מדור טיפים מס' 93

(0)
לדרג

הנחיות כיצד לאבחן לחץ תוך גולגולתי והמלצות לפני ואחרי הרמת פנים. כל הטיפים החשובים - השבוע בדוקטורס

מאת: מערכת zap doctors
לשחרר את הלחץ

כאב ראש הינו אחת התלונות השכיחות שבגינן פונים חולים לייעוץ רפואי. קיימות סיבות רבות ושונות לכאבי ראש. ישנם מקרים בהם הסיבה לכאב הראש הינה יתר לחץ תוך גולגולתי עצמוני; אבחנה מהירה וטיפול מתאים ימנעו נזק עתידי.

יתר לחץ תוך גולגולתי שכיח בקרב נשים צעירות הסובלות מעודף משקל. קיים גם קשר לתרופות כגון: אנטיביוטיקה מקבוצת הטטראציקלינים, תרופות לטיפול באקנה מקבוצת הרואוקוטן וסטרואידים. סימנים נוספים מלבד כאבי ראש שיכולים להעיד על התופעה, כוללים: טשטושי ראיה חולפים שנמשכים שניות ומופיעים בעיקר בעת שינויי תנוחה וכפל ראיה.

כל כאב ראש שאינו חולף מחייב בירור לקיום של בצקת ראש עצב הראיה, במיוחד אם קיימים אחד מגורמי הסיכון או הסימנים המכוונים ליתר לחץ תוך גולגולתי.

^^במקרים הבאים יש לגשת לבירור רפואי:^^

1. נשים צעירות הסובלות מעודף משקל וכאבי ראש. מומלצת בדיקה של קרקעית העין לשלילת בצקת בראש עצב הראיה (פאפילאדמה).

2. במידה וקיים טשטוש ראיה לשניות בעין אחת, או בשתי העיניים, יש לפנות לבדיקה.

3. בני נוער הסובלים מפצעי בגרות (אקנה) ומטופלים באנטיביוטיקה ממשפחת הטאטראציקלינים, או בתרופות מסוג ראוקוטאן. מומלץ בכל מקרה של כאב ראש או הפרעות ראיה לפנות מיד לבדיקה.

4. במקרים של כאב ראש או טשטושי ראיה, בגברים ונשים, ילדים או ילדות יש לפנות מיד לבדיקת קרקעית העין לשלילת קיום עודף נוזלים בגולגולת, הגורמים ללחץ על עצבי הראיה.

הכותבת ד"ר ענת קסלר היא מנהלת המרכז ליתר לחץ תוך גולגולתי עצמוני במרכז הרפואי תל-אביב.

ניתוח הרמת פנים

ככל שאנו מתבגרים העור נוטה באופן טבעי להתקמט והרקמות נוטות ליפול, וכתוצאה מכך נוצר מראה עייף ומבוגר. לאפקט הטבעי של הזדקנות העור מוסיפים כמובן גורמים סביבתיים והתנהגותיים כגון: עישון, זיהום אוויר ודיאטות לא מבוקרות. כל אלה גורמים לאובדן האלסטיות הטבעית שיש לעור בצעירותנו, ליצירת קמטוטים וקמטים וכן לצניחה של השרירים והשומן בעור הפנים. כדי להילחם בתופעות אלו ובמראה המבוגר שנגרם בגללן, בוחרות נשים רבות לבצע ניתוח הרמת פנים שגורם למראה פנים צעיר וחיוני יותר. את הניתוח ניתן לבצע החל מגיל 40, תלוי במצב רקמות הפנים העור.

^^המלצות לקראת ניתוח הרמת פנים:^^

למעשנות - חשוב להפסיק לעשן למשך שבועיים לפני ואחרי הניתוח, על מנת למנוע סיבוכים אפשריים כגון נמק בעור.

יש לדחות ניתוח למתיחת פנים באם יש פצעונים דלקתיים, זאת היות וקיים חשש להתפשטות זיהומים.

אם אתן משתמשות בתרופות, יש להמשיך עם הטיפול התרופתי לפני הניתוח, אך להפסיק תרופות המדללות את הדם (כגון אספירין) כשבוע וחצי לפני הניתוח. כך גם לגבי ויטמינים מסוג E ומסוג אומגה. בכל מקרה יש להיוועץ עם הרופא לפני כל לקיחת תרופה.

רצוי לבצע צביעת שיער ותספורת מספר ימים לפני הניתוח, היות ובשבועות הראשונים לאחר הניתוח לא ניתן לצבוע את השיער.

יש לצום 6 שעות לפני הניתוח. תרופות קבועות יש לבלוע עם מעט מים.

לפני הניתוח מומלץ לקחת תכשירים טבעיים שמרככים את היציאות, מבלי לגרום לשלשולים, זאת כדי למנוע עצירות. עצירות גורמת לעלייה בלחץ דם, עקב המאמץ ביציאות, ועליית לחץ הדם יכולה לגרום לדימום באזור הניתוח.

מומלץ להגיע ליום הניתוח עם בגדים רחבים ונוחים, כולל חלוק.

יש להגיע לניתוח ללא לק על הציפורניים, לפחות באחת האצבעות, כיוון שהלק מפריע להליך קריאת הנתונים של חיישן הבודק את מערכת החמצן בדם בתחילת הניתוח.

חשוב לדאוג למלווה.

^^המלצות לאחר ניתוח הרמת פנים:^^

תקופת ההחלמה נמשכת בדרך כלל בין 10 ל-14 ימים. במהלך התקופה הזו לא מומלץ לשכב במיטה, אבל רצוי לשהות בבית ולהימנע ממאמץ גופני לתקופה של כשבוע וחצי.

כדי לזרז את ההחלמה והורדת בצקות אחרי הניתוח מומלץ לבצע מסאז' לימפטי, שעובד על מערכת הלימפה במטרה להגביר את זרימת הנוזל הלימפתי.

במידה והמנותחת מעוניינת לחזור לפעילות מוקדם ככל האפשר, ניתן להזמין ייעוץ אצל מאפר מקצועי לטשטוש סימנים שנותרו על הפנים לאחר הניתוח.

את התוצאות המשמעותיות רואים כבר לאחר כחודש מזמן הניתוח.

הכותב הוא ד"ר נמרוד פרידמן - מומחה לכירורגיה פלסטית.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום בריאות העין
פורום ניתוחים פלסטיים - תמיכה ושיתוף

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום