מדור טיפים מס' 126

(0)
לדרג

הטיפים הנחוצים: כיצד ניתן למזער את הפגיעה בראייה כתוצאה מסוכרת, ואיך נשרוד את החורף במשרד ללא וירוסים ומחלות

מאת: מערכת zap doctors
טיפול בראייה לחולי סוכרת

לרגל יום הסוכרת הבינלאומי שיחול ב-14 בנובמבר, ד"ר שמואל לוינגר, מנהלה הרפואי של רשת המרכזים הרפואיים ומרכזי האופטיקה "עיניים" מסביר מהן מחלות עיניים הנגרמות כתוצאה ממחלת הסוכרת וכיצד ניתן למזער את הנזק.

סוכרת מתקדמת עלולה לגרום למחלות עיניים הבאות: רטינופטיה סוכרתית, גלאוקומה, בצקת כרונית במקולה (מרכז הראייה ברשתית), שהן מחלות עיניים הפוגעות מאד בראייה עד כדי עיוורון.

רטינופטיה סכרתית אשר נובעת מהחמרה של מחלת הסוכרת היא מחלת עיניים המתבטאת בפגיעה בדפנות כלי הדם הקטנים ברשתית העין. ככל שמחלת הסוכרת ממושכת יותר ורמות הסוכר בדם אינן מאוזנות, כך הפגיעה בעיניים גדולה יותר.

^^כיצד ניתן למזער את הנזק?^^

- איזון רמות הסוכר בדם על-ידי טיפול תרופתי לסוכרת ותזונה נכונה ימנעו את הופעת המחלה.

- הסובלים מסוכרת מסוג 2 ומהשמנת יתר משפרים ערכי הסוכר בדם לאחר הפחתה במשקל.

- איזון לחץ הדם ורמות השומנים בדם.

- הפסקת עישון, שכן עישון עלול להאיץ את קצב התקדמות המחלה.

- אבחון מוקדם יאפשר טיפול בשלב מוקדם שימנע התדרדרות הראייה. האבחון נעשה אצל רופא עיניים באמצעות צילומי קרקעית העין או אצל אופטומטריסט מוסמך לביצוע סריקה של קרקעית העין במכשיר RTA.

- עם גילוי מחלת הסוכרת על החולה להיות במעקב של רופא עיניים אחת לשנה.

- כאשר מתגלים סימני רטינופטיה וקיימת פגיעה בכלי הדם ברשתית, יש מקום לטיפול לייזר כדי לסייע לספיגת הבצקת והישנותה במרכז הראייה ובאזורים המרכזיים של הרשתית.

- במקרים של בצקת כרונית במרכז הראייה ברשתית (מקולה), נשקלת הזרקת חומרים שמסייעים לספיגת הבצקת לחלל הזגוגית.

- התערבות כירורגית מתבצעת רק בשלב של הופעת דימום בזגוגית העין או הפרדות רשתית.

הישרדות חורפית במקום העבודה

מדי פעם קורה שקולגה לעבודה מגיע מצונן ומשתעל וכל מה שנותר לכם הוא לקוות שהוא לא ידביק אתכם. סמדר טייטלר ביוטכנולוגית ואחראית מחלקת ייעוץ ומידע בחברת "הדס" לויטמינים ותוספי תזונה, מעניקה טיפים שיעזרו לכם לשרוד את החורף בלי וירוסים ומחלות מיותרות גם כשאתם בעבודה.

- חם ונעים לכם במשרד עם מזגן וחימום? תתפלאו, אבל גם החיידקים והוירוסים אוהבים טמפרטורות חמימות שמעודדות אותם להתרבות. לכן, אפילו בימים הקרים והגשומים מומלץ לפתוח חלון לאיוורור. מעבר לכך שהאוורור מוריד את כמות החיידקים והווירוסים בחדר, הוא גם תורם להעלאת אחוז החמצן בחדר ומונע תחושת עייפות ונמנום השכיחה בחדרים סגורים בחורף.

- עובדים ב"אופן ספייס"? היעזרו במבער ולתוכו טפטפו מספר טיפות אקליפטוס לימוני. אדי האקליפטוס מחטאים, מטהרים ופותחים את דרכי הנשימה.

- שימרו על הגיינה אישית וסביבתית לוחצת. חיידקים רבים מצטברים לכם על שפופרת הטלפון, כפתורי העכבר, המקלדת וכמובן - גם על כוס התה; לכן חשוב מאד להקפיד על הגיינה וניקיון וכך תחסכו מעצמכם הצטברות של חיידקים מחוללי מחלות מיותרים.

- אוכלים בעבודה? דאגו לעצמכם למרק עוף חמים וטעים. מלבד העובדה כי המרק מחמם ותורם לתחושת שובע, מדובר באחת "התרופות" היעילות ביותר. המרק מכיל ויטמינים ומינרלים ומעודד גם ניקוי טבעי של דרכי הנשימה העליונות.

- הרבו בשתייה - שימו את הקפה החזק בצד ופנו מקום במטבחון ללימון, דבש ולתה צמחים ללא קפאין. שתיית נוזלים מלחחת ותורמת לחיזוק ההגנה הטבעית של הגוף וליכולת שלו להיפטר בצורה טבעית מתחלואים למיניהם.

- הפיצו במשרד טבליות ויטמין C כדי לחזק את כולם בעונה הקרה.

- חזקו גם את הילדים באמצעות תזונה נכונה ותוספי תזונה לחיזוק בחורף - כשהם מתקררים ומנוזלים, סביר להניח שאתם הבאים בתור.

- יוצאים מהמזגן המחמם שבמשרד אל הקור בחוץ? כדאי להתעטף בעוד שכבה חמה, אפילו אם מדובר רק ב"עוד דקה אני מגיע לרכב". חשיפה לשינויי טמפרטורה קיצוניים עלולה להחליש את מערכת החיסון ובכך לגרום לאדם להיות חשוף יותר למחלות. מומלץ לשמור על חום גוף מאוזן, גם כשמדובר על חום וגם על קור.

- והכי חשוב - כשמקוררים, מנוזלים וסובלים משפעת קלה מומלץ לקחת יום חופש ולהתפנק בבית מתחת לפוך. תתחשבו גם בעצמכם וגם בחברים שלך.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום סוכרת
פורום בריאות העין
פורום רפואת משפחה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום