שלשולים בקרב ילדים

(0)
לדרג

הטיפ השבועי: עונת השלשולים של הילדים החלה? ד"ר אנתוני לודר ממליץ כיצד ניתן למנוע את התופעה או לפחות לטפל בה במהרה

מאת: ד"ר אנתוני לודר

נגיף הרוטה הינו הסיבה הנפוצה ביותר לשלשול בקרב ילדים עד גיל שנתיים בישראל. תופעת השלשול הינה אקוטית ונוצרת עקב זיהומים ויראליים, פרזיטים, חיידקים ורעלנים מסוימים.

במצב השכיח נמשכת תופעת השלשול 1-2 ימים ועוברת מעצמה ללא טיפול מיוחד. כאשר שלשול נמשך יותר משבוע, הוא עלול להוות סימן של מחלה חמורה יותר, כמו: דיזנטריה, כולרה, בוטילזם, קרוהן, קוליטיס ומעי רגיז. במצב זה חובה לגשת לבדיקה.

^^מניעה וטיפול בשלשול:^^

1. אחד הדברים החשובים למניעת תופעת השלשול, הינו השמירה על היגיינה אישית: להקפיד על שטיפת ידיים במים ובסבון לאחר הביקור בשירותים, וכמובן שמירת שירותים נקיים ופחי אשפה סגורים, על מנת למנוע כניסת זבובים מעבירי מחלות, מהפח הלאה.

2. חשוב מאוד להקפיד גם על היגיינה במטבח: שטיפת הפירות והירקות במים ובסבון ושמירת המזון בצורה תקינה. אין להשאיר מחוץ למקרר מוצרי חלב ומזונות מבושלים, גם לא לזמן קצר.

3. תופעת השלשולים מדבקת, ולכן כאשר הילד לוקה בשלשול יש לנקוט במשנה זהירות במעון, בגן ובבית הספר, ובמקרים קשים אין לשלוח את הילד לבריכה, מאחר ומים עומדים הם מאגר אדיר לחיידקים.

4. מומלץ לחסן תינוקות מגיל חודשיים עד חצי שנה נגד הרוטה, וירוס הגורם לשלשולים חריפים ולהתייבשות.

5. שינוי קיצוני בתפריט המזון אינו מומלץ כאשר הילד לוקה בשלשול ולא מקיא. שינוי עלול אף להרע את מצבו של הילד. חשוב להמשיך להגיש לילד מזונות מזינים, תוך כדי שימוש במזונות ויוגורטים טבעיים המכילים חיידקים פרוביוטיים, חיידקים ידידותיים המסייעים בהחלמה ומומלצים לילד מעל לגיל שישה חודשים. קיימת גם אבקה פרוביוטיקה לטיפול בשלשול חריף, שניתן לרכוש אותה בבתי המרקחת.

6. בזמן השלשול הגוף מאבד נוזלים ומלחים החיוניים לפעילותו, לכן יש להקפיד על שתייה מרובה ומניעת התייבשות. סימני ההתייבשות כוללים: חולשה, אדישות, מיעוט במתן שתן ובכי בלי דמעות. אצל תינוקות עד גיל שנה וחצי המרפס (אותו שקע בקדמת הראש) יהיה שקוע ומתח העור באזור הבטן (טורגור) יהיה צנוח. יש לשתות כמויות קטנות של 30 מ"ל נוזלים מדי 20 דקות. חשוב לזכור, כי בשל רגישות רבה של הקיבה מתן כמויות גדולות מדי של נוזלים יעורר את תחושת ההקאה. לפיכך, הקפידו על כמויות קטנות בכל פעם. בנוסף, מומלץ להשתמש בתכשירי אבקה מיוחדים הקיימים בשוק, נמסים במים ומהווים שתייה אופטימאלית למקרי שלשול.

ד"ר אנתוני לודר הוא מנהל מחלקת ילדים במרכז הרפואי זיו.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום