תרופה להרזייה

(0)
לדרג

לאכול הכל, לבלוע גלולה, להישאר רזה. חלום או מציאות בהתהוות? על הפנטזיה האולטימטיבית לבעיה מס' 1 של המאה העשרים

מאת: חברת התרופות "מטבוליק" מיישמת היום את פיתוח התרופה נגד השמנה - AOD9604 שנתגלתה במחקרי אוניברסיטת מונאש. התרופה פועלת ישירות על חילוף החומרים של השומן, ואינה נשענת על התאמות התנהגותיות כמו הפחתת תיאבון- ימות המשיח?

התרופה AOD9604 היא החזקה ביותר בסדרת מרכיבים נגד השמנה שפותחו באוניברסיטה. מרכיבים אלה נוצרים באיזור המפחית שומן במולקולת הורמון הגדילה האנושי.
נתוני ניסויים שנאספו ממחקרים במעבדת החיות באוניברסיטה מאז 1994 מראים כי ייתכן ש AOD6904 יכולה להביא להפחתה משמעותית במשקל חולים אנושיים, וכי ניתן לפתח אותה לתרופה יעילה ובטוחה הנלקחת דרך הפה: כתרופה נגד השמנה.

השמנה כמחלה
עודף משקל גדול פוגע במיליוני אנשים בכל העולם, ומהווה גורם מרכזי למחלות ולמוות מוקדם. עודף משקל קורה כאשר יש עלייה בצריכת האנרגיה לעומת הוצאת האנרגיה. הסיבות לעודף משתנות מחולה לחולה, ונהוג להאמין שהן נובעות ממספר גורמים גנטיים, חברתיים וסביבתיים.
יותר ויותר מדענים ורופאים דוחים את האמונה המקובלת כי תזונה לקויה ומחסור בפעילות גופנית בלבד אחראים להשמנה, ונוטים לראות זאת כבעיה רפואית.
מחקר עכשווי תומך בגישה לפיה בתנאים סביבתיים זהים, אנשים שונים יעלו במשקל בדרגות שונות, כשמידת ההשמנה נקבעת על פי נתונים גנטיים.
הועלתה גם הסברה שהברירה הטבעית הביאה את אבותינו הקדמונים לנכס לעצמם "גנים חסכניים", שהגבירו את היכולת לאגור שומן על מנת לשמור על הגוף בעת מחסור. בחברת השפע של היום, העתירה בשומן ובמזון עתיר קלוריות בסגנון מערבי, הגנים החסכניים הופכים למעמסה.
עודף משקל מהווה את גורם המוות מספר שתיים, מיד אחרי עישון. למעלה מ 58 מליון בני אדם נחשבים לסובלים מהשמנת יתר, ו 300000 מקרי מוות בארצות הברית משויכים לאותה בעיה, כשהמספרים נמצאים בעלייה מתמדת.
הסובלים מהשמנה נמצאים גם בקבוצות סיכון לגבי מתח, הפרעות שומניות, התקף לב, סוכרת, שבץ, מחלות בכיס המרה, מוות בשינה, בעיות נשימה ומספר סוגים של סרטן.
ארגון הבריאות העולמי מתייחס להשמנת יתר כאל מגיפה, והקים כוח משימה מיוחד לטיפול באחד מגורמי הסיכון המאיימים ביותר על הבריאות האנושית.

טיפולים קיימים והתרופה החדשה
טיפול בהשמנה מטבע הדברים כרוך בהפחתת צריכת האנרגיה על ידי הורדת התיאבון או בהגבלת ספיגת החומרים בגוף, או על ידי גידול בהוצאת האנרגיה.
הורמון גדילה נמצא באופן טבעי בגוף, וכפי שעולה משמו מעודד גדילה. כשהוא ניתן לבני אדם ההורמון גם מפחית שומן על ידי שני תהליכים: ליפוליזיס, שבירת השומן למרכיבים כימיים בסיסיים יותר, וליפוגנזיס, הפחתת מידת הסינתזה של שומן מהמרכיבים הבסיסיים. ואולם, היות שההורמון משפיע לא רק על מאגרי השומן, לא סביר שיהיה יעיל כתרופה נגד השמנה. אחת מתופעות הלוואי הבעייתיות ביותר בשימוש בהורמון גדילה היא הגדלת ההתנגדות לאינסולין שעלולה להביא לסוכרת. כמו כן ייתכנו תופעות לוואי הקשורות בעצמות, שרירים ובאיברים.
הפרופסור Ng ועמיתיו באוניברסיטת מונאש מצאו שחלק מסוים מהמולקולה של הורמון הגדילה, פחות מעשירית מהגודל המקורי, (hGH 177-191), הוא האחראי לפעולה על השומן ללא תופעות הלוואי על הגדילה או על ההתנגדות לאינסולין.
התרופה AOD9604 היא פפטיד של hGH 177-191.
בחברת מטאבוליק מאמינים של AOD9604 יש שני יתרונות משמעותיים:
* התרופה פועלת ישירות על חילוף החומרים של השומן, אינה נשענת על התאמות התנהגותיות כמו הפחתת תיאבון, ולכן עשויה לזכות בהצלחה מסחרית.
* התרופה מבוססת על הורמון גדילה אנושי, שהוא גורם מוכר, ולכן הניסויים במעבדה מהווים בסיס ראשוני טוב להעברת התרופה לשימוש על ידי בני אדם.

הניסויים
התוצאות של השלב הראשון הראו שאין תופעות לוואי שליליות, וקיימת תגובה מטבולית חזקה על השומן אצל הנסיינים בעלי המשקל העודף.
השלב השני כולל מדידה של פרמטרים דומים וחקר יעילות מתן התרופה דרך הפה לחולים שמנים (שלב זה יתחיל בפברואר השנה, וצפוי להסתיים באמצע השנה).
השלב השלישי מוכתב על ידי רשויות התרופות, הוא ארוך יותר וכולל אוכלוסיית מחקר גדולה יותר לפני שהתרופה מאושרת.
על פי דרישות מועצת המזון והתרופות השלב השלישי יכלול מספר אלפי חולים, וטיפול של 24 חודשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום