת גל.

5. נניח את יד ימין שלנו על בטן התינוק ו"נלך" עם האצבעות על הבטן מצד שמאל לצד ימין לרוחב הבטן.

6. שוב נניח את כפות הידיים על בטן התינוק ונקשיב, נתחבר לשלווה.

חזה:

אנו עובדים על בית החזה לפתוח את איזור הלב והריאות.

1. תנועת הספר הפתוח: כפות הידיים מציירות לב ממרכז החזה לכיוון הכתפיים, וחזרה משני צידי החזה.

2. כף היד מציירת קו אלכסוני מבסיס עצם החזה לכתף. התנועה מסתיימת בעצירה קלה על כתף התינוק, היד השנייה מחליפה אותר בתנועה נגדית, יד רודפת יד.

ידיים:

העיסוי לידיים דומה לעיסוי הרגליים. להרבה תינוקות יש נטייה להחזיק את הזרועות קפוצות. אנו יכולים להזמין אותם להרפות על ידי כך שנאחז את זרוע התינוק בידינו ונבקש ממנו להרפות, תוך נענוע קל של הזרוע. במשך הזמן, התינוק לומד לעשות זאת מעצמו.

1. חליבה: כמו ברגל, כפות הידיים שלנו "חולבות" את זרוע התינוק מבית השחי לכיוון שורש כף היד. יד אחת שלנו תומכת את שורש כף היד של התינוק בעוד השנייה מבצעת את החליבה. הידיים מתחלפות.

2. חיבוק ופתיחה: כמו ברגל, כפות הידיים חובקות את זרוע התינוק ומושכות לכוונים מנוגדים. אנו מתחילים קרוב לבית השחי וגולשים מעט עם כל תנועה לכיוון כף היד. בסיום הזרוע נתחיל שוב מבית השחי.

3. אצבעות כף היד: כל אצבע מקבלת התייחסות - גלגול, חיכוך ומתיחה קלה.

4. חליבה: הפעם "נחלוב" את הזרוע מכיוון שורש כף היד לכיוון הגוף.

5. שחרור: נאחז את הזרוע כולה בין כפות הידיים שלנו ונטלטל אותה קלות.

פנים:

כדי להרגיש את האפקט של עיסוי הפנים, אני ממליצה לתרגל את התנועות על הפנים שלנו. זה כל כך נעים! אנו מעסים עם שתי הידיים באופן סימטרי. נשתמש במעט שמן, אם בכלל.

1. האגודלים פותחים את המצח ממרכזו לשני הצדדים, תנועה זו אפשר לבצע גם עם האצבעות.

2. לחיצות קלות עם האגודלים על הגבות מהמרכז החוצה.

3. האגודלים מעסים בקו מבסיס האף, על עצמות הלחיים לכיוון השיער.

4. האגודלים מעסים את כל אחת מהשפתיים מהמרכז לצדדים. דרך השפה נעבוד על החניכיים.

5. ליטוף הסנטר מהאוזן למרכז.

גב:

נהפוך את התינוק על הבטן, נניח את התינוק בניצב אלינו.

1. הידיים מעסות את הגב לרוחבו בתנועות מנוגדות, הלוך ושוב

2. יד אחת מונחת על בסיס הישבן וכף היד השנייה אוספת אליה את הגב, מהצוואר ועד הישבן מספר פעמים.

3. יד אחת אוחזת את כפות הרגלים של התינוק ושוב אנו אוספים עם היד השנייה, הפעם לאורך כל גוף התינוק.

4. נעסה את שרירי הגב, הכתפיים והישבן בתנועות עיגוליות עם האגודלים או עם שורש כף היד - כמו שהיינו אנחנו רוצים לקבל עיסוי.

סיום העיסוי:

נבצע מספר תנועות ליטוף ארוכות וקלות, מעורף התינוק ועד הרגליים לסמן לתינוק שהעיסוי הסתיים, נודה לתינוק על שאיפשר לנו לעסות אותו.

נספחים:

גזים:
-------
כאבי בטן, קוליק או גזים אצל תינוקות, הם תופעה שכיחה מאד, בעיקר אצל תינוקות מתחת לגיל שלושה חודשים. הסברה אומרת שהגורם לכך הוא מערכת עיכול שאינה בשלה דיה. עד שפעולת המעיים מתאזנת, עוברים על התינוק שעות של סבל. סברה נוספת מעלה אפשרות שהקוליק הוא תוצאה של מתחים שהתינוק אינו יודע כיצד לפרוק.
העיסוי לתינוק יכול להביא להקלה משמעותית. על דרך השוואה, נראה יונקים מלקקים את גוריהם שעות רבות ביממה. מחקרים מראים שללא פעולה זו, הממריצה את פעולת המערכות בגוף, גורי היונקים אינם שורדים. כך גם אנו, יכולים להקל על התינוקות שלנו - במגע, בצליל ובתנועה.
מתוך שיטות עיסוי רבות להקלה על כאבי בטן אצל תינוקות, בחרתי שלוש עיקריות:

1. טיפול מונע, או רצף תנועות להנעה ועידוד פעולה תקינה של מערכת העיכול. רצף זה נעשה ללא קשר לשעת העיסוי, ומומלץ לחזור עליו שלוש פעמים ביום. אם לתינוק שעה קבועה בה הוא סובל, נשתדל לחזור על הרצף כשעה לפני הבכי. כל התנועות לקוחות מתוך העיסוי על הבטן כפי שתואר למעלה:

גלגל מים: הידיים אוספות את הבטן מהסרעפת אל העצם התוחמת - יד רודפת יד, שש פעמים.
נקרב את ברכי התינוק אל בטנו ונספור עד שש. נשחרר.

שמש וירח: כף יד שמאל מציירת שמש על הבטן, עם כיוון השעון וסביב הטבור, בלי לנתק מגע. יד ימין מצטרפת ומוסיפה מעליה חצי סהר גם כן עם כיוון השעון, להשלים תנועה רציפה של עיסוי מעגלי. אנו עובדים על הנעת המעי הגס, שש פעמים.

שוב נקרב את ברכי התינוק אל בטנו ונספור עד שש. נשחרר.
על הרצף הזה נחזור שלוש פעמים עם הפסקות קלות בין פעם לפעם לוודא שהתינוק עדיין פתוח לעיסוי, כאמור נעשה זאת שלוש פעמים ביום.

2. שתי הצעות לטיפולים בזמן מצוקה:
*עיסוי בכפות הרגלים - שתי כפות הרגלים יחדיו, מסמלות את גוף האדם. הבטן מיוצגת ע"י שתי הקשתות של כפות הרגלים, כשהן מחוברות. עם האגודלים שלנו, נצייר עיגולים על איזור הקשתות של כפות הרגלים, עם כיוון השעון. שתי הידיים מציירות עיגולים באותו הכיוון. תבדקו אם התינוק מגיב באופן חיובי למגע יותר עמוק.

*לחיצות סביב הטבור - בעדינות, נלחץ לחיצות נקודתיות על הבטן, ברדיוס של כשני סנטימטרים סביב הטבור, עם כיוון השעון. נתחיל בצד שמאל של התינוק, בחלק התחתון של הבטן, ונתקדם בעיגול, לחיצות לחיצות, עד שנגיע לצידה השני של הבטן. אנו מניעים את המעי הגס ומגרים את מערכת העיכול לפעולה ולתנועה.

נקודה למחשבה: אני ממליצה בחום לעסות את התינוק בלי טיטול או על טיטול פתוח, במיוחד בזמן הפרעות בבטן. תינוקות רבים יגיבו לתחושה של השחרור מהטיטול כמו לאות שמותר לשחרר.

עיסוי לילד הגדל:
------------------------
כשהתינוק מתחיל להיות יותר פעיל, משתנה אופי העיסוי. בתחילה הוא יתהפך לרצונו מהבטן לגב ומהגב לבטן. מהר מאד הוא יזחל לכל עבר ויחפש פעילות ועניין. הפעוט יחפש משחק וירצה לעסות אותנו, הילד הגדל יקבל אותנו בעירבון מוגבל אך בשמחה.
המפתח לעיסוי התינוק הגדל הוא מציאת הזמן המתאים לעיסוי. תינוקות שקיבלו עיסוי מגיל צעיר מאד, מכירים את הטקס ויודעים למה לצפות. אם נפגוש את התינוק בזמן המתאים, הוא יקבל את העיסוי בברכה. גם תינוקות שמתחילים לקבל עיסוי בגילאים יותר מבוגרים, יכולים ללמוד לקבל אותו, וההורה המעסה נדרש לפתיחות ודמיון באינטראקציה שנוצרת. אנו נשארים דינאמיים ומנסים להפחית ציפיות על מנת לאפשר למה שנוצר לפרוח. תנועות העיסוי ישתנו מעט, אורך העיסוי ישתנה. מה שנשאר הוא המהות - הקשב, התקשורת, הזמן המשותף או במילים אחרות - מקדש הנגיעה הטהורה של להיות ביחד.

מוגש באהבה לכל ההורים טריים כוותיקים.


*אין במדריך זה משום תחליף לסדנת עיסוי תינוקות או ללימוד פרונטאלי של העיסוי. החוויה של למידה בקבוצה, התרגול המשותף והמפגש התומך עם הורים נוספים, היא חוויה ייחודית ומומלצת בחום.
* אני מודה לאסתר מרום ולעמותה הבין לאומית לעיסוי תינוקות, על הידע הרב והתמיכה. רוב החומר שבמדריך זה הועבר אלי בזכות פעילות העמותה.

צילומים: אלי גיא
תודה למעין על שהסכימה להצטלם.
כתבה: יעל טל, מדריכה לעיסוי תינוקות, מוסמכת מטעם העמותה הבינ"ל לעיסוי תינוקות ומטעם מכללת רידמן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום