תרופות לאין-אונות: מדריך למשתמש

(0)
לדרג

ויאגרה, סיאליס, לויטרה הן תרופות לטיפול באין אונות. כיצד הן פועלות? מה חשוב לדעת עליהן? ולמה כדאי להיזהר ממיץ אשכוליות? כתבה בסדרה: מדריכי תרופות נפוצות

מאת: מגר' עינת גורליק

אין אונות מוגדרת כקושי להשיג או לשמר זקפה המספקת לצורך קיום יחסי מין. אין אונות עלולה להיגרם מסיבות אורגניות (מחלות לב וכלי דם, סוכרת, הפרעות הורמונליות, בעיות מבניות באיבר המין), מצבים נפשיים - או שילובם של הגורמים. הפרעה לזקפה מתפתחת כאשר זרימת הדם לאיבר המין נפגעת.

כיצד פועלות התרופות?

טיפול בתרופות מקבוצת מעכבי האנזים פוספודיאסטראז מסוג 5, מיועדות לטיפול בהפרעות זקפה אצל גברים, להשגת זקפה ולשמירתה. עיכוב האנזים מוביל להרפיית השרירים בדפנות כלי הדם באיבר המין. פעולה זו מאפשרת את זרימת הדם והצטברותו באיבר המין וכך מתאפשרת הגעה לזקפה. הטיפול בתכשיר סיאליס (טדאלפיל) במינון יומי מותווה גם לטיפול בגברים הסובלים מהפרעה בזקפה ותסמינים של הגדלה שפירה של הערמונית. חשוב לדעת כי הטיפול בתכשירים אלה אינו יעיל בהיעדר גירוי מיני.

לכתבה בנושא אנטיביוטיקה
לכתבה בנושא משככי כאבים - נוגדי דלקת שאינם סטרואידים
לכתבה בנושא משככי כאבים - דיפרון
לכתבה בנושא משככי כאבים - פארצטמול
לכתבה בנושא טיפול הורמונלי חלופי לנשים

לכתבה בנושא גלולות למניעת הריון
לכתבה בנושא סטטינים

באיזה שעות ביום מומלץ ליטול את התרופה?

את התכשיר סיאליס "יומי" במינון 2.5 מ"ג ו-5 מ"ג יש ליטול כל יום באותה השעה, בלי קשר לתזמון הפעילות המינית. את שאר התכשירים ויאגרה, סיאליס 10 מ"ג ו-20 מ"ג ולויטרה, יש ליטול 30-60 דקות לפני קיום מגע מיני.

ניתן ליטול את התכשירים בכל שעה משעות היום. חשוב לדעת כי את התכשירים ויאגרה ולויטרה אין ליטול יותר מפעם ביום. כמו כן, פעילותו של התכשיר סיאליס 10 מ"ג ו-20 מ"ג (לשימוש על-פי צורך) נמשכת מעבר ליממה ולכן יש להימנע משימוש יומיומי בתכשיר.

איזה מזונות אסור לאכול יחד עם התרופה?

ניתן ליטול את התרופות עם או בלי ארוחה, אולם ארוחה כבדה או עתירת שומן עלולה לעכב את השפעת התכשירים ויאגרה ולויטרה. גם מיץ אשכוליות צפוי להעלות את ריכוז התכשירים בדם, ולכן מומלץ להימנע מצריכתו במהלך הטיפול.

האם יש אנשים שאסור להם ליטול את התרופה?

השימוש בתכשירים אלה אסור לאנשים הרגישים לחומר הפעיל או לאחד ממרכיבי התכשיר. כמו כן, השימוש אסור בשילוב עם תרופות המכילות ניטראטים (הן לטיפול רציף והן לסירוגין), מחשש לירידה פתאומית ומסוכנת בלחץ הדם.

השימוש אינו מיועד לחולי לב, במצבים בהם פעילות מינית אינה מומלצת (כגון תעוקת לב לא יציבה, אי ספיקת לב חמורה) וכן באלה שעברו לאחרונה שבץ או אוטם שריר הלב או בעלי נטייה (בעבר או בהווה) ללחץ דם נמוך - מכיוון שחולים אלה לא נכללו במחקרים הקליניים לתכשירים.

בנוסף, הטיפול אינו מיועד לאלה הסובלים מהפרעה חמורה בתפקודי כבד או לחולי דיאליזה ואסור לבעלי היסטוריה של אובדן ראייה, שנבע מנזק לעצב הראייה בשל אספקת דם לקויה מסוג Non arteritic anterior ischemic optic neuropathy.

יש להיוועץ ברופא לפני תחילת הטיפול כאשר קיימת היסטוריה משפחתית או אם הינך סובל ממחלות עינים ניווניות.

מה בנוגע לאינטראקציה בין תרופות ?

ניטראטים - שילוב מעכבי פוספודיאסטראז 5 עם ניטראטים עלול לגרום לירידה פתאומית בלחץ הדם. אין להשתמש בתכשירים מעכבי פוספודיאזסטראז 5 בשילוב תכשירים מסוג ניטראטים (בין אם נלקחים לסירוגין ובין אם באופן רציף). במידה ובמהלך השימוש בתכשירים מעכבי פוספודיאזסטראז 5 מופיעים כאבים בחזה, אין להשתמש בתרופות מסוג ניטראטים ויש לפנות מיידית לקבלת טיפול רפואי וליידע את הצוות הרפואי על נטילת תכשירים אלו.

חסמי אלפא - מתן משולב של תרופות ממשפחת מעכבי פוספודיאסטראז 5 ותרופות ממשפחת חסמי אלפא (כגון דוקסזוצין) המשמשות לטיפול ביתר לחץ דם ו/או הגדלת בלוטת הערמונית עלול להוביל לירידה משמעותית בלחץ הדם. על מנת להפחית אפקט זה, על מטופל בחסמי אלפא להיות יציב על תרופות אלה - ורק לאחר מכן להוסיף את התרופות לטיפול באין אונות, בהתאם לשיקול דעתו של הרופא, במינון נמוך . מומלץ להפריד את מתן שתי התרופות ולנטר ערכי לחץ דם.

כאשר התרופות ממשפחת מעכבי פוספודיאסטראז 5 משולבות עם תרופות אחרות ליתר לחץ דם, יש לקחת בחשבון שייתכן כי מטופלים אלה יהיו רגישים יותר להשפעה מרחיבת כלי הדם של מעכבי האנזים פוספודיאסטראז 5. יש להתחיל טיפול רק במטופלים יציבים מבחינת לחצי דם.

במידה והטיפול משולב עם תרופות אחרות המורידות לחץ דם, מומלץ לנטר את ערכי לחץ הדם.

תרופות אחרות לטיפול באין אונות - שילוב תכשירים ממשפחת מעכבי האנזים פוספודיאסטראז מסוג 5 ותרופות אחרות לטיפול באין אונות לא נבדק ולכן איננו מומלץ.
תרופות מסוימות עלולות לעלות את ריכוז התכשירים בדם על-ידי עיכוב הפינוי שלהם, כמו אריתרומיצין, תרופות אנטי פטרייתיות כמו איטרקונזול וקטוקונזול, ותרופות מסוימות ל-HIV. על-פי הרישום בישראל, אין לשלב את הטיפול בתרופות מסוג מעכבי HIV פרוטאז (כגון ריטונאביר) וכן תרופות אנטיפטרייתיות (איטראקונזול, קטוקונזול) בבני 75 ומעלה עם התכשיר לויטרה.

מיץ אשכוליות גם צפוי לעלות את ריכוז התכשירים בדם. מומלץ להימנע מצריכתו במהלך הטיפול.

תרופות מסוימות עלולות להפחית ריכוז מעכבי האנזים פוספודיאסטראז 5 בדם על-ידי הגברת הפינוי שלהן, כמו תרופות מסוימות: פנוברביטל, קרבמזפין ופניטואין (לטיפול באפילפסיה) וכן ריפמפיצין (לטיפול בשחפת).

בעלון התכשיר לויטרה מופיעה אזהרה לשילובו עם תרופות לטיפול בהפרעות בקצב הלב או כאלה שעלולות להאריך מקטע QT בשל החשש מעלייה בסיכון להפרעות הולכה מסוג הארכת מקטעQT במהלך הטיפול המשולב. תתכן תגובה דומה גם עם תרופות אחרות בקבוצה אולם לא ברורה המשמעות הקלינית של תוספת סיכון קטנה זו.

מהן תופעות הלוואי האפשריות?

תופעות הלוואי השכיחות ביותר הן כאב ראש, הסמקה, גודש באף, סחרחורת, תסמינים במערכת העיכול והפרעות ראייה.

תופעות לוואי המחייבות תשומת לב ופנייה לרופא:

הפרעות ראייה פתאומיות - יש להפסיק את נטילת התרופה ולפנות לרופא.

רגישות יתר - הסימפטומים כוללים צפצופים בנשימה, קשיי נשימה או סחרחורת, התנפחות של העפעפיים, הפנים, השפתיים או הגרון. יש להפסיק את נטילת התרופה ולפנות לרופא.

ירידה בלחץ דם - ירידה בלחץ דם עלולה להתרחש עקב האפקט מרחיב כלי הדם של התרופה. צריכת כמות משמעותית של אלכוהול עלולה גם להגביר סיכון לירידה בלחץ דם, בשינוי מצבי תנוחה - לכן מומלץ להגביל את צריכת האלכוהול במהלך הטיפול.

ירידה בשמיעה - ירידה פתאומית בשמיעה או איבוד שמיעה דווחו לעיתים נדירות. במידה ובמהלך הטיפול חלה ירידה פתאומית בשמיעה, יש להפסיק טיפול ולפנות לרופא.

תופעות לוואי קרדיו וסקולאריות (לב וכלי דם) - במהלך הטיפול בתכשירים לאין אונות דווחו תופעות לוואי קרדיו וסקולאריות חמורות כמו אוטם שריר הלב, תעוקת לב, הפרעות בקצב לב, אירועים מוחים ועוד. בהרבה מקרים (אך לא בכולם) למטופל היו גורמי סיכון לאירועים אלה ובחלק גדול מהמקרים, האירוע התרחש בסמיכות לפעילות המינית. חשוב לזכור: במידה ובמהלך השימוש בתכשירי מעכבי פוספודיאזסטראז 5 מופיעים כאבים בחזה, אין להשתמש בתרופות מסוג ניטראטים, ויש לפנות מיידית לקבלת טיפול רפואי וליידע את הצוות הרפואי על נטילת תכשירים אלה.

זיקפה ממושכת של יותר מ-4 שעות (פריאפיזם),לעיתים מלווה בכאבים, מחייבת פנייה לעזרה רפואית.

האם יש איסור לעשן ו/או לשתות אלכוהול?

צריכת אלכוהול עלולה, באופן זמני, להפריע להופעת זיקפה. כדי לקבל השפעה מקסימלית של התרופה, מומלץ לא לצרוך אלכוהול בכמות רבה. כמו כן, שתיית אלכוהול מופרזת עלולה להעלות את הסיכון לירידה בערכי לחץ הדם ולסחרחורת בקימה משכיבה ועמידה.

המידע נכון עבור כל התכשירים המכילים וארדנפיל, טדלפיל וסילדנפיל

מגר' עינת גורליק, רוקחת קלינית, המחלקה לניהול סיכונים ומידע תרופתי' אגף הרוקחות, משרד הבריאות

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינלקמן, כתבת zap doctors.

בואו לדבר על זה בפורום תופעות לוואי בטיפול התרופתי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום