תורת העיסוי: השיטות, הטכניקות, המטרות - מדריך

(0)
לדרג

העיסוי, שתמיד היה פופולארי, צובר בשנים האחרונות גם הילה (מוצדקת) של בריאות ואנרגיה נפשית - מעסים טובים

מאת: יוסי חסון - מסג'יסט מוסמך

הכתבה פורסמה באתר מכון וינגייט

מהו עיסוי?

העיסוי (מסאז'), שיטת טיפול מקובלת במדינות המזרח הרחוק, ידוע ביכולתו להביא לשיפור ניכר במצבים פיזיים ונפשיים ירודים. העיסוי מסייע בשחרור שרירי גוף, בהרפיית מתחים, בשיפור זרימת הדם ובטיפול נקודתי בשרירים ובאזורים כואבים בגוף. באחרונה, עם העלייה במודעות המערב ליכולותיה וליתרונותיה הרבים של הרפואה האלטרנטיבית, גוברת הפופולריות של העיסוי גם בעולם המערבי. קיימות שיטות עיסוי שונות, שכל אחת מהן אופיינית לתרבות ולטיפולים הרפואיים הנהוגים במדינת המקור, ביניהן עיסוי תאילנדי, סיני (Tuina), יפני (שיאצו), שבדי ועוד.

על מנת לדעת איזה מהסוגים מתאים לכל מטופל, מומלץ להכיר מקרוב את אופיים, האיברים שבהם הם מתמקדים והבעיות שבהן נועדו לטפל. המטופל מצדו חייב לוודא היטב שהמטפל שולט בטכניקת העיסוי, ולברר מהי רמת הידע שרכש בנושא. בנוסף, אנשים שונים זקוקים לסוגי מגע שונים, ויש להתחשב בכך בטרם בוחרים בשיטת עיסוי. יש לציין גם כי כל סוגי העיסוי אסורים על חולי סרטן, חולי לב ואנשים הסובלים מאוסטיאופורוזיס (הידלדלות העצם כתוצאה מבריחת סידן). בין סוגי העיסוי הפופולריים ביותר אפשר למצוא את השיאצו, המסאז' השבדי, Deep Tissue (רקמות עמוקות), Trigger Points (נקודות לחץ בשרירים), מסאז' לימפתי, כיסא מסאז', רפלקסולוגיה, Tuina (מסז' סיני),Cranio Sacral (טיפול לאיזון האנרגיות) ועוד. שיטות העיסוי השונות נלמדות במכללות ובאוניברסיטאות כמקצוע לכל דבר, ותקופת הלימודים נמשכת בין מספר חודשים לכמה שנים. בשביל לזכות בתואר מסאז'יסט מוסמך, על התלמיד לעמוד במכסה מינימלית של שעות לימוד, המשתנה בין מדינה למדינה.
בארה"ב, לדוגמה, מכסת השעות נעה בין 250 ל- 1400 שעות, ורבות מהן מוקדשות ללימודי האנטומיה של גוף האדם. חשוב לזכור: מכונים רבים שמספקים שירותי מין מכנים עצמם "מכוני עיסוי", במטרה להסוות את פעילותם האמיתית. בכך הם גורמים עוול לתורה מקיפה, שכל קשר בינה ובין שירותי מין הוא מקרי בהחלט. בעיסוי מקצועי אין חשיפה של איברים אינטימיים, והוא מתבצע בדרך-כלל בכיסוי מגבת או סדין. כמו כן, עיסוי מקצועי אינו מתבצע על איברים אינטימיים כלל. האיבר האינטימי היחיד הזוכה להתייחסות במהלך טיפול גוף כללי הוא הישבן, וגם הוא מטופל באופן חלקי בלבד ואינו נחשף לחלוטין.

שיאצו

מקורה של שיטה זו ביפן, והיא פותחה במטרה למנוע מחלות באמצעות עידוד כוחות פנימיים בגוף לפתח תאים בעלי יכולת התנגדות למחלות. השיטה כוללת לחיצות באזורים מסוימים בהתאם לסוג המחלה. השיאצו מומלץ לסובלים מבעיות שרירים כרוניות, שמשפיעות על איברים פנימיים ותחושות פנימיות. השיאצו הוא טיפול פיזי עמוק בכאבים ובבעיות, ואינו מיועד להנעמת זמנו של המטופל. הטיפול מתבצע ברוב המקרים על הרצפה, כאשר המטופל בלבוש מלא או בכיסוי מגבת או סדין. משך הטיפול נע בין 50 דקות לשעתיים, בהתאם לצורך ולרצון המטופל.

(עוד על שיאצו, במכללה של דוקטורס)

מסאז' שוודי

עיסוי זה מיועד בעיקר לסובלים ממתחים נפשיים, והוא מסייע בהשגת רגיעה רוחנית ובהמרצת מחזור הדם. המסאז' השוודי פופולרי מאד באתרי הספא למיניהם, עקב היותו טיפול מרגיע ומפנק; לעתים קרובות מתבצע עיסוי זה בתוספת טיפול בשמנים ארומטיים או בתחליפי שמנים. העיסוי השוודי מתאפיין במגע מלטף ונעים, ולכן מתאים גם לאנשים שרוצים ליהנות מטיפול מפנק ללא סיבה מיוחדת. העיסוי השוודי כולל את כל הגוף. המטופל, מכוסה בסדין או במגבת, שוכב על מיטת טיפולים. משך הטיפול נתון לשיקולו של המטופל.

Tuina - טווינה

מטרת שיטה סינית זו לטפל בכאבים כרוניים, אולם אפשר לטפל באמצעותה גם בטווח רחב של מחלות שכיחות. פרט לאיסור הכולל לעסות חולי סרטן ולב, שיטת ה- Tuina אסורה בהחלט לביצוע על אנשים הסובלים מאוסטיאופורוזיס (הידלדלות העצם כתוצאה מבריחת סידן), שכן היא אגרסיבית יחסית. ה- Tuina נחשבת לחלק חשוב מהרפואה הסינית לצד הטיפולים במחטים סיניות ובצמחי מרפא. העיסוי מורכב מלחיצות בערוצי האנרגיה (מרידיאנים) של הגוף; כל ערוץ אחראי על אזור מסוים בגוף. הטיפול ב- Tuina נערך בשכיבה או בישיבה (בהתאם לאזור הטיפול), ללא בגדים בדרך-כלל, אך ניתן להישאר בבגדים תחתונים. משך הטיפול המומלץ נע בין חצי שעה לשעתיים, בהתאם למצב המטופל

מסאז' לימפתי

טיפול זה מיועד לחיזוק המערכת החיסונית בגוף על-ידי המרצת זרימת נוזל הלימפה לאזור הלב. הטיפול מומלץ לבעלי מערכת חיסונית ירודה או לאנשים שאינם מבצעים כל פעילות גופנית, אם מסיבות רפואיות ואם מסיבות אחרות. כמו כן, המסאז' הלימפתי משמש לעתים קרובות להפחתת בצקות והצטברות נוזלים, שנוצרים עקב מצבים כגון ניתוחי כריתת שד, שכוללים הסרת חלק מבלוטות הלימפה. הטיפול עדין מאוד; המטפל מבריש/ מלטף את העור מקצה כל איבר לכיוון הלב, או לוחץ לחיצות עדינות (עד כדי לחץ של 5 גר', כמשקל מטבע של 5 אגורות) על העור. המסא' הלימפתי מתמקד באזורים שבהם בלוטות לימפה, ומתבצע בשכיבה על הגב בלבד, ללא צורך בטיפול מקביל בשכיבה על הבטן.

משך הטיפול המומלץ לכל הגוף - כשעה. לאחר טיפול לימפתי עלולים להופיע סימפטומים של התקררות, בעיקר במקרים שבהם המטופל אינו מבצע כלל פעילות גופנית, או כאשר הצטברו רעלים רבים בגוף. במקרים אלה יש להמשיך את הטיפול באופן סדיר, עד שתחלופנה תופעות הלוואי. המסאז' הלימפתי הוא טיפול מרגיע ביותר, ולעתים קרובות המטופל שוקע במהלכו בתרדמה. תגובה אופיינית נוספת היא תופעת "עור ברווז", שמסייעת בהזרמת נוזל הלימפה.

Trigger Points

טיפול זה מתמקד בנקודות לחץ בשרירים, שנוצרו בעקבות "טראומה" של שימוש יתר או חבלה בשרירים; אלו הן נקודות הפעלה של כאב, שמוקרן לרוב לאזור אחר בגוף. כאב מסוג זה בדרך-כלל אינו מורגש עד אשר המטפל, או לחלופין - התכווצות שרירים, גורמים להפעלת לחץ על אותןTrigger Points. נקודות אלו גדלות ומתקשחות עם הזמן וחוסמות זרימת דם טובה לאזורים אחרים. כתוצאה מכך עלולים להופיע כאבי לוואי, שמקרינים לאזורים אחרים בגוף.הטיפול בנקודות הלחץ נחשב טיפול כואב, אך מכיוון שלכל אדם סף כאב שונה, המטפל מבקש למצוא את רמת הלחץ שתתאים למטופל. רמה זו מוגדרת כ- 7 בסולם של 1-10, כאשר דרגה 10 מציינת כאב בלתי נסבל; דרגה 7 נחשבת לדרגת לחץ טובה, שניתן לעמוד בה.

הטיפול ב- Trigger Points אפשרי בלבוש מלא, אך מומלץ יותר ללא בגדים, על מנת שאפשר יהיה לאתר ביתר קלות את נקודות התורפה. הטיפול עשוי להימשך שעות ארוכות, שכן איתור הנקודות הבעייתיות ונטרולן מצריך זמן. מומלץ לעבור טיפול זה עוד בטרם מופיעים כאבים, שכן שלב הכאב הוא שלב מתקדם יותר, המאריך את משך הטיפול. בעיסוי זה חשוב במיוחד לוודא כי המטפל שולט בטכניקת הטיפול.
לחיצה שגויה על אזור עצבי או על עצם עלולה לגרום נזק וכאב מיותר.

Deep Tissue (רקמות עמוקות)

עיסוי זה דומה למסז' שבדי, אך חודר לשכבות עמוקות יותר של השרירים הפנימיים. הטיפול מיועד לאנשים הזקוקים למגע חזק ואינטנסיבי, לאנשים לחוצים ומתוחים, לסובלים מבעיות שרירים בעקבות יתר פעילות גופנית או לאנשים שאינם מבצעים מתיחות שרירים דרך קבע.

על מנת לאפשר חדירה לשכבות העמוקות ביותר ללא כאבים מיותרים, מתחיל המטפל את הטיפול בחימום השרירים בתנועות חיכוך או "לישה". משך הטיפול המומלץ נע בין שעה לשעתיים; טיפול קצר יותר מתמקד באזורים ספציפיים. העיסוי מתבצע ללא בגדים, בכיסוי מגבת או סדין.

כיסא מסאז'

טיפול זה מתבצע בכיסא מיוחד, ומאפשר למטופל לקבל את העיסוי בתנוחה נינוחה מאוד, גם כאשר אנשים נוספים נמצאים בחדר. הטיפול מתמקד בפלג הגוף העליון, והמטופל אינו נדרש להתפשט או לשכב. שיטה זו מקובלת ביותר במשרדים, בחדרי כושר ובמקומות שבהם סובלים הנוכחים מלחץ פיזי או נפשי באופן קבוע.

על-פי רוב מדובר בעיסוי קצר, שמטרתו לשחרר מתחים ולהתרענן. המטופל יכול לבחור בין טיפול מרגיע או ממריץ, בהתאם לצרכיו באותו זמן. משך הטיפול בין 3 ל- 15 דקות, והוא מומלץ מאוד לכל מי שאינו יכול להרשות לעצמו עיסוי מלא וממושך.

רפלקסולוגיה

תורת הרפלקסולוגיה מאמינה כי כפות הידיים והרגליים משקפות את המתרחש בגוף כולו. הרפלקסולוגיה מבוססת על הנחת היסוד לפיה כל איזור בגוף מושפע באופן ישיר מנקודה או מרפלקס מסוימים. הרפלקסולוגיה מסייעת בהשגת רגיעה פיזית ורוחנית ובהקלה על מתחים. בנוסף, היא משפרת את הפצת החמצן בגוף ומסייעת בהעברת חומרים מזינים לתאי הגוף. הטיפול כולל הפעלת לחץ ממוקד בעזרת האגודל, האצבעות והידיים.

רפלקסולוגים רבים עושים שימוש בקרמים שונים בעת הטיפול, אך הרפלקסולוגיה המקורית מתבצעת "על יבש", כדי לאפשר לאגודל לעבור ביסודיות על כל נקודות הרפלקסים. טיפול רפלקסולוגיה יסודי אורך כ- 60 דקות (30 דקות לכל כף רגל), ועל מנת למקד את הטיפול מומלץ למטופל לספק מידע רב ככל שיוכל אודות בעיות גופניות ידועות. יש לציין כי רפלקסולוג אינו מורשה לאבחן בעיות, אלא רק לספק המלצות והפניות לרופא מוסמך.

Cranio Sacral

טיפול ה- Cranio Sacral טוען ליצירת איזון בין הגוף לנפש ולשיפור התקשורת ביניהם. הטיפול מבקש ליצור תנועתיות בין עצמות הגולגולת, שמטרתה להשפיע על נוזלי חוט השדרה המצויים בין הגולגולת לעטיפות חוט השדרה, עד אזור עצם הזנב. למרות שלא קיים כל ביסוס מדעי לכך שתנועתיות כזו אכן נוצרת, טוענים יוצרי השיטה שבאמצעותה יוכל המטופל להתמודד בצורה טובה יותר עם לחצים נפשיים, לאתר בעיות בגופו ולהבחין בגורמים שהובילו למצבו הגופני הנוכחי. בנוסף, הטיפול אמור לשפר את היכולת לקבל החלטות אינטואיטיביות. ה- Cranio Sacral כולל מגע עדין ללא תזוזה בנקודות מסוימות לאורך עמוד השדרה, בין הראש לעצם הזנב. המטפל מכוון את אנרגיות המטופל עד לקבלת האיזון המושלם; בשעת הטיפול מומלץ למטופל לשבת בשקט מוחלט, כדי שיוכל להתחבר להווייתו הרוחנית. הטיפול מתבצע בלבוש נוח או מתחת לסדין ונמשך כשעה.

טיפול זה הוא אנרגטי, ולפיכך עלול המטופל לחסום עצמו מפני השינוי הצפוי כתוצאה ממנו; אם יהיה פתוח לקבלו, עשוי המטופל לגלות כי מדובר בטיפול רב עוצמה, שלעתים משפיע על דרך החיים באופן משמעותי. הטיפול מומלץ לכל אחד, ובייחוד לנתונים על פרשת דרכים. לסיכום, נציין כי כל אדם יוכל להפיק תועלת מעיסוי; המגע הנכון יכול לחולל פלאים בתינוקות רכים כמו גם באנשים מבוגרים.

בואו לדבר על כך בפורום שיאצו וטווינה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום