לנצח את סרטן הערמונית

(0)
לדרג

מהי בלוטת הערמונית? מה קורה לה במהלך החיים? למה היא חשובה ואיך היא מתפקדת? על סרטן ופוריות, על החיים ועל המוות - סקירה

מאת: מאת פרופ' חיים מצקין, אורולוג בכיר מאסותא מרכזים רפואיים.
הערמונית ואתה

הערמונית היא הבלוטה היוצרת את נוזל הזרע וחיונית לכן לפוריות הגבר, אבל לא לקיום יחסי המין. היא מצויה מתחת לשלפוחית השתן וחובקת את צינורית השתן, השופכה. בגיל מבוגר היא מאבדת את תפקידה מאחר ופוריות איננה רלוונטית ברוב המבוגרים. סרטן הערמונית המתפתח בה הינו המחלה השכיחה ביותר בקרב גברים והסיבה השניה בשכיחות הסיבות למוות מסרטן בכלל.

"לא מעט לחץ נדרש מצד אשתי כדי שאלך להיבדק"-מספר דניאל שאובחן לאחרונה כסובל מסרטן הערמונית ("פרוסטטה " בלעז). יתכן שהלחץ הזה הציל את חייו.
"למעשה הלכתי כי הפריעה לי הקימה בלילה לשירותים, הייתי קם בבוקר עייף ממספר הפעמים שקמתי להטיל שתן בלילה" הוא מספר. "האורולוג שבדק אותי שלח אותי לבדיקת דם וכך התחיל כדור השלג להתגלגל עד שאיבחנו אצלי סרטן בערמונית. הרופא אמר לי שזה בעצם קרה במקרה כי הקימה בלילה בכלל לא קשורה לסרטן בערמונית אבל הביקור אצלו התחיל את כל הסיפור.

אחד מתוך אחד-עשר גברים עלול להיפגע מסרטן הערמונית במהלך חייו. אם נרצה להשוות, הרי שסרטן השד אצל הנשים פוגע באחת מתוך 9 , שכיחות די דומה, בעיקר עם לוקחים בחשבון שלגבר רק ערמונית אחת !! המחלה נדירה לפני גיל ה50- . פרופ. מצקין אורולוג מומחה, מנהל המחלקה האורולוגית במרכז רפואי תל אביב מוסר כי בישראל מאובחנים מידי שנה כ1600- גברים חדשים כסובלים ממחלה זו. "מאחר וזו מחלה שמתים ממנה לעיתים רחוקות-" אומר פרופ' מצקין, "רוב החולים חיים שנים רבות ולכן בכל זמן נתון יש בישראל אלפים רבים של חולים במחלה".

כיצד מאובחנת מחלה זו וכיצד היא מתבטאת אצל החולים? אצל רוב החולים, בדיוק כמו אצל דניאל שדברים מפיו צוטטו קודם לכן, אין סימנים מוקדמים אופייניים של המחלה. רוב הגברים יתלוננו על הפרעות בהשתנה, הפרעות אלו יביאו להגעתם לאורולוג מומחה לבירור קצר, אבל הפרעות ההשתנה נובעות מ"סתם" הגדלה לא ממארת של הערמונית המופיעה-מפריעה בגיל המבוגר. הגדלה זו חוסמת ומפריעה להתרוקנות שלפוחית השתן ומכן תלונות הגברים. "עד שנות ה80- "מוסר פרופ. מצקין, "הבדיקה לסרטן התבססה על מישוש הערמונית בעזרת אצבע המוחדרת לפי הטבעת של החולה על ידי רופא מנוסה, בשני העשורים האחרונים הוכנסה בדיקת דם פשוטה המגלה סמן ספציפי (PSA) אשר מצביעה על הסתברות מסוימת בהתאם לרמתו בדם, של קיום סרטן בערמונית. לאחר מכן באם קיימת הסתברות גבוהה על החולה לעבור בדיקת אולטראסאונד של הערמונית ודרכה ביופסיה לאימות החשש". זה המקום לציין כי לעצם הצורך הראשוני לבדוק אצל כל גבר מעל גיל מסוים את בדיקת הדם הספציפית הזו, יש דעות מקצועיות שונות ואין חובה חד-משמעית בשלב זה , לבצעה, אלא להשאיר ההחלטה בידי החולה והרופא המטפל.

כאמור סרטן הערמונית הוא מחלה איטית יחסית, הסיכוי שתוך זמן קצר מחלה זו תתפשט תגרום לסיבוכים ואף למוות הוא קטן יחסית. מאידך תוחלת החיים בכלל בעולם כולו ובישראל, הולכת ומתארכת ולכן גם גידולים קטנים ואיטיים יחסית עלולים ללא טיפול מתאים לגרום לנזק רב במשך שנות חיי החולה הארוכות.

תפיסה טיפולית:

מכאן נובעת התפיסה הטיפולית במחלה זו, התערבות טיפולית עם מינימום של תופעות לוואי לא נעימות והפרעה קטנה ככל האפשר בזרימת החיים הרגילים תוך שמירה על איכות החיים. פרופ. מצקין אורולוג מנתח, המנהל את המחלקה האורולוגית במרכז הרפואי תל אביב ממשיך כמובן לבצע גם ניתוחים בסרטן הערמונית, ותומך נלהב בשיטת טיפול חדשנית, המקובלת כשני עשורים כבר בארה"ב, של קרינה פנימית ברכיתרפיה תוך שימוש בהשתלת גרגירים רדיואקטיביים בערמונית. לפני קרוב לחמש שנים הוא החל לבצע טיפולים אלו בחולי סרטן הערמונית בארץ במרכז רפואי תל אביב , וצבר עד עתה ניסיון טיפולי בלמעלה מ- 400 חולים.

"אצל דניאל" מסביר פרופ. מצקין , "נתגלתה המחלה כשהיא בשלה מוקדם עם סיכויי ריפוי מצוינים". דניאל, גבר בן 61 עובד ופעיל פיזית ומינית, יכול היה לבחור בין שיטות טיפול שונות מקובלות במחלה: ניתוח רדיקאלי, קרינה חיצונית ממושכת או בהשתלת הגרגירים ברדיואקטיביים, המכונה ברכיתרפיה. במקום ניתוח המלווה באשפוז ובנשיאת קטטר לתקופת מסוימת או חודשים של טיפול קרינתי, בחר דניאל בטיפול ללא אשפוז כלל, בו מושתלים בחדר הניתוח מקורות זעירים בגודל של גרגיר אורז של יוד רדיואקטיבי ישירות ובמדויק לערמונית. שנה וחצי לאחר הטיפול בדניאל, הוא עובד וממשיך להיות פעיל בחברה ובמשפחה. אין בגופו סימני סרטן והוא מוסר שלא היו לו סיבוכים חמורים בהטלת השתן, ואם כי ביצועיו המיניים ירדו מעט, הוא ממשיך ליהנות מחיי מין טובים.

משתלים קטנים מגרגר אורז :

ב-10 השנים האחרונות החלו בעולם הטיפולים בשיטת הברכיתרפיה, אותו טיפול חדשני המבוסס על קרינה פנימית באמצעות החדרת גרגרים רדיואקטיביים קטנטנים לתוך הערמונית. שיטה זו צוברת תאוצה במיוחד בארה"ב. " בשנת 1998" , מביא פרופ' מצקין מעט נתונים, "נתגלו בארה"ב 170,000 מקרים של המחלה. 120,000 מביניהם הומלצו לקבלת טיפול, מתוכם טופלו 28,000 בשיטת הברכיתרפיה החדשה".

"בשיטה זו, מסביר פרופ' מצקין, נמדדת בלוטת הערמונית על ידי האורולוג בעזרת אולטראסאונד. מדידה זו מועברת למכון האונקולוגי ומשמשת בסיס לחישוב מידת הקרינה הנדרשת ולמיקומם של הגרגרים. החישוב מבוצע ע"י פיסיקאי הקרינה, ואונקולוג. הגרגירים שגודלם פחות מגרגר אורז, מוחדרים מעל הרקטום ( פי הטבעת ) בחדר הניתוח, תחת בקרה של מכשיר אולטרא סאונד בזמן אמת. הם משחררים כמות קטנה של קרינה ומפיצים אותה במשך חודשים רבים. רק נפח קטן של רקמה מקבל קרינה מסביב לכל גרגר ולכן רק קרינה מועטת מאוד מגיעה לרקמה בריאה מסביב וכך נמנעת הפגיעה באיברים הסמוכים", מבהיר פרופ' מצקין. "לכן, אפשר לתת לחולה כמות קרינה גדולה יחסית, כמעט פי שניים לעומת קרינה חיצונית רגילה"."הפעולה עצמה מתבצעת תחת הרדמה אפידורלית וללא חתך ניתוחי. היא אורכת זמן קצר ולרוב לא מחייבת אשפוז. בתוך ימים ספורים המטופל יכול לחזור לעבודתו ללא כל הגבלות. מאחר שהקרינה אינה עוברת דרך רקמות, למעט מילימטרים ספורים, הקרנתה לאנשים הסובבים את החולה היא אפסית והחולה אינו מוגבל במגעים עם אנשים אחרים, למעט נשים הרות וילדים קטנים בגיל הגדילה. לאדם עצמו יש הפרעות מינימליות. עקב הקרינה המוחדרת לערמונית נוצרים בה גירוי מקומי והפרעות השתנה, שחולפים תוך מספר שבועות. אין פגיעה בשליטה על השתן, והפרעה בזקפה מופיעה רק אצל כ - 40% - 30% מהמטופלים עד גיל 70 . בקרב המבוגרים יותר היא יכולה להגיע לכדי פגיעה ב 50% מהמטופלים".

למרות שהיום מטופלים בשיטת הברכיתרפיה רק כ-20% מכלל החולים בסרטן הערמונית בארה"ב, בה שוכללה השיטה, הרי שזהו הטיפול בעל קצב הגידול המהיר ביותר, ונוגס בשיטות הטיפול האחרות: ניתוח וקרינה חיצונית. ההשערה היא שבשנת 2005 היקף השימוש בברכיתרפיה בסרטן הערמונית ישווה לשכיחות הניתוח או הקרינה החיצונית. העדפת שיטה זו על ידי החולים הינה עקב הנוחות שלו, זמן ההתאוששות הקצר שהוא מצריך, יום-יומים בדרך כלל, והטענה שהוא כרוך בפחות תופעות לוואי קשות במערכת התפקוד המיני והשתן. לטיפול הברכיתרפיה גם יתרון כלכלי, שכן עלויות הטיפול קטנות משמעותית לעומת הקרינה החיצונית. חוקרים בבתי חולים בבוסטון בארה"ב ובערים אחרות הוכיחו כי בבחירה נכונה ומתאימה של החולים בשלב מוקדם של המחלה וכשהיא בעלת איפיונים מסוימים, לשיטת הברכיתרפיה תוצאות זהות מבחינת אחוזי ההצלחה והריפוי כמו לשיטות האחרות המקובלות. כמו בכל טיפול, החוקרים בבוסטון מודאגים מכך שלא תמיד מאות המרכזים המטפלים בעולם בברכיתרפיה ימקמו את הגרגירים הצורה מדויקת מספיק. נתון שהוא הכרחי להצלחה. שלא כמו בניתוח או בקרינה חיצונית , שתי שיטות ותיקות שהניסיון הנצבר של המטפלים בה הוא רב וארוך בשנים, כאן מדובר בטכניקה "צעירה" יחסית, המצריכה שליטה במכשור "היי-טק" יקר של אולטראסאונד, מיחשוב וחישובי שדות קרינה. לניסיון הנצבר כאן חשיבות רבה, אולי אף יותר מבשיטות האחרות, שכן הוא מצריך סינתזה של מיומנות ידנית וידע בנושא חישובי קרינה ועוד.

רופאים במחלקה האורולוגית במרכז הרפואי תל אביב סיכמו את ניסיונם ב 350 חולים ראשונים שטופלו בברכיתרפיה, מעבר לעובדה הברורה כי הניסיון שנרכש במרכז הרפואי תל אביב הוא רב בקנ"מ בינלאומי ופותחו מיומנויות גבוהות, התוצאות מדברות בעד עצמן. משך ההיעדרות מהעבודה, או לאלה שכבר אינם עובדים משך הזמן עד לחזרה לחיים נורמליים/ רגילים כבטרם הטיפול הוא 3 וחצי ימים בלבד. רק 4 חולים נזקקו לאשפוז מיד לאחר הטיפול או תוך מספר ימים, כל היתר שוחררו לבתיהם ללא כל אשפוז. להשוואה בלבד - משך אשפוז ממוצע בישראל אחרי ניתוח כריתת ערמונית בגין סרטן הינו 9 ימים, ההיעדרות מהעבודה וההחלמה נמשכת בין 4-6 שבועות.בדיקת דם המכונה PSA , היא המדד הרגיש ביותר והמקובל למעקב אחר חולים עם סרטן הערמונית, לאחר הטיפולים השונים שניתנים.בקרינה חיצונית מקובל הערך של 0.5 כערך אליו יש לשאוף להגיע עד שנה ויותר לאחר ½ 2 חודשי טיפול רצופים. ב 200 החולים האחרונים שטופלו במרכז רפואי תל אביב בשיטת הברכיתרפיה בגישה חדישה אינטראקטיבית, בחדר ניתוח עם צוות מורכב מאורולוג, אונקולוג ופיזיקאי קרינה נצפה הערך החיצוני של 0.47 לאחר הטיפול החד פעמי כבר בחצי השנה הראשונה והערכים ממשיכים לרדת תוך כדי המעקב. בסך הכל על פי התוצאות שהתקבלו כבר עתה, ניתן לומר כי אחוז ההצלחה של הטיפול הברכיתרפי עולה על 90%.

140 החולים הראשונים שטופלו בשיטת הברכיתרפיה בגישה מסויימת בחדר ניתוח הושוו ל 200 החולים האחרונים שטופלו באותם גרגרים רדיואקטיביים שהוחדרו תוך גישה שונה, מתקדמת יותר. התברר כי קצב ירידת ה PSA , המקבילה לריפוי הקליני מהמחלה מהיר יותר בשיטה השניה הנוכחית. אין ספק שגם בשיטה כה מתקדמת, יש עדכונים, והתייעלות מתמדת. מחישובי קרינה שונים שבוצעו עולה כי כמות הקרינה המוחדרת לערמונית גבוהה כמעט פי שניים יותר בגישה הנוכחית לעומת הקודמת למרות שימוש במספר דומה של גרגרים המוחדרים.יותר קרינה פירושו יותר סיכויים להבראה. להערכת פרופ' מצקין, מנהל המחלקה האורולוגית, במרכז הרפואי תל אביב, בישראל בה יש כ 1000 מועמדים פוטנציאליים מידי שנה לטיפולים השונים בסרטן הערמונית, כ 10% מהם, מטופלים בשיטת הברכיתרפיה " על פי מודל התקדמות אמריקאי, אני צופה שבשנים הקרובות אחוז זה יגדל, לאור המיומנויות הטובות שרכשנו, והתוצאות הקליניות המעודדות, אם כי יש להבין כי זהו איננו טיפול מתאים לכל אחד והצלחתו תלויה לא מעט בהתאמתו לחולה ולמחלה הספציפיים".

הבחירה בין סוגים שונים של טיפולים בסרטן הערמונית היא דילמה כבדת משקל בימינו אלו. בישראל אין חשיפה של חולים בלוקים במחלה וטופלו בה בהצלחה. הנושא עדיין "טאבו". מבין אלפי החולים יש מפורסמים יותר ומפורסמים פחות , ולפעמים קל לחולה להזדהות עם בחירת הטיפול שבחר "ידוען" מוכר בציבור. אבל המודעות לחלוק נתונים אלו לא קיימת אצלנו. בארה"ב חולי סרטן ערמונית כמו המועמד לנשיאות הסנטור דויל, גנרל שוורצקופף, והשחקן המוכר לכולנו מייק בורשטיין ( " קוני למל" ) שיתפו את הציבור הרחב בלבטיהם ובבחירתם. דחיפה רצינית לנושא השתלת מקורות רדיואקטיביים-ברכיתרפיה נתנו אנשים כמו אנדי גרוב-מנכ"ל אינטל העולמית, וראש עיריית ניו-יורק ג'וליאני, שבחרו בה. "ידע הוא כח" אמרו כל אלו שנחשפו בציבור הרחב ועל ידי הפצת הידע הם מקווים לעזור לאלו שיזדקקו לטיפולים אלו.

לפרטים נוספים על טיפול חדש - ניסוי קליני לחולי סרטן הערמונית לחצו כאן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום