המסע המופלא אל הצרבת - מדברים על מה שבוער

(0)
לדרג

כמו בסרט כך גם במציאות היומיומית: בדיקה באמצעות קפסולת וידאו נבלעת, תספק מידע מדוייק על מצב הושט

מאת: מערכת zap doctors
צרבת - קווים לדמותה

הוושט הוא המתווך בין הפה לקיבה. זהו הצינור שדרכו מועבר המזון מהפה לקיבה. יש בו שכבות של שריר וברגע שמתבצעת תנועת בליעה, מתעוררים גלים שמובילים את האוכל לכיוון מטה, לקיבה. הסימפטום השכיח ביותר למחלות שונות בוושט היא הצרבת.

הצרבת היא בעצם חומצה שנוצרת בקיבה באופן טבעי. החומצה נוצרת בגלל תקלה, חולשה או חוסר תפקוד, בעיקר בגלל הסוגר התחתון בין הושט לקיבה, אבל לא רק. אם הסוגר לא מתפקד כמו שצריך ולא שומר על לחץ סגירה מסוים החומצה הזו עולה בקלות לוושט, ויוצרת תחושה של צריבה, כאב בבית החזה, או בשמו הלועזי: heartburn. תלונות על צרבת נפוצות בקרב 10-30 אחוז מהאוכלוסייה, בעוצמות שונות. למשל, כמעט 30% מהאוכלוסייה סובלים מצרבת פעם בחודש.

צרבת כרונית היא בעצם צרבת שחוזרת ונשנית במשך שנים ומתפתחת תגובה של השתנות של רירית הוושט מרירית קשקשית לרירית שנקראת בארט, או בארט אזופוגוס. כ-10% מהסובלים מצרבת כרונית סובלים מהבארט. זהו ממצא טרום ממאיר, כלומר טרום סרטני. מי שמתגלה אצלו בארט, עליו להיות תחת השגחה סדירה בהתאם לביופסיות של הרירית.

בכדי למנוע מצב כזה, מומלץ לכל גבר לבן מעל לגיל 50 הסובל מצרבת במשך מספר שנים, לעשות פעם אחת בחיים אנדוסקופיה. זאת כדי לראות אם יש או אין לו בארט. לאדם שמתגלה אצלו בארט, קצב התפתחות הסרטן במקרה כזה הוא 0.5% בשנה. מדובר על אוכלוסיה לא קטנה שרצוי שתעבור בדיקה. בשורה תחתונה: אם סובלים מצרבת שחוזרת על עצמה, צריך לבדוק ולטפל בה. חשוב להקפיד ולהיבדק כשמופיעה צרבת.


מה עושים כדי למנוע את הופעת הצרבת?
בצרבת ניתן לטפל באמצעות תרופות, או באמצעות ניתוח שמחזיר את התפקוד התקין של השסתום. אך יחד עם זאת, מומלץ גם לשנות במשהו את אורח החיים. מומלץ מאוד להפסיק לעשן, להימנע ממאכלים שמגבירים את הצרבת, כגון: אוכל מטוגן ושוקולד. מומלץ להקפיד לאכול ארוחות קטנות ולא לשכב אחרי האוכל. ירידה במשקל עוזרת.
באופן כללי, חשוב לשמור על אורח חיים תקין: ארוחות סדירות, שמירה על משקל מאוזן. אם חשים ברע, או מפתחים סימנים של צרבת, ללכת להיבדק אצל רופא משפחה.

שיטה חדשה לצילום האיזור הפגוע

שלוש שנים לאחר השקת הקפסולה המהפכנית המצלמת את המעי הדק, משיקה השבוע, החברה המפתחת, גיוון אימג'ינג, את PillCam ESO קפסולה המצלמת את הוושט. אישור ה- F.D.A מבוסס על מחקר בינלאומי רב מרכזי, שכלל בתי חולים ברחבי העולם, ביניהם המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה והמרכז הרפואי שיבא בתל השומר. חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון המובילה בתחום הציוד הרפואי תשווק את הקפסולה בארה"ב.

הקפסולה תחליף את בדיקת הגסטרוסקופיה הנהוגה כיום, שבה מחדירים לוושט צינור, תוך מתן חומרי הרדמה וטשטוש החולה. היתרון המשמעותי של הבדיקה החדשה הוא בפשטות שלה. באמצעות בליעה של קפסולה בגודל מזערי בעזרת כוס מים יכול הנבדק לקבל אבחון מדויק של בעיות לאורך הוושט.

כ- 15% סובלים מפגיעה בוושט שיכולה להוביל לסרטן
כ 15% מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם המערבי סובלים מפגיעה בשסתום הוושט התחתון, הגורמת להחזר תוכן חומצי מהקיבה לוושט. הפגיעה עלולה לגרום לתהליך טרום סרטני ובסופו לסרטן הנחשב לקטלני. הקפסולה החדשה תאבחן אי סדרים בקצה התחתון של הקנה, בחלק המתחבר עם הקיבה. גודל הקפסולה החדשה כ- 11X26 מ"מ והיא עוברת את הוושט שאורכו בין 22-20 ס"מ תוך, 10 דקות בלבד בממוצע.

"זמן האבחון באמצעות הקפסולה הוא קצר באופן משמעותי, ללא תופעות לוואי ואינו מצריך חומרים מטשטשים"
"הקפסולה החדשה משפרת באופן ניכר את האיכות והדיוק של אבחון בעיות בוושט" מציין פרופ' רמי אלייקים, מנהל היחידה לגסטרואנטרולוגיה במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה. "הבדיקה מאפשרת אבחון לא פולשני של הוושט בפרק זמן קצר במיוחד. בבדיקה הקונונציונלית יש צורך בצום של מספר שעות, בקבלת חומרי הרדמה מטשטשים לצורך ביצוע הבדיקה ובהתאוששות ארוכה לאחריה. זמן האבחון באמצעות הקפסולה הוא קצר באופן משמעותי, ללא תופעות לוואי ואינו מצריך חומרים מטשטשים. ההכנה היחידה הדרושה היא צום של שעתיים".

במסגרת המחקר הרב מרכזי נערכה השוואה בין בדיקה באמצעות הקפסולה לבין בדיקת הגסטרוסקופיה הקונונציונלית בכל הנוגע לאבחון בעיות פתולוגיות בוושט. ממצאי 106 הנבדקים הראשונים הראו רגישות אבחון ברמה של 97% כאשר בכולם נמצאו ממצאים הקשורים בצרבת ממושכת. הממצאים הוצגו בכינוס השנתי של האיגוד הגסטרואנטרולוגי האמריקאי שנערך בתאריכים 31.10-3.11 באורלנדו. החוקרים ציינו כי השימוש בקפסולה הוא בטוח וכי היא כלי אבחון רגיש במיוחד. עוד ציינו, כי הבדיקה היא ידידותית ועל כן אינה מרתיעה כדוגמת המקבילה הגסטרוסקופית.

איך זה עובד? ואיך נוכל להיבדק?

קפסולת הווידאו - פטנט רשום - מכילה מצלמת וידאו זעירה, תאורה, סוללה ומשדר. הקפסולה נבלעת בקלות, מוצאת את דרכה למערכת העיכול, נדחפת קדימה על ידי התנועתיות הטבעית של המעיים ומופרשת מהגוף באופן טבעי. אורכה של הקפסולה הוא 26 מ"מ, רוחבה 11 מ"מ ומשקלה כ- 4 גרם. הקפסולה מצופה חומר סינתטי חלקלק, עמיד בפני לחצים ופירוק ע"י מיצי העיכול. תהליך המעבר והצילום של הקפסולה בגוף, נמשך כשמונה שעות (בדור השלישי כתשע שעות), בהן מצלמת הקפסולה שתי תמונות צבעוניות בשנייה. ניצול יעיל זה של אנרגיה מתאפשר כתוצאה משימוש במצלמה בטכנולוגית CMOS Complementary Metal Oxide Semiconductor וטכנולוגיות מזעור מתקדמות.

חגורה, המצוידת במקלט אלחוטי, קולטת את המידע המשודר ע"י הקפסולה באמצעות מספר חיישנים המוצמדים לגוף החולה. החגורה מאפשרת לחולה להמשיך בשגרת יומו לכל אורך הבדיקה.

תחנת עבודה כוללת תוכנת מחשב מתקדמת וייחודית שפותחה ע"י גיוון אימג'ינג, המעבדת את הנתונים ומתרגמת אותם לסרט וידאו. תחנת העבודה מאפשרת לרופאים לצפות בסרט הווידאו, לשמור תמונות רלוונטיות, לשלוח אותן בדואר האלקטרוני ואף להדפיס דו"ח הכולל תמונות ומידע אבחוני. תוכנת המחשב כוללת אלגוריתמים שפותחו במיוחד לקיצור משך הצפייה בקטע הווידאו ואיתור מקום הנגע במעי הדק.

מחירה הכולל של הבדיקה בארץ הוא 4000 שח' - וניתן לבצעה ברוב מכוני הגסטרו בבתי החולים המובילים בארץ -הביטוחים הרפואיים הפרטיים בארץ מסבסדים את הבדיקה בשיעורים שונים (לפרטים - פנו לקופת החולים או לביטוח).

בואו לדבר על כך בפורום גסטרואנטרולוגיה
ובפורום מיכשור רפואי

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום